Skogsröjning

Eftersatt

68 inlägg 12627 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600827 Märkligt att ingen ens nämnt kedjeröjare. I stamtäta och eftersatta bestånd kommer verkligen kedjeröjaren till sin rätt. Hur smidigt som helst att lumpa ner långa slanor, jämfört med en (förhållandevis) klumpig klingsåg.

Husqvarna har ju två varianter, den ena batteridriven och den andra bensindriven. Har båda.

När du väl har gått ett varv med kedjeröjaren och lumpat ner allt bråte, kan du behöva komplettera föjningen med en klingsåg.
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600830
caton skrev:Tack för tipsen!
Hur menar du med borra upp? Var på dämparen?
Är med auto-tune om det har någon betydelse.


Rakt igenom från utblåset sett...
Det blir en helt annan såg speciellt med auto tune...

Brukar sikta in mig på utblåset och borra mig in med en 2.5 mm borr.
Ta det försiktigt eller ta av dämparen och borra från insidan och ut.
Senast redigerad av Avslutat-02 sön 15 dec 2019, 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Hugin  
#600831
vinterrojarn skrev:Jag börjar röja klockan 6 sedan klockan 10 äter jag frukost... Då har jag hunnit med ca 2 tankar om jag kör normalt gasar jag på som en tusan då hinner jag med tre tankar på den tiden.

Sedan 2 tankar till så är det fika igen
Och 2 till så är det kväll.


Kl 6 - 10= 4 tim. Ytterligare 2 tankar, innan fika (förutsatt samma prestation som morgonen), = ytterligare 4 timmar effektivt arbete.

Avslutningsvis 2 tankar innan kväll = ytterligare 4 timmar.

Summa en uppgiven normal arbetsdag för @vinterröjarn alltså 12 timmars effektivt arbete (förutom tiden för frukost, två fikastunder, tankning, filning, förflyttning till och från röjningsobjektet. - All tid för att ständigt bevaka och framförallt intensivt och extremt ofta kommentera allehanda ämnesskiftande trådar på forumet inte inräknade)!

Lite svårt att få tilltro till uppgifterna, särskilt om man uppger sig utföra arbetet vintertid och i nordliga delar av landet, där dagsljuset inte är överdrivet förekommande.

Låt mig, @vinterröjaren, hjälpa dig att förstå (valde denna tråd av en slump) att rådet från mig (några fler, någon moderator(?) och debatten som allmänt blommar upp där du uppfattas "svämma över" och därmed uppfattas som "för mycket och för ofta".);

Du visar stor kunskap och är till stor nytta, främst i många tekniska frågeställningar, där du har erfarenhet och kunskaper. Där är dina inlägg och tips till gagn för såväl trådskapare som forat i allmänhet!

Men du blir ofta "för mycket", då du inte hinner tänka efter beträffande @tottes allmäna råd att ha i minnet inför inlägg;
- tänk till innan "publicera",
- är kommentaren sanningsenlig, tillför den något sakligt, har jag lämnat min information/sakliga tips tidigare i tråden, bygger den på sakliga kunskaper, eller "något kanske" mm.

Kanske, i ditt fall, fundera över vad som du anser viktigt att tillföra aktuell tråd och låta reptilhjärnan övertas av några timmars eftertanke och omläsning av tråden, innan ett sakligt övervägt inlägg publiceras ... ,

Om du tar till dig, åtminståne några av dessa råd, skulle din närvaro på forat vara av stort värde ... .
Senast redigerad av Hugin sön 15 dec 2019, 19:50, redigerad totalt 5 gånger.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600833 När skrev jag att det var på vintern?

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600836 I ditt namn! =))

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600837 Hoppsan... :oops: :oops: :lol: den var bra...

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

caton  
#600840 Niking
Hade faktiskt hemma en 535 fbx och provkörde...men det var innan jag köpte en klingsåg.
Kände att klingsågen var bäst som "bas" såg.
Men har allt funderat på att komplettera med en kedjeröjare..kanske är tillfälle nu..

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Hugin  
#600842
vinterrojarn skrev:När skrev jag att det var på vintern?


... Reptilhjärnan - Igen, om en detalj som du låser på, utan att begrunda inlägget/råden. Funkar inte, Röjarn!

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600844
vinterrojarn skrev:När skrev jag att det var på vintern?


12 timmar effektiv tid per dag är rätt bra oavsett årstid. Då förstår jag att du får en tank att räcka 2 timmar, för nåt vidare tempo håller man inte i så långa stunder. Med fika, tankning, hämta dunken osv så är du väl uppe i 15 timmar per dag.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600846
caton skrev:Niking
Hade faktiskt hemma en 535 fbx och provkörde...men det var innan jag köpte en klingsåg.
Kände att klingsågen var bäst som "bas" såg.
Men har allt funderat på att komplettera med en kedjeröjare..kanske är tillfälle nu..


Kedjesågen kommer till sin rätt i såna här bestånd :-bd

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600847
Mettämies skrev:
vinterrojarn skrev:När skrev jag att det var på vintern?


12 timmar effektiv tid per dag är rätt bra oavsett årstid. Då förstår jag att du får en tank att räcka 2 timmar, för nåt vidare tempo håller man inte i så långa stunder. Med fika, tankning, hämta dunken osv så är du väl uppe i 15 timmar per dag.


Brukar ligga där på sommaren när det är långt att gå en helt totalt vanlig dag i skogen så gör jag ca 5-6 timmar effektiv tid. Men stannar inte upp då för att fika.
Dricker en kopp kaffe medans jag tankar.

Den tiden är oavsett vinter eller sommar.
Ursäkta om jag förvirrade.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600851
Hugin skrev:
vinterrojarn skrev:När skrev jag att det var på vintern?


... Reptilhjärnan - Igen, om en detalj som du låser på, utan att begrunda inlägget/råden. Funkar inte, Röjarn!


Min medverkan på forumet kan du få svar om i tråden fria debatter.. inte här.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Hugin  
#600856 Du har missuppfattar, igen! Jag söker inga svar.

Försökte att ge dig råd. - Som du, som vanligt tyvärr missuppfattar, inte förstår, eller vill ta till dig!

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600861 Korrekt..är inte intresserad av att diskutera detta i andras trådar.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Grålle52  
#600863 Hade ett liknande bestånd ca 2 ha. Blev sur och började på skiten. Det tog mig 55h effektiv tid. Körde inte mer än 4-5h per pass så det tog några dagar. Blev så mkt röjstammar så på vissa ställe låg de i 1m drivor. Svurit på att inte sätta min fot i beståndet igen förrän om minst 5 år. I vilket fall känns det oerhört skönt att skiten är gjord. Hade säkert kostat 10’/ha att hyra in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).