Skogsröjning

Eftersatt

68 inlägg 12619 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600789 Då är det antingen ett väldigt litet skifte eller så är det ingen röjning i stort sätt....

Eller så är det jag som är het på gasen... :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

svampbob  
#600791
machonisti skrev:Känner ett antal skogsägare där en tank räcker en hel säsong. 🤗


Jag gissar att median skogsägaren i Sverige förbrukar noll tankar/säsong. Det stora flertalet använder betydligt mera bensin till att klippa gräsmattan än till att sköta skogen.
Mer än 20 tankar/säsong gör nog bara topp 5% av skogsägarna av med.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600794
vinterrojarn skrev:En strand klinga på en rejäl såg får en tank att räcka ca 2 tim.


Nu tog du nog i lite. Om man som proffsröjare nöter på med samma tank i 2 timmar så har man nog spenderat minst 45 minuter med att titta på fåglarna...

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600797 Jasså konstigt...
Jonsered 2256W min går i 2 tim och 5 minuter ungefär i ungskog och 2 tim 15 min ungefär i underväxtröjning.

Det som skiljer är hur mycket jag hunnit med under tiden..

Min Jonsered 2245w går i 1 tim 35 min... Den har jag bara klockat i en röjning...
Ungskog.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

svampbob  
#600805
vinterrojarn skrev:Jasså konstigt...
Jonsered 2256W min går i 2 tim och 5 minuter ungefär i ungskog och 2 tim 15 min ungefär i underväxtröjning.

Det som skiljer är hur mycket jag hunnit med under tiden..

Min Jonsered 2245w går i 1 tim 35 min... Den har jag bara klockat i en röjning...
Ungskog.


Smart jag måste också börja klocka min röjsågar. Som det är nu så kör jag bara på känsla när det är dags att börja röja sig tillbaka till dunken.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

machonisti  
#600807 Den där känslan kan ha fel ibland och sågen domnar just då man vänt. Då skulle det vara bra att ha med sig en liten reservflaska. Känns dumt att vandra med en röjsåg utan att utföra arbete.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600808 Jag börjar röja klockan 6 sedan klockan 10 äter jag frukost... Då har jag hunnit med ca 2 tankar om jag kör normalt gasar jag på som en tusan då hinner jag med tre tankar på den tiden.

Sedan 2 tankar till så är det fika igen
Och 2 till så är det kväll.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600809
machonisti skrev:Den där känslan kan ha fel ibland och sågen domnar just då man vänt. Då skulle det vara bra att ha med sig en liten reservflaska. Känns dumt att vandra med en röjsåg utan att utföra arbete.


Tips.

Ta en gammal oljebehållare till en kombidunken den på ca 2.5 liter...
Sedan kapar du av den nedre piggen och den övre borrar du upp hålet på och sätter o en karbinhake, och monterar en bränslepip...
Så har jag, sitter i byxan eller i selen... :-bd

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

caton  
#600811 Oj vad mycke svar det blev. Tack så mycket!
Blev motiverad till att nöta igenom denna djungel!

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600812 @caton vad kör du med för såg?

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

machonisti  
#600816
vinterrojarn skrev:
machonisti skrev:Den där känslan kan ha fel ibland och sågen domnar just då man vänt. Då skulle det vara bra att ha med sig en liten reservflaska. Känns dumt att vandra med en röjsåg utan att utföra arbete.


Tips.

Ta en gammal oljebehållare till en kombidunken den på ca 2.5 liter...
Sedan kapar du av den nedre piggen och den övre borrar du upp hålet på och sätter o en karbinhake, och monterar en bränslepip...
Så har jag, sitter i byxan eller i selen... :-bd

Tack för tipset!

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600819 Varsågod :-bd det jag vet fungerar delar jag gärna med mig av.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

caton  
#600821 Vinnterrojarn
Kör med Husqvarna 545fxt

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600822 Hmm några tips på vägen..

Borra två små hål i ljuddämparen.

Ökar draget i sågen, minskar motståndet.
Minskar bränsleförbrukningen.

Ha med en liten dunk som beskrivs i inläggen ovan.

Röj i fyrkanter, då har du alltid öppna ytor att fälla i.

Skaffa en liten koja eller en kamin, och presenning, spänn upp denna med kaminen inunder, sätt ett par tre väggar så har du lite värme under tiden du håller på....

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

caton  
#600825 Tack för tipsen!
Hur menar du med borra upp? Var på dämparen?
Är med auto-tune om det har någon betydelse.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).