Skogsröjning

Eftersatt

68 inlägg 12623 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eftersatt

caton  
#600677 Hej!
Är skogsägare sedan 3år tillbaka och börjar få ordning på ungskogarna på fastigheten men har ett riktigt eftersatt bestånd kvar.
Det är en T22:a 4ha med 70 tall 10gran 20björk. 20 år gammalt aldrig röjt.
Varit där med röjsågen några ggr men tröttnar.
Någon som har förslag på åtgärder?
Funderat på att gå igenom och ta ved men tiden räcker inte till.
Så någon med förslag?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600686 Hyr in ett proffsröjarfirma.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

isteskog  
#600687 Håller med Skogsola!! 👍

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600706 Kostar mellan 10 och 40 tusen och om det hade gått att göra för 10 så hade du nog redan gjort det själv så räkna med 40.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

jannee  
#600708 4 ha röjning med en riktig såg och klinga (Strands) tar inte så många dagar. Har du varken tid eller ork lyd Skogsolas råd. Nämligen väl investerade pengar.
Har du inga semesterdagar att ta ut :mrgreen: förena nytta med nöje + sparar pengar :smile:
Själv tycker jag att röja är den roligaste och lindrigaste sysselsättning som har med skogsbruk att göra.
Desto djävligare det ser ut desto bättre brukar det se ut efteråt och tillfredsställelsen blir enorm när man SJÄLV genomfört denna förändring/förbättring.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600713
caton skrev:Hej!
Är skogsägare sedan 3år tillbaka och börjar få ordning på ungskogarna på fastigheten men har ett riktigt eftersatt bestånd kvar.
Det är en T22:a 4ha med 70 tall 10gran 20björk. 20 år gammalt aldrig röjt.
Varit där med röjsågen några ggr men tröttnar.
Någon som har förslag på åtgärder?
Funderat på att gå igenom och ta ved men tiden räcker inte till.
Så någon med förslag?


Varför tröttnar du? Har du nån plan med röjningen eller försöker du bara överleva dagen? Om du har 10 dagar att viga åt det här beståndet och börjar röja systematiskt så att du kan fälla röjstammar mot det röjda hela tiden så kommer du hinna igenom det mesta innan de 10 dagarna har gått. Kanske blir du klar efter 8 dar.
Har du inte den tiden, eller lust att lägga ner den tiden på just detta så bör du ta in en firma som betar igenom det.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

fendt311  
#600724 Någon granne eller från samma ort? Då kan man hjälpa varandra att röja. Lättare när man är två och pushar varandra. Samt att man får trevliga fikastunder i skogen.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600727 Du håller väl till för långt bort som vanligt annars hade du fått stått för bränsle, mat och tak över huvudet.... Enligt vissa duger ett stall... :mrgreen:

Så hade jag hjälpt dig med detta...
:-bd

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600729
jannee skrev:4 ha röjning med en riktig såg och klinga (Strands) tar inte så många dagar. Har du varken tid eller ork lyd Skogsolas råd. Nämligen väl investerade pengar.
Har du inga semesterdagar att ta ut :mrgreen: förena nytta med nöje + sparar pengar :smile:
Själv tycker jag att röja är den roligaste och lindrigaste sysselsättning som har med skogsbruk att göra.
Desto djävligare det ser ut desto bättre brukar det se ut efteråt och tillfredsställelsen blir enorm när man SJÄLV genomfört denna förändring/förbättring.

Undrar varför "jannee" måste nämna ett visst fabrikat av röjklingor i alla trådar om röjning? Har han procent? Köp en bunt klingor vad som helst. Lär dig fila och lämna in dem om du inte får till det.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

machonisti  
#600773 Det kan vara riktigt jävligt att röja dylikt. Stammarna är mer än 10 meter långa och faller inte ned pga för tätt bestånd. Gör som mettämies beskriver. Gå runt och fäll ut mot det röjda. Ta inte för brett kanske bara 2 meter. För det går inte att gå där röjstammarna ligger.
1576428165_20180703_142337.jpg

Kräver en kraftigare röjsåg (tycker jag) då stammarna ofta är upp emot 10 cm.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600774 Så ska man inte tjurskallas med att avsågade stammar ska ner. Det jobbet fixar snö och vind medan man sitter hemma.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

machonisti  
#600776 Bara då de riskerar att falla fel väg (fastän man aldrig gör misstag). Då hamnar man att kliva över det flera gånger.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

jannee  
#600779 Det spelar ingen roll hur duktig du är på att fila, Strands klinga är tunnare, skär igenom snabbare. Den är också mer lättfilad och du ändrar enkelt hur aggressivt du vill ha den till att skära.
Har svårt att förstå varför du skogsola ska vara så irriterad över fakta.
När det gäller klingor är det som att jämföra en BMW (Strand) med Skoda (Maxi eller annat valfritt skräp) :smile:
Visst alla gör sitt jobb men det är en icke oväsentlig skillnad.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt

Avslutat-02  
#600782 Jag ska vara så snäll som jag kan denna gång.

En strand klinga är succé.
En scarlett kan du slänga.
En maxi kan man fila till som en lite sämre strandklinga.

En Stihl wood cut är som en strand klinga fast med någon typ av teflon på klingan..
Den är liten slöare men nästan i samma klass. Det skulle vara detta med kalendern som ställer till det........ :mrgreen:

Välj själv.
En strand klinga på en rejäl såg får en tank att räcka ca 2 tim.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt

machonisti  
#600788 Känner ett antal skogsägare där en tank räcker en hel säsong. 🤗

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).