Skogsekonomi

Förskott på arv

14 inlägg 5193 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förskott på arv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600476 Någon här som har eller har tänkt ge barnen förskott på arv? Jag tycker pengarna gör bäst nytta när barnen är i 20-30 årsåldern.

Känns lite dumt att vänta till de är 50+.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

Avslutat-02  
#600478 Jag fick ut 75.000 kr för 5 år sedan när jag köpte fastigheten av far.
Det skulle vara ca 1/4 av arvet, men det behövdes till att gräva brunn och lite renovering.

Så i mina ögon så är det väldigt rätt tänkt. :-bd

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

jannee  
#600481 Du började curla dina barn så fort de föddes, självklart ska du fortsätta med detta, bara mata dem så länge du orkar :mrgreen: .
I mitt tycke rena vansinnet, låt barnen försöka försörja sig själva.
Portionera ut lite pengar då och då uppskattas säkert 1:a gången och 2:a gången därefter kommer arvingarna mer eller mindre kräva pengar.
Låt dem i stället slås om arvet när du dött, för då blir de ovänner om inte förr.
Hur rättvis du än försöker vara om du förskotterar något av eventuellt arv kommer ALLTID något barn känna sig förfördelad.
Ta i stället pension lite tidigare och lev det ljuva livet.
Har du gjort allt du velat och sett allt du vill se?

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

Avslutat-02  
#600483
jannee skrev:Du började curla dina barn så fort de föddes, självklart ska du fortsätta med detta, bara mata dem så länge du orkar :mrgreen: .
I mitt tycke rena vansinnet, låt barnen försöka försörja sig själva.
Portionera ut lite pengar då och då uppskattas säkert 1:a gången och 2:a gången därefter kommer arvingarna mer eller mindre kräva pengar.
Låt dem i stället slås om arvet när du dött, för då blir de ovänner om inte förr.
Hur rättvis du än försöker vara om du förskotterar något av eventuellt arv kommer ALLTID något barn känna sig förfördelad.
Ta i stället pension lite tidigare och lev det ljuva livet.
Har du gjort allt du velat och sett allt du vill se?


Tycker du verkligen att det är en bra ide att folk ska bråka över arvet.....?
Det är en tragisk och sorglig historia som tyvärr brukar hända.....

Bättre att vara ärlig inför alla barnen och helt enkelt säga:

Ni som vill får ut erat arv eller en del av det nu, medans ni som vill spara på det får göra så och sedan skriva in detta i testamentet.
Det gjorde far.
Inga bråk eller dumheter allt var i det öppna.

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600485 Varför skall jag hålla på en massa pengar, bättre att ge barnen lite möjligheter. Så tänker jag, känns onödigt att dö rik. Bara jag får påta i skogen, vandra i fjällen och orientera så är jag nöjd. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förskott på arv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600487 Nu är jag över 50 så känslan är kanske inte samma som för en 20-åring med alla investeringar framför sig
men jag och syskonen har bett mor att leva upp sina besparingar och mysa på utan minsta oro för oss.
För de egna ungarna verkar det som att de tjänar bättre med pengar än jag så om jag kom över en slant så
vet jag inte ärligt om de ens skulle märka om man satte in några tiotals tusen på deras konton?
Hade man vunnit flera miljoner hade det ju varit kul att kunna pynta deras huslån iofs.

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600488 Jo, jag och frugan klarar oss, men man vill ju gärna ge barnen lite möjligheter. Tex att hjälpa dem med bostad. Äldsta dottern är orolig för at hon inte kommer att ha råd att flytta hemifrån när hon pluggar, tex.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600506 Vi har ibland gett barnen en liten klumpsumma så att de har möjlighet att se sig om innan allvaret med fast arbete närmar sig. Sen har vi betalat deras studentrum så att de inte får för stora studieskulder. Att satsa på deras utbildning är nog det bästa arvet de kan få och med bra utbildning klarar de sig alltid senare i livet.

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

jannee  
#600510 Många av oss äldre har säkert pengar så vi klarar oss och att det även blir en del över.
Oftast beror detta på att vi fått lära oss pengars värde, att var sparsamma men även aktsamma om saker och ting.
Bekosta barns utbildning är självfallet något nödvändigt och bra men att senare underhålla deras levnadsstandard kan på sikt ge ett negativt resultat.
Barn, ungdomar men även vuxna värderar inte gåvor lika mycket som givaren gör.
Man uppskattar mer sådant som man själv gnetat ihop än sådant som skänkts av någon anhörig.
Man läser lite då och då om personer som fått en högvinst, efter några år är de fattigare än INNAN högvinsten.
kanske något man ska ta i beräkning innan man börjar dela ut sitt arv, barnen/barnet kanske då börja slösa, leva på stor fot, helt i onödan och något som ej hade skett om inte en massa pengar delats ut.

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600513 Bostad är en sak som jag tänker på, men varför inte startkapital till en bilverkstad eller en skogsmaskin?

När barnen är 25 år är det för sent att lära dem något om pengars värde tror jag. Vill de slarva bort arvet, så är det upp till dom. Se lär ju få det ändå, menar jag. Hoppas och tror mig har sett att de har lite ekonomiskt sinne i alla fall. :smile: Det är ju ändå deras liv att leva, kan jag hjälpa med ekonomin så gör jag det utan allt för mycket tyckande bakom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

jannee  
#600529 Är man rotad så är eget skuldfritt boende guld värt.
Starthjälp till eget företag, javisst om du verkligen tror att personen i fråga är tillräckligt kompetent att driva en rörelse.
DU kan vara en passiv delägare, men bara skyffla in pengar i förhoppning om att mottagaren sedan själv ska ta fulla ansvaret att driva vidare är kanske ändå väl optimistiskt.
En del passar BARA som anställda medan andra är lämpade för att själva driva ett företag.
Många många anställda tror att det är guld och gröna skogar att ha ett företag, har inte en tanke på hur många obetalda arbetstimmar de måste lägga ned bara för att driva runt det.
Lite annorlunda är det om barnet/barnen redan med modersmjölken fått vara med hur det är att driva ett företag med alla dess för men även nackdelar.
Kan du bistå med någon miljon så är det en god början, men inom skogsbranschen är konkurrensen verkligen mördande, däremot kan några miljoner på en verkstad göra underverk om nu kunskap och verkligt intresse finns.
S.k allbilsverkstäder dyker det upp lite här och var och de verkar ha full sysselsättning.

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

Axl  
#600534 I juridisk mening behöver man väl bara göra förskott på arv om man ger olika? Ger man alla samma är det väl en gåva?

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

enbhen  
#600547 Jag tror du tänker rätt. När jag pluggade på universitetet fick jag ofta pengar av min morfar och han sa varje gång att bättre nu än sen när du tjänar mer än mig. Nu 15 år senare skulle samma pengar varken göra till eller ifrån men då med enbart CSN var de guld värd. Jag kommer göra samma sak med mina barn/barnbarn även om jag antagligen kommer få höra att jag curlar än hit och än dit.

Avatar Fallback

Re: Förskott på arv

jannee  
#600558 Ett gammalt ordspråk:
- Man ska ej klä av sig förrän man är färdig att gå till sängs.
Sedan finns detta också.
- Sista fracken har inga fickor.
Hjälp kan i vissa fall vara värdefull för att inte säga avgörande, å andra sidan kan hjälp även bli till att stjälpa.
Lätt fånget lätt förgånget.
M.a.o viktigt att vara selektiv
Hur rättvis kan du vara?
Går det att vara rättvis - är det någon mening att vara rättvis?
Är nog mycket att fundera över innan man börja dela ut förskott på just arv och hur man ska beräkna värdet.
Detta inte minst när man börjar räkna eventuellt värde på (skogs)fastigheter.
Sådant som kan vara helt rätt i DITT fall kan vara raka eller bli motsatsen för någon annan.
Läste någonstans om en familj där de givit bort (skrivet över) 1/2 fastigheten till dottern.
Var även särkullbarn inblandade.
Några år senare gifte sig dottern och som ett brev på posten krävde dottern att fastigheten skulle lämnas ut till försäljning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).