Föryngring

Satsa på frötall

18 inlägg 6941 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Satsa på frötall

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600380 Lämnar gärna några evighetstallar även i en granplantering. Synintrycket blir ett helt annat. Ugglor kan sitta i dem på spaning efter sork. Man kan orientera sig efter dem när allt blivit en röjningdjungel. De ger vad som kallas biologisk mångfald och kan sprida frön i en framtid då kanske inga resurser finns för skogsodling.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Satsa på frötall

Vedproducent  
#600489 Ja det verkar gå lite i perioder det också. När jag gjorde min stora avverkning när jag köpte fastigheten avverkade jag 200 hektar där jag lämnade frötall på 100 hektar. Markberedde all planteringareal och tänkte göra detsamma under frötallarna. Men det var så mycket plantor efter första säsongen då jag skulle markbereda så jag funderade verkligen om jag vill köra sönder en massa små plantor. Jag gjorde aldrig någon markberedning och det är jag glad för i dag.

Vi har en massa älg men med 100 hektar likåldrig tallskog så har det ändå blivit väldigt begränsade skador för det fanns så mycket mat ändå. Tog några bilder i dag då vi var ute på jakt. Detta är 22 år efter avverkning på bonitet runt T 20. Röjt en gång 2010.

Användarvisningsbild

Re: Satsa på frötall

Vedproducent  
#600496 Runt 50 hektar av arealen med frötall på lite bättre boniteter T24-26 ungefär planterade jag glest med 1 åriga små täckrotsplantor av gran. Ser väldigt fint ut i dag det också med en fin blandning av gran och tall men där har jag inga bilder jag kan visa just nu i alla fall

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).