Skogsmiljö och Trädlära

Felplacerad skog

39 inlägg 11058 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Felplacerad skog

Skogslös  
#600419 Hej, precis som namnet antyder så saknar jag mark idag, men drömmarna, visionerna och planerna finns där, ett stort mål jag har är att lyckas med något som verkar omöjligt.
Jag skulle vilja ha ett skifte om 2-3 hektar där jag odlar bland annat ek, redwood och mammutträd. Nu undrar jag här, zon 7 är till 99% säkerhet att marken kommer inhandlas i, hur långt ifrån är jag att lyckas? Finns de någon chans att detta går? Redwood hörs vara nära på omöjligt norr om Skåne, mammut hörs kunna gå, ek verkar finnas enstaka som lyckats, vad kan jag göra för att maximera mina chanser och är det någon som provat liknande?



   TS
Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600453 Ek lär växa som ogräs på vissa marker i södra Sverige. Det andra blir nog svårt.

Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

jannee  
#600455 Det är nog vinterkylan som är det största problemet för ek.
Här nere i söder är det det stora betestrycket, du är mer eller mindre tvingad att hägna.
På god mark växer ek enormt bra, minst lika snabbt som gran och betydligt bättre än tall.

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

anersimyra  
#600459 Sekvojaarterna planteras typiskt i zon 1-3 .. :o

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

anersimyra  
#600460 En mycket trevlig art är annars den starkt hotade P Omorika ( serbgran ) som klarar åtminstone zon 5.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Felplacerad skog

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600461
jannee skrev:Det är nog vinterkylan som är det största problemet för ek.
Här nere i söder är det det stora betestrycket, du är mer eller mindre tvingad att hägna.
På god mark växer ek enormt bra, minst lika snabbt som gran och betydligt bättre än tall.


Vinterkylan är inget som helst problem. Har stor planterad ek hos mig här i Värmland och planterar man den så växer den ännu längre norrut. Däremot så är växtsäsongen för kort för att den ska ge ekollon och föryngra sig naturligt.

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600462 Tilläggas bör kanske att de gäller Västerbottens inland

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Lars Lundqvist SLU  
#600468
Skogslös skrev:Jag skulle vilja ha ett skifte om 2-3 hektar där jag odlar bland annat ek, redwood och mammutträd.

I Västerbottens inland är chansen att lyckas minimal. Varför vill du odla just de trädslagen? Även om du skulle lyckas få dom att överleva så skulle tillväxten bli extremt låg och du skulle inte få ordentliga träd det närmaste seklet...

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600469 Ek är väll mest för att se om de går, sen redwood och mammut säger sig väll självt 😇 de handlar väll mest om att se om de går och om de går är man väll rätt ensam om ett redwoodbestånd i sverige?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600471 Om inte annat, vilket är den högsta/största trädsort som överlever klimatet? Behöver inte finnas någon ekonomisk idé att plantera, är enbart ute efter upplevelsen att gå runt i min egen jätteskog

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Lars Lundqvist SLU  
#600475 2-3 hektar betyder att du behöver ett par tusen plantor av vardera trädslaget, och att hitta det blir nog första problemet. Ek kan visserligen sås, men det förutsätter radikal markberedning och nedmyllning av ollonen. En ganska brutal historia. Vad har du för marker? Vad växer där idag?
Sen måste hela området hägnas.

Den korta växtsäsongen kommer vara ett problem, och försommarfrost. Och tvärtemot vad Skogsola skriver så är vinterkylan ett problem. Ek har svårt att klara längre perioder av riktig kyla, -20 och kallare.

Du kommer inte kunna gå runt i din egen jätteskog om du inte blir extremt gammal, 200 år eller så, om du satsar på så långsamväxande trädslag som du föreslår.

Om du snabbt vill få stora träd är nog contorta-tall det säkraste alternativet i Västerbottens inland. Den blir några meter högre än svensk tall på samma mark. Annars är gran växande i en bördig sluttning det bästa alternativet. Den kan ofta bli hyfsat hög längst ner.

Hur höga träd vill du minst ha?

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600479 Har sett bilder på 30 årig redwood som är uppskattningsvis dia 100-120cm i brösthöjd. Om vi ändrar måtten till en glesodlad hektar då? Och ek verkar vi i princip kunna räkna bort som de låter då. I dagsläget är jag somsagt bara en sån som drömmer om mark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Lars Lundqvist SLU  
#600482 Var växte den skogen? ;)

Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

Skogslös  
#600490 Kalifornien 🙈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felplacerad skog

machonisti  
#600504 Var i Sverige ligger det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).