Skogsvagn (Huggarvagnar)

problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

25 inlägg 5968 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Camaro1969  
#599636 har ju en tråd om min nyköpta vagn, men tänkte jag gör en ny pga det problem jag fått.

det är en moheda vagn med fmv kran.

provkörde litegrann när jag hade hämtat hem den, då verkade det fungera med ventilpaketet hängandes över dragstången.

men nu har jag byggt om fästet osv så jag fått in ventilpaketet i hytten.

men nu verkar kranen knappt fungera.

jag kör med min ford 7700 i ett dubbelverkande uttag.

har lokaliserat att jag ska dra vit spak bakåt för att få tryck ur snabbkoppling nr3, returen blir således snabbkoppling NR4

startar traktorn, drar hydraulspaken bakåt, ser och känner att det blir tryck i paketet, kör tex lyftfunktionen, går bra att lyfta en bit, sänker sedan och efter en bit blir det stopp, traktorn går tyngre, jag ser slangarna har tryck i sig och alla spakar på paketet låser sig.

ur med hydraulspaken i traktorn och ruckar den lite fram och tillbaka så trycket släpper.

sen i med den i rätt läge igen, kör tex svängen sen gripen och sen snurra rotarorn, sen öppnar gripen igen och då låser den sig, tryck i paketet, traktorn går tungt och spakarna till kranen låser sig.

ur med hydraulspaken igen och upprepa samma procedur.

varför gör den på detta viset?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

massa-ved  
#599656 Som du beskriver så låter det som kopplingen är problemet. Flödet ut från traktorn brukar fungera men returen låser sig. Hade en 9700 med Fords original kopplingar körde med en slåtterkross JF hydroflex upp ner inga problem men skifta höger vänster och tvärt om så låste det sig och då hjälpte det att föra spaken så som du beskriver. Dagen efter bytte jag uttagen på traktorn sen var problemet borta. Tog några bilder vad jag skrev om i andra tråden. Det är 3 olika kopplingar med 3mm, 4mm och 5mm uttstick på mitten piggen i en std.koppl. spelar detta ingen roll men det går inte med Fords kopplingar. Även måttet från änden till ansatsen kan skilja nån mm. Prova med slangen direkt i påfyllnings hålet utan insticksnippel på.

Användarvisningsbild

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Camaro1969  
#599660 ja jag märkte felet med snabbkopplingarna när jag skulle hämta vagnen, de gick inte montera i.

så jag har bytt dem nu och de passar i traktorns uttag.

sen är jag inne på samma spår som du skriver, att snabbkopplingen slår stopp på returen,

va ute och provkörde nyss igen med en bekant som hjälp.
han höll i slangarna när jag körde, och när det slog stopp vart returslangen alldeles hård.

bytte hydrauluttag på traktorn och körde med svart spak (uttag NR 1 och NR 2)
då gick det köra betydligt längre stund, men tillslut vart det stopp även där.

jag ska testa dra returen provisoriskt till oljepåfyllningshålet och provköra igen, och se om det blir någon skillnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

MF förare  
#599689 Har du nyare kopplingar på traktorn ? Har varit ute för samma fenomen på den typen av hydraul koppling där man bara trycker i slangen och rycker ur den bara när man ska koppla från. Verkar som kopplingen "låser" sig och inte släpper igenom olja. Tror ja bytt 3 el fyra såna kopplingar och det är alltid vart när oljan är på retur vägen som fenomenet uppstår. På två olika traktorer dock mf bägge men lika kopplingarna finns på andra märken med. Vet inte om det beror på utmattning av nån fjäder i kopplingen? / MF

Användarvisningsbild

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Fredi  
#599690 Då är det säkert som massa-ved sa att Forden är känslig med snabbkopplingarna. Den du har passar ej 100% ihop med Forden fast den låser i honan. Så plötsligt så stryper den returen. Bäst blir det om du fixar returen till exempelvis oljepåfyllningshålet eller annat lämpligt ställe

Avatar Fallback

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

andan  
#599764 Jag har en likadan kran fast med utskjut, fungerat väldigt fint under ett antal år... Fick bara en tanke om det skulle kunna vara så att ditt hydrauluttag är omställbart mellan enkel- och dubbelverkande och att det ev skulle kunna vara detta som strular?

Avatar Fallback

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Ådii  
#599852 Ska det inte vara fri retur och inte via dubbelverkande uttag?

Avatar Fallback

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599855 De absolut bästa är att fixa en fri retur med en koppling du vet passar med hanen, du kan spräcka ventilen om du har otur om retur behagar stänga.
Har nämligen lyckats med de på min Arbro.
Retursidan är inte konstruerat för att tåla fullt tryck som de blir när returen inte släpper ut nåt

Användarvisningsbild

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Camaro1969  
#599960 Den fick en fri retur tillslut, och nu verkar det fungera :)

Nästa problem... trasiga smörjnipplar och de jag hade verkar vara finare gängad..
M8 verkar det vara

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

axwell  
#599966
Camaro1969 skrev:Nästa problem... trasiga smörjnipplar och de jag hade verkar vara finare gängad..
M8 verkar det vara


Högre stigning än 1,25 på m8 kan det väl inte vara ?1
https://www.swedol.se/smrjnippel-m8-x-1 ... 06547.html
Ca 3 kr st +

På m8 har jag för mig att 1,0 är vanligare, läs på baksidan av skjutmåttet.
https://www.swedol.se/smrjnippel-m-stor ... 07783.html

Användarvisningsbild

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Camaro1969  
#599969 gissar att stigningen är 1,25.

och att jag hade 1.00 hemma

swedol blir det nån dag=)

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

zeetorg  
#599971
axwell skrev:
Camaro1969 skrev:Nästa problem... trasiga smörjnipplar och de jag hade verkar vara finare gängad..
M8 verkar det vara


Högre stigning än 1,25 på m8 kan det väl inte vara ?1
https://www.swedol.se/smrjnippel-m8-x-1 ... 06547.html
Ca 3 kr st +

På m8 har jag för mig att 1,0 är vanligare, läs på baksidan av skjutmåttet.
https://www.swedol.se/smrjnippel-m-stor ... 07783.html


M8x1 är som sagt ganska vanligt, åtminstone nu för tiden här i Sverige skall tilläggas.
Annars kan man bli tokig på smörjnipplar då det blandas friskt mellan mm och tum och raka och koniska gängor. ~x(

Användarvisningsbild

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Camaro1969  
#600911 idag blir det inköp av smörjnipplar och lite annat jox.

körde förresten första lasset igår,
högg lite ved och en gran som blåst ner, 4 sågtimmer ur granen så nu var jag glad att jag hade huggarvagnen ist för vagnen till fyrhjulingen

men svängen går på tok för fort, går knappt köra.

nån sa att man skulle använda 10-öringar som strypbrickor, och borra ett hål i.

har skaffat 10 öringar nu, men vart ska de monsteras?

är det i nippeln ute vid svängcylindern?
antar jag måste göra lika på varje sida..

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Camaro1969  
#600998 Köpt smörjnipplar m8x1,25 och de passade galant..

Men det där med 10 öring i kopplingen hittade jag inte vart den skulle vara, men ska leta om jag hittar adapter som man själv kan borra upp..

Men dessa klumpar sitter ju på slangkopplingarna till svängen, vad gör de egentligen?
Sitter ju bara på den funktionen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med "ny" huggarvagn, hydraulpaketet låser sig

Fredi  
#601005 Kanske dessa klumpar är nån sorts strypnippel som nån har borrat upp eller dylikt så den inte stryper mera? Skruva loss en och titta va det är? Där kan du annars byta till en dubbelnippel med litet stryphål i. Jag vill minnas jag hade max 2mm hål i nippeln till svängen på min gamla kran så börja med litet hål och borra större om det går för sakta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).