SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverkning?

82 inlägg 37848 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Tralsmo  
#598421 Har funderat en hel del på det det här.

Kan inte påstå att ja delar älgfoderodlares åsikt.
Föredrar välröjda å välgallrade skogar. Tror att dom är mer värda övertid även om dom kräver mer jobb.
Ja tycker det ä väldigt kul att röja. Det ja känner är att man röjer alltid till för tätt förband.
Får ochså en känsla av att det beror på att man tror att första gallring ska ge bättre netto då.
I verkligheten tror ja det är tvärtom. Ta mer, ger bättre netto.

Har köpt till mark med för dåligt röjda bestånd som närmar sej gallring. Kommer å gallra dom inom en femårsperiod å som det ser ut nu så kommer dom å ge sämre netto än dom som farsan röjt å gallrat kontinuerligt under sin tid ( 35år). Dessutom högre slutaverkningsvolym med högre medeldia.
Har även gallrat såna bestånd som varit för tätt röjda å dom ser sämre ut än dom som bevisligen varit hårdare röjt.


Har även gått igenom senaste årens slutaverkningar.
Har legat på ungefär 300 fub per hektar, ungefär 15hektar.
Ålder 80-100år.
Dom bestånd som gett högst volym per hektar är gran på bättre si (30 å uppåt) har gett ca 450fub/Ha. Har förvisso avverkat ganska lite av dom.

Har mycket tall på mina marker å mycket blandskog( tall å gran).
Får en känsla av att tall har gallrats för hårt å gran för dåligt tillbaka i tiden.
Har även en del bestånd som föryngras med gran å borde varit tall ( inte så mycket som väl är).
Dom beståndet är kass å borde nog avverkas å föryngras omgående tyvärr.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

sanamon  
#598705 Det divideras om hur man får mest m3fub/ha, men borde man inte optimera på m3fub/ha/år sett över en hel cykel från plant till slutavverkning?

Även väga in andel sågvirke/massaved?

Behöver jag säga att jag är nybörjare? :-)

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Reymond  
#598717 Svaret är enkelt. Mek gallring stora maskiner med breda vägar och för hårda uttag.
Efter det stormar som slutligen förstör beståndet.

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Jörgen Salomonsson  
#598720 För stort gallringsutt och tidigare avv.
Men även mera kvarlämnat i form av miljöträd och inte minst sådana dimentioner som inte är lönt att köra i skördare..
Jag blev förvånad hur mycket det skillde .
-97 avverkade jag manuellt ena halvan av ett område på 3ha
då vägterrängen gick diadonalt över omr. blev det naturligt att dela diagonalt.
3 år senare lejde jag in avv. på resten och fick minst 20% mindre volym trots att den delen var lite större..
likvärdigt bestånd och jag hade lämnat fler fröträd på den delen jag högg.
men jag lämnade inte en bit som kunde bli massaved i skogen
och jag hade 3 års ved...
sen har vi skördarnas aptering ,nu drar dom ut fullängds massaved och lämnar stumpen..2greppare klippte toppen och då blev det massa ända ut till min mått

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Pierre Kjellin  
#599029 En fundering: Detta är väl rimligen en fråga som skogsägaren till 100 % äger själv(?) det finns inga lagkrav på gallring och gallrar man mindre/vid färre tillfällen ofta står det ju mer kvar i skogen till slutavverkning. Handlar inte detta egentligen om hur såväl skogsägarna som Skogsstyrelsen samt skogsägarföreningarnas rådgivare ser på hur en välskött skog ska se ut?
Vill man ha kvalitet på tall och gran måste ju träden stå tätt och få växa många år längre än den gängse omloppstiden..

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599037 Visst äger skogsägaren frågan själv. Det är därför det är intressant att diskutera. Funnes det bara ett rätt svar vore frågan ointressant.

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

halvproffs  
#599316 Med tanke på rubriken. Här i prisdiket har vi tappat betydligt mer än 20% innan vi ens fällt ett träd. 😤

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

GremoNiclas  
#599473
halvproffs skrev:Med tanke på rubriken. Här i prisdiket har vi tappat betydligt mer än 20% innan vi ens fällt ett träd. 😤

En parentes i tråden men... Det här prisdiket är ju jäkla märkligt... 😡
Det hade ju varit skoj om skogsägarkåren kunnat enats och inte sälja en pinne till industrin under ett år... eller tills priserna stiger!

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Älgfoderodlare  
#599588 En parentes i tråden men... Det här prisdiket är ju jäkla märkligt... 😡
Det hade ju varit skoj om skogsägarkåren kunnat enats och inte sälja en pinne till industrin under ett år... eller tills priserna stiger![/quote]

-Ja, jag har ju försökt sagt samma sak tidigare, endast med att få tillbaka argument som att; - då importeras det bara mer från andra länder etc. Det är ju som sagt vi som borde äga bollen inför framtiden. Att inte avverka under några år skulle ju inte enbart kunna påverka prisutvecklingen i vårt land. Det skulle ju kunna innebära att de importländer som Sverige köper ifrån, skulle märka av en ökad efterfrågan o höjer priset även dom. Samt att om ni slutar att skänka bort ert gallringsvirke, som även det späder på prisdumpningen skulle vi snart förmodligen ha en bättre marknad för träråvaror. Dessutom skulle ju några fler år på mogen skog bara mer m3 vid avverkningstillfället.

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Alvarsson  
#599593 Håller till fullo med ovanstående talare!

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Bosse1  
#599606 Sen har vi groten den dumpar också massavedpriset,låt det ligga kvar blir ju gödsel.
Jaja man kan få markberett för den eller plant eller nåt,men det får man ändå om man villkorar i kontraktet.
Skänk inte bort grotet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Fenrir  
#599942 Kan 1993-knäcken på kurvorna på något sätt vara kopplad till ändringar av mätmetod/metodik hos Rixtaxen?

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

JörgenO  
#599948
Fenrir skrev:Kan 1993-knäcken på kurvorna på något sätt vara kopplad till ändringar av mätmetod/metodik hos Rixtaxen?


Jag tror inte det.
Som jag förstår mäter man virkesförråd m3/Ha. Det mäts ju som någon form av ögonblicksbild som besvarar frågan hur mycket virke finns just där och just då?
Förändrad mätmetod borde ge mer av ett nivåskifte/hack i kurvan, dvs att det från en mätpunkt går från t.ex. 200 m3/Ha till 180 m3/Ha. sen skulle ju mätmetoden ändå fångat upp ev stigande trend på samma sätt (men trenden skulle bli svagaresåklart 180/200-delar av tidigare trend).
Så det blir svårt att förklara "trendbrottet" med ändrad mätmetod.

Skriver fortfarande blippar runt trendbrott, jag är inte övertygad utifrån ursprungliga grafen att det funnits någon trend, för kort tidsperiod att dra slutsatser ifrån. JörgenO - Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverkning?

Användarvisningsbild

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Lillesves  
#599950
Vedproducent skrev:Den svenska slutavverkningsskogen 2018 hur gammal är den? Hur gammal var den på 90- talet? Jag tror ju inte det är hela förklaringen men det känns ju som det åker ner granåkrar i 45-50 årsåldern i dag med 300 m3 per hektar. Helt vanvettigt när skogen växer som bäst.

Att det gallras för hårt i många bestånd kan jag hålla med om.

Bifogar en bild på granåker drygt 600 m3 sk per hektar 47 år plus plantålder. Har ju inte tänkt ta ner den på i alla fall 20 år och då är det 900 m3 per hektar.


600 m3 sk låter mycket. Jag har ett bestånd som ser ut ungefär som det. Enligt skogsbruksplanen är det 220 m3 sk per ha, G32 bonitet 13.4, 35 år. Ungefär hälften av det är försiktigt manuellgallrat.

Vad är det för medeldiameter på de träden ?

Avatar Fallback

Re: Varför tappar skogsägare 20% av intäkten i slutavverknin

Tralsmo  
#600008 Nja det vedproducent visar kan nog mycket väl va 600 meter.
Själv har ja ett bestånd på sisådär G36+ som ser betydligt grövre ut än det , 53år enligt plan och ålder stämmer. Förvisso rätt stormskadat efter Gudrun innehåller 450 meter. Bara försiktigt manuellgallrat innan Gudrun. Större delen av det beståndet blåste ner, knappt 1 hektar kvar.

Tyvärr måste ja va motvalls igen å säga att ja ser inga slutaverkningar här som är yngre än 75år.
Dom flesta ä nog 80 å över det.
Själv ligger ja nog närmare 100 än 80 i slutavverkning på gran. Tall är det nog aldrig under 100.

Har flera bestånd med gran som i detta nu passerar 100 och nog egentligen borde avverkats för 10 år sen.

Beståndet gran G36+ som ja nämner ovan ska ja försöka dra ut på så länge det går. Har stabiliserat sej ordentligt mot blåst nu ( gjorde det ganska snabbt 6år kanske), nåt enstaka toppbrott nu bara. Ingen röta men frodvuxet av bara helvete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).