Traktorn i skogen

Klaffskopa till jordbrukstraktor?

11 inlägg 7377 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klaffskopa till jordbrukstraktor?

Per.J  
#599872 Hej

En liten fråga kring snöröjning.

Är det någon som testat och har erfarenhet av klaffskopa till jordbrukstraktor? Är det något att ha? Kostar ju en slant och frågan är om det är värt det? Man tar ju redan en del på nöjeskontot så varför inte en sån också...

/Per



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599918 Jag har en klaffskopa/multiskopa som jag använt några år. Hade förut en vikplog i frontlastaren
men det funkade inte så bra.
Klaffskopan är helt underbar, enda felet är att man knäcker frontlastaren då den är tung och man
bänder mkt hit och dit med den när man våldar på.
Bara köp.

Användarvisningsbild

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599919
1576145833_sl-3.jpg

Ungefär så ser min ut fast med Euro-fäste, ca 210cm bred.
Tillverkas av Lametal Oy i Finland, säljs under flera olika namn i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

zeetorg  
#599967 Har en klaffskopa och instämmer med Slurfi! Dock beror det ju mycket på hur det ser ut där man skottar om det är värt att köpa en skopa. Det går ganska bra att ploga skogsvägar då man har klaffarna snett bakåt så den skickar snön åt sidorna. Stora planer är också smidigt då den tar ganska brett. Är det trångt så upplever jag nästan en vanlig snöskopa som smidigare även den är lika bred. Tänk också på att du måste ha två dubbelverkande uttag fram , alt ett plus ström om du har ventil på skopan.

Avatar Fallback

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

Per.J  
#599974 Tack för synpunkter. Ser ju väldigt effektiv och bra ut på de hjullastare man ser som har dom. Idag tar det ungefär tre timmar att röja all snö hemma om jag skottar allt på en gång. Sen om man anser det vara tillräckligt för att investera i en klaffskopa låter jag vara osagt men tror det skulle effektivisera min snöröjning en del då det är rätt många stora ytor att skotta av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599997 Är det stora ytor så kommer du att nyttja klaffskopan optimalt!
Man sitter bara och flinar när man ser hur fint och fort det blir klart.

Avatar Fallback

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

zeetorg  
#599998 Inte att förglömma att det är roligt med nya redskap också! 😁

Avatar Fallback

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

Per.J  
#600031 😀 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

slyman  
#739488 Skakar liv i denna tråd. Har ngn erfarenhet av ANT,s klaffskopor till jordbrukstraktor ? Vilken bredd är lämpligt ? 210 ? 230? Jobbigt skotta ned vanlig snöskopa. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739554 210 bredd är fint, då är den lite smalare än traktorn så man kommer in överallt
och den känns säkrare när man möter bilar på småvägar.
Den är alldeles nog stor när man vinklar ut klaffarna.

Avatar Fallback

Re: Klaffskopa till jordbrukstraktor?

slyman  
#789079 Efter mycket funderande blev det av till slut. Köpet av en klaffskopa. 210 bred. Inser nu att den investeringen skulle varit gjord mycket tidigare. Sparar mycket tid mot snöröjning med bara skopa. 🚜

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).