Jakt och Fiske

Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

19 inlägg 6192 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Torbjörn Johnsen  
#599474 I en doktorsavhandling på SLU visar doktoranden Robert Spitzer att älgens tallbetande påverkas starkt av andra hjortdjur. Älg, rådjur och hjortar äter med förkärlek olika typer av ris (blåbär, lingon...). I området med högre stam av hjortvilt (inkl. älg) ökar älgens betande på tall. Bärriset räcker helt enkelt inte till. Hjortar och rådjur kan inte beta tall på samma sätt som älgen.

I områden med täta stammar av de mindre hjortarterna; rådjur, kron- och dovhjort, äter älgar mer tall och mindre bärris. Samma mönster saknas hos de mindre arterna.

– Konkurrensen om föda från de mindre hjortarterna kan alltså tvinga älgen att äta mer tall, vilket kan öka skogsskadorna, säger Robert Spitzer, doktorand vid SLU, institutionen för vilt, fisk och miljö.

Robert Spitzer har i sin avhandling undersökt vad älg, rådjur, kronhjort och dovhjort äter under året i olika typer av landskap i Sverige och Europa, och hur hjortarterna påverkar varandra genom sina foderval. För att få reda på vad de ätit har han DNA-analyserat spillning från tusentals hjortdjur.

Resultaten visar att bärris, som blåbär och lingon, utgjorde en stor andel av födan under hela året för alla hjortarter som undersöktes. Älgdieten innehöll en större andel tall under vinter och vår jämfört med de övriga hjortarterna.


Robert Spitzer konstaterar också att dov- och kronhjort i Sverige äter mer bärris än vad samma arter längre söderut i Europa. Hjortar och rådjur har även en bredare spektra i sitt födoval än vad älgen har.

Läs pressmeddelandet eller hela avhandlingen här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Avslutat-02  
#599476 Jag brukar mata rådjuren med höbalar, har haft mindre av gnagningar på sälg och al skogen efter detta..


Vissa säger att om man matar dessa djur så ökar betesskadorna, men jag tror det är tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599525 Matar du dem med bly, så får du ännu mindre betningsskador i skogen...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Alvarsson  
#599533 Om fler tänkte som dig Niking! Hur mycket bättre våra skogar skulle må!!

Användarvisningsbild

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599535 Samt att vi skulle ha så mycket mer prima tall i skogarna. :-bd
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 10 dec 2019, 21:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Alvarsson  
#599542 Yes!

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

isteskog  
#599546
Niking skrev:Matar du dem med bly, så får du ännu mindre betningsskador i skogen...
/Niklas

Den dieten tar bra!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Avslutat-02  
#599551
Niking skrev:Matar du dem med bly, så får du ännu mindre betningsskador i skogen...
/Niklas


Har nästan inga betningsskador på skogen och de få jag har kan de gott få.
Jag matar djuren om vintern och de flesta som jagar häromkring tackar mig..
För rådjurs stammen är i fint skick...

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

salix  
#599722 Man får en ensilagebal för ca 300 .En mycket billig planträddare men den girige har inte råd med 5-10 balar utan skriker hellre på utrotning av alla klövvilt. Då skall jägarkåren ställa upp med brutala jaktarrenden och i fortsättningen tomma skogar.

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599731 Vem skriker på utrotning av allt klövvilt?

Synd bara att metoden inte funkar...

"Älgen är uppenbarligen så klok att om den inte får rätt näring kompenserar den detta genom att beta bland plantorna eller i ungskogen. Traditionell utfordring med sockerbetor, potatis och ensilage kan därför i värsta fall leda till ökade skador eftersom de inte innehåller rätt näringsämnen för älgen."

https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... dring.html

Användarvisningsbild

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Grålle52  
#599742 Här jagas ingen räv så rådjuren är på klar tillbakagång 8)

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

salix  
#599776 Sockerbetor och potatis är inte naturligt för klövviltet däremot ingår gräs hos dom alla. Så att ställa ut en ensilagebal är högst naturligt för dom .Det är nog mest snåltarmen som skriker. För utgiften att hjälpa och även styra bort från viss betning som är värst. Dessutom behöver älgen tall det ingår för att dom ska må väl . Viss betning av tall måste alla skogsägare vara beredda att få annars ska man nog syssla med annan verksamhet.

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Avslutat-02  
#599800 Det är inga problem med betesskador egentligen bara man får dem på en rimlig nivå.

Att några tallar blir ätna per ha det kan man leva med, men kan man hindra att övriga klövdjur putar bort älgen i sin jakt på mat så måste detta vara en bra sak....

Jag fortsätter då att mata klövviltet på vintern....

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

salix  
#599803 Samma här jag har utfodrat med ensilage i många år nu och jag har Älg,Kron,Rå,Gris och enstaka Dov och mycket lite betat på min och grannars skog .

Avatar Fallback

Re: Rådjur & hjortar tvingar älgen till talldiet

Avslutat-02  
#599807 Har mest rådjur som äter folks trädgårdar...
Efter att jag börjat mata dessa djur så minskade betningen av fruktträd och buskar....

Lika så i skogar med ung klen tall....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar