Logistik, Transport

bra snabb traktor för 100tusen?

45 inlägg 16938 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

halvproffs  
#597577
anersimyra skrev:
holmesö skrev:Det berodde nog inte på varvtalsspärren utan på snabbväxeln som har frihjul på låg.

Den jag körde vill jag minnas hette 175 någonting och hade frihjul på högväxeln, varför jag nådde den vansinniga farten var för att jag inte vågade bromsa då de tvärhögg på en sida.. :shock:


Dubbla bromsskivor med kulor som ligger i spår och när man bromsar trycks skivorna utåt mot lameller och bromsar. Är då spåren felaktiga och lameller dåliga kan det hugga rejält. Det kan tom bli så att bromsen fastnar och för att den ska släppa måste man backa.

Avatar Fallback

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

Sven J  
#598058 Ferguson 3080 3090 brukar vara ganska prisvärda, vänder man några drev i växellådan fixar dom 40km/h
Ligger en på Blocket nu

Avatar Fallback

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

Danskar´n  
#598674
Jdmogge skrev:Det finns några MB-track på blocket för under 100kkr


Just det - o nu minns jag hört att MB-tracs kan dra 60 km/t...om man puttar till en liten grej i växellådan... :-b

Avatar Fallback

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

Danskar´n  
#598675
Leodahl skrev:ska kolla på det där med en mbtrack


Gör det du. Jag hörte detta nån gång på början av -90 talet när jag var i Tyskland för att skoga stormfälld skog. Jag så en MB omköra en personbil på huvudgatan i den landsbyn vi bodde - med släp lastat med rundbalar...o svart rök ur pipan...Jisses... :surp: :-ss

Användarvisningsbild

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

JohannesG  
#598700 Det är skillnad på olika modeller av MB trac. Men med spärren borta gör de minsta ca 40kmh, mellanstorleken ca 50kmh och de stora gör ca 65kmh allt beroende på däckstorlek och växellådor. Tror det även finns stora av senare årsmodell som bara gör 40kmh, lite osäker dock. Så att hävda att alla MB trac gör 60+ är väldigt fel.

Och ska du ha en någorlunda välskött stannar det inte vid 100000kr.

Många har gått både hårt och mycket. Det är arbetsmaskiner och inga leksaker. Samtidigt som det även är samlarobjekt.

Svart rök? Hoppas det bara var lite. Annars är det enbart en massa oförbränd diesel. 6-orna är motorer med stor potential. Vet från säkra källor om Mercor påställda till långt över 200hk på PTO, men då är det gjort av proffs som vet vad de sysslar med. Sedan hur länge grejerna håller med den effekten är en annan fråga.

Avatar Fallback

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

Danskar´n  
#598709
JohannesG skrev:Det är skillnad på olika modeller av MB trac. Men med spärren borta gör de minsta ca 40kmh, mellanstorleken ca 50kmh och de stora gör ca 65kmh allt beroende på däckstorlek och växellådor. Tror det även finns stora av senare årsmodell som bara gör 40kmh, lite osäker dock. Så att hävda att alla MB trac gör 60+ är väldigt fel.

Och ska du ha en någorlunda välskött stannar det inte vid 100000kr.

Många har gått både hårt och mycket. Det är arbetsmaskiner och inga leksaker. Samtidigt som det även är samlarobjekt.

Svart rök? Hoppas det bara var lite. Annars är det enbart en massa oförbränd diesel. 6-orna är motorer med stor potential. Vet från säkra källor om Mercor påställda till långt över 200hk på PTO, men då är det gjort av proffs som vet vad de sysslar med. Sedan hur länge grejerna håller med den effekten är en annan fråga.


Jamen kära nån...inte hävdar jag väl att alla MB´ar agerar på samma sätt - i så fall fanns ingen anledning till olika modeller - men att vissa personer totalt saknar humor, skulle jag gärna skriva under på.

De flesta känner begreppet "överdrivning främjar förståelsen" - men inte alla, uppenbarligen...jajamensan... :oops:

Avatar Fallback

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

Blondin 750  
#598710 Bra sammanfattat JohannesG! Jag tror till och med att de minsta grå/röda har problem att nå upp till 30km/tim. Sen så TROR jag att det går att få till axelkonfigurationer (unimogaxlar?)på de mindre som tillåter hastigheter uppåt 70 km/tim, men det får man nog ordna med själv. 🛠️

Användarvisningsbild

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

JohannesG  
#598722
Danskar´n skrev:Jamen kära nån...inte hävdar jag väl att alla MB´ar agerar på samma sätt - i så fall fanns ingen anledning till olika modeller - men att vissa personer totalt saknar humor, skulle jag gärna skriva under på.

De flesta känner begreppet "överdrivning främjar förståelsen" - men inte alla, uppenbarligen...jajamensan... :oops:


Jag menade inte att på något sätt att hävda att du påstått det. Eller på annat sätt tillrättavisa dig. Du har ju inte skrivit något som är fel.
Mitt syfte var enbart att skriva fakta. Det är nämligen en mycket väl spridd myt att ALLA Mercor gör närmare 70kmh. Så inget personligt påhopp över huvud taget.

Användarvisningsbild

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

JohannesG  
#598724
Blondin 750 skrev:Bra sammanfattat JohannesG! Jag tror till och med att de minsta grå/röda har problem att nå upp till 30km/tim. Sen så TROR jag att det går att få till axelkonfigurationer (unimogaxlar?)på de mindre som tillåter hastigheter uppåt 70 km/tim, men det får man nog ordna med själv. 🛠️

Vad pappa berättat gjorde även den gamla 800an vi hade ca 40kmh, men kan säkert finnas variationer. Och det förutsätter ju att högsta växeln inte är spärrad. Men det är nog få som är idag.

Finns ju någon kommunal modell, exempelvis 700K. Dessa kan nog haft lite andra konfigurationer. Finns någon 700G också, osäker på betydelsen.
Den som vill veta helt säkert får ringa Johan på Swedmog. Det han inte vet om MB trac är inte värt att veta. Men han hade det visst ganska stressigt just nu.

Användarvisningsbild

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

källshult  
#598725 Har kört en mb track 65/70 som gjorde ca 45 km i timmen den hade större däck än original . Man var väldigt lycklig när man var 16år och fått traktor kort och fick låna den av min farbror och det var slutet 80 tal och traktorn var från -76 :grin:

Användarvisningsbild

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

fendt311  
#598728 Dubbla bromsskivor med kulor som ligger i spår och när man bromsar trycks skivorna utåt mot lameller och bromsar. Är då spåren felaktiga och lameller dåliga kan det hugga rejält. Det kan tom bli så att bromsen fastnar och för att den ska släppa måste man backa.[/quote]

Beror på att stål kulorna blir slitna. Finns att köpa lösa kulor från skf lager åter försäljare. Blir mycket billigare än att köpa reservdelar hos återförsäljare. Dom säljer bara kompletta rep satser.Ej lösa kulor.

Avatar Fallback

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

Danskar´n  
#598730
JohannesG skrev:
Danskar´n skrev:Jamen kära nån...inte hävdar jag väl att alla MB´ar agerar på samma sätt - i så fall fanns ingen anledning till olika modeller - men att vissa personer totalt saknar humor, skulle jag gärna skriva under på.

De flesta känner begreppet "överdrivning främjar förståelsen" - men inte alla, uppenbarligen...jajamensan... :oops:


Jag menade inte att på något sätt att hävda att du påstått det. Eller på annat sätt tillrättavisa dig. Du har ju inte skrivit något som är fel.
Mitt syfte var enbart att skriva fakta. Det är nämligen en mycket väl spridd myt att ALLA Mercor gör närmare 70kmh. Så inget personligt påhopp över huvud taget.


Då är det lugnt, kanske jag hade en prut som satt på tväran... jag ber om ursäkt om jag var lite...du vet... :wink:

Användarvisningsbild

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

Leodahl  
#599477 letar forfarande efter snabb traktor under hundra tusen OBS endast 40km/h är intresant

   TS
Användarvisningsbild

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

ananders  
#599532 Enligt mig så är det svårt att hitta en traktor enligt din specifikation för den pengen. Du bör nog gå upp minst 50.000kr till eller helst dubbla din budget.

Avatar Fallback

Re: bra snabb traktor för 100tusen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599717 Valmet 805 är på ca 100 hk och ska göra ca 40

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).