Avverkning (slutavverkning)

Drivningskostnad

29 inlägg 8313 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Avslutat-02  
#599661 En kund har alltid "rätt" att se underlagen som man fakturerar efter...

Men om man tagit överpris så kan man nog förvänta sig att de vägrar, då finns en stor möjlighet bestrida fakturan.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Fredrik Reuter  
#599662 Forimp AB som utförde avverkningen ovan ringde mig förut och gav lite mer fakta i detta ärende.
Jag väljer att redovisa Forimps version här för att båda parter ska ha chansen att uttala sig.

Huggningen som gjordes var avverkning av torrgran samt en mindre gallring på 0,23 hektar. Ett område med torrgran var sammanhängande på 0,08 hektar, resten var utspritt över en areal på ca 2 hektar.
Eftersom det mestadels handlade om plockhuggning av enstaka träd så kunde man inte ge någon kostnadsbild för avverkningen innan, de har dock jobbat för att uppdragsgivaren ska erhålla ett netto på avverkning, något som kan vara svårt när det kommer till avverkningar likt dessa.

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Avslutat-02  
#599663 Det är alltid svårt att att få två sidor av samma mynt men tack för detta.

Sedan kan man ju bara undra varför man inte talade om för kunden detta på bästa möjliga sätt.......

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599669 Tja, varför inte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Avslutat-02  
#599674 I en seriös verksamhet så vill man ha transparens för kunden, annars är det svårt att följa med som kund och det blir lätt för missförstånd och konflikter.

Mycket bättre med raka rör och att visa underlag för affären.

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599685 Det är precis det jag efterlyser. Via sms, från ansvarig på firman, har jag fått veta att jag sprider falsk info och det skall enligt ansvarig vara farligt. Jag anser att underlaget av redovisningen av denna affär är dåligt skött och då ska det belysas..

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Avslutat-02  
#599688 Man kan inte sprida falsk information om man ingen information har.

Däremot kan man sprida kunskap och erfarenheten om hur man blivit bemött eller hur firman verkar agera emot kund.

Personlig upplevelse kallas det.

Även kallas detta för omdöme i media eller på nätet, brukar vara vanligt när man köper varor på en site.....

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599692 Precis vadsom var meningen med tråden. Andras åsikter är värdefulla och oseroösa aktörer på marknaden ska "torgföras"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599698 Verkar vettigt. Fick ett mail från firman. Där tillkommer 1-2 ha plockhuggning. En åtgärd jag inte begärt. Ursprungligen gällde det "hörnet" på skiftet 0.31ha. För min del verkar dessa förklaringar märkliga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

mooos73  
#599701 Hade dom löst detta på ett seriöst vis från början hade du inte behövt skriva här och deras "goda" rykte varit intakt.....Tycker inte det spelar någon roll om ni missförstått varandra eller inte hade dom löst problemet från början hade detta varit en icke fråga och i sammanhanget är det småpengar.

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

Avslutat-02  
#599710 Vänta lite nu.... Har man plockhuggit alltså gallrat ytterligare än det som avtalet/kontraktet beskriver?


Isåfall är det en illegal åtgärd som man måste ha ytterligare kontrakt över.
Även om man har en muntlig överenskommelse så måste man ha det på papper...

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599719 Då ska jag kolla kontraktet med firman, så får vi se, men jag har inget minne av att det var med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnad

jannee  
#599859 Självklart att det inte få tillgå på så sätt som det gjorts hos flygarn, man ska BARA göra det man överenskommet.
Plockhuggningen som sedan gjorts på de övriga 2 ha kan även vara befogat dock borde flygarn kontaktats INNAN åtgärden.
Detta sök och finn som entreprenören gjort är kostsamt, kanske befogat, men en skälig rabatt borde i vilket fall som helst erbjudas.
Har man gjort fel får eller ska man stå för de kostnader som uppstår.
Missförståelse är inte alls ovanligt och framförallt när saker och ting sker telefonledes, man pratar egentligen två helt olika språk (tankegångar).
En 1:a gallring + plock och finn är något som sällan ger ett positivt netto = något som man helst ska åtgärda själv och inte räkna på tidsåtgången.
Kan man inte detta får man allt krypa till korset och betala vad utföraren begär, OM man verkligen begärt detta - inte annars.

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnad

Flygarn  
#599932 @ jannee Vettiga synpunkter. Det är precis detta, dialog, som jag saknat. Någon hade kunnat slå en signal och informerat mig om vad som försiggick. Jag förstår att plockhuggning kan debiteras med timpenning. Hade jag fått veta att skördaren skulle köra omkring på 1-2 ha för att hugga 29,6m3 torrgran a´1225kr/timme så hade jag stoppat det. Jag har behov av egen ved eftersom jag vedeldar bostaden och det årsbehovet hade jag klarat själv.
Det som ytterligare förbryllar mig är hur det kan ta 8tim a´850kr att köra fram virket med 200m skotningsväg som såg ut som ett "dansgolv" Hade jag vetat detta så hade jag utfört det jobbet själv med mina grejor (Valtra N 121 Twintrac+ Farma CT6,3-9), ganska potenta saker för sådana småjobb. Som pensionär (77 år) är min tid gratis och dessutom tycker jag att det är både trevligt och givande att driva lite i skogen, men i detta fall tyckte jag inte det var värt att starta upp mina grejor för att göra jobbet. Nu vet jag annat och kommer naturligtvis att passa mig i framtiden och noga skärskåda vilka jag anlitar. Skogsgrannen och jag kommer att fortsätta vara grannar och det stannar vid det. Forimp AB har gjort sin sista drivning åt mig.
Avslutningsvis: Jag blir varken fattigare eller rikare av den den här affären, eftersom jag aldrig fick några pengar i fickan, (frugan tog ju överskottet 😤 ) men jag har lärt mig en hel del av er, som har deltagit i tråden. Tack för att ni har tagit er tid och tack för alla tips.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).