Skogsmiljö och Trädlära

Bäverproblem

18 inlägg 6203 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bäverproblem

Sne4  
#599352 Jaha, då var man med bäver. Några hektar mosse är vatten uppe i gräskanten och dikena är bräddfulla en bra bit upp från huvudkanalen(dikningsföretag). På min del är knappt 50 björkar i olika stadier av fällning. Tyvärr lyckades jag med konststycket att trilla i vattnet då en spång som låg lite väl långt under vattnet gav vika.. därför vet jag inte nu hur många dämmen det finns, då jag fick maka mig hemåt innan jag var alltför stelfrusen.

Hur kinkiga är länsstyrelsen med tillstånd att riva damm denna årstid - dvs vilken skadenivå krävs?

Är det kitsligt med tillstånd för fälla?

Hur många träd behöver en resp en familjegrupp bävrar äta under en viss tidsperiod?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599380 Riv inte dammen!
Gräv ner ett par rör under dammen, bävrarna kommer inte fatta
varför vattnet försvinner.
River du dammen byggs snart en ny:)

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

halvproffs  
#599410
Röjkvist skrev:Riv inte dammen!
Gräv ner ett par rör under dammen, bävrarna kommer inte fatta
varför vattnet försvinner.
River du dammen byggs snart en ny:)


Går det med plaströr? Dom flyter väl upp som en kork när man ska placera dit dom.
Och hur får man dit rören?
Vi har också problem med bävrar och någon kom med förslaget om rör.

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

Palakangas  
#599415
halvproffs skrev:
Röjkvist skrev:Riv inte dammen!
Gräv ner ett par rör under dammen, bävrarna kommer inte fatta
varför vattnet försvinner.
River du dammen byggs snart en ny:)


Går det med plaströr? Dom flyter väl upp som en kork när man ska placera dit dom.
Och hur får man dit rören?
Vi har också problem med bävrar och någon kom med förslaget om rör.


Finns en tråd om detta: Bäverproblem....

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Sne4  
#599565 Tackar för de tipsen. Det dämme som ligger på min mark höjer nivån ett par dm, nedströms står vattnet ännu högre och telefonkedjan är igång. Det verkar vara en bra bit nedströms det finns en/fler damm(ar) som höjer nivån mer.

Flödet just nu är gissningsvis knappt 0.5m3/s och flödet borde gå över 1m3/s de flesta normalår på vårkanten. Ett par dräneringsrör gör nog tyvärr inte tillräckligt för nivåsänkningen?
Då allt är torvjord som är rejält djup så går det åt att tjälen satt in ordentligt innan man kan våga sig till kanalen med en maskin av något slag.

Då jag själv har för fullt upp med småbarn för att ha ro att sitta med bössan så kommer en jägare och tittar i morgon och ser om han kan hitta igen bohålan, sedan måste en liten stridsplan göras upp på något sätt, som bara lämnar bäverskinnsfällar kvar när det är klart.
-Kan man räkna med en damm = en bohåla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

hfab  
#599581 Om dom byggt en damm så finns det en bohåla. Själva dammen är för att förvara färsk mat under vatten

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Torbjörn Johnsen  
#599584
Röjkvist skrev:Riv inte dammen!
Gräv ner ett par rör under dammen, bävrarna kommer inte fatta
varför vattnet försvinner.
River du dammen byggs snart en ny:)


Har varit med och gjort just detta en gång på 80-talet. Bävrarna byggde och byggde på dammen utan att få tätt. Vi tyckte vi varit smarta :-bd Några veckor senare hade bävrarna byggt en ny fördämning strax uppströms den gamla. Tji fick vi!

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599601 Jag har haft bäverproblem i flera omgångar. Har testat med slang men den måste ner o gömmas bra. Jag hade satt ett nät runt änden som dom fick fatt på o jäklar vad dom trasslade ihop det.

En smart monterad slagfälla är det klart effektivaste. Nu senast i våras tog jag 5 st på ca 2 veckor o sen var det rent.
Jag satte fällan denna gången i en vägtrumma o det var jäkligt smidigt. Finns lite bilder om intresse finns.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

Värmlänning  
#599772
Magnus M skrev:Jag har haft bäverproblem i flera omgångar. Har testat med slang men den måste ner o gömmas bra. Jag hade satt ett nät runt änden som dom fick fatt på o jäklar vad dom trasslade ihop det.

En smart monterad slagfälla är det klart effektivaste. Nu senast i våras tog jag 5 st på ca 2 veckor o sen var det rent.
Jag satte fällan denna gången i en vägtrumma o det var jäkligt smidigt. Finns lite bilder om intresse finns.

Magnus M

Ja tack, bilder!

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Sne4  
#599861 Bilder uppskattas alltid. Det ger mycket att se bilder på en fungerande lösning.

Tyvärr kommer jag inte hinna ner någonting nu förrän till nästa helg, men då tänkte jag se var dammarna finns nedströms.

Slagfälla åter intressant då jag garanterat kommer att få fler besök framöver då det finns en population längre nedströms.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599921 Att tänka på är att det krävs både utbildning för fällfångst och tillstånd från länsstyrelsen för det specifika fallet för att få använda slagfälla.

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599970 Jag gick kursen 2005, den var en heldag med teori och praktik o ett litet prov.
Sen måste man ju som ni säger söka tillstånd hos LS när man vill fånga.
Jag har sökt vid 4 tillfällen o det har inte vart några problem. Handläggaren jag haft är bra och vi har diskuterat upplägg o så på både telefon och mail.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600057 En bild på nymonterad o gillrad fälla. Den andra är tagen första natten, vid fototillfället sitter det redan en bäver i fällan. Det vart ju stop där så kompisen knallade förmodligen över vägen o letade efter brorsan. Dämmet är 200 m bort på andra sidan vägen.
Kameran reagerar inte när fällan slår igen för den är ju helt under vatten så jag kör med schemalagda bilder morron o kväll o så har jag en tråd med lite tejp på som flyttar sig om det nappat.
Både den bävern i fällan o den på bilden är ungar från våren -18
1576186907_04070017.jpg
1576186718_04060015.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600069 Bara en dag senare satt nästa i fällan.
1576188932_dsc_1419.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600070 En dryg vecka senare satt ytterligare en fjolårsunge i fällan
1576189183_dsc_1430.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).