Motorsåg och handhållet

Husqvarna fråga

51 inlägg 10454 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

zebylon  
#599496 sågen har min granne köpt på loppis i somras, han bad mig försöka få igång den.

jag haft isär förgasaren och bytt membran, pumpmembranet var liksom fastklistrat, det andra som sköter nålventilen var torrt som papper, nålventilen har jag också bytt, också bricklocket till "lågvarvsbrunnen", provat täthet enligt Husqvarnas bok, och den är helt tät.

jag satte dit ny bränsleslang nyligen en sån där gul som ÅF hade på metervara, han sa att det går lika bra som Husqvarna original spiralslang.
Eftersom jag hade en sån hemma sen tidigare så kunde jag tagit den direkt men jag tyckte den såg så kort ut, men när man drog ut den så blev den faktiskt väldigt lång, så jag bytte till den idag och nu är dom där störningarna borta. Att det är en spiral gör nog att den blir mer följsam.
När jag fick sågen satt det ett smalt metallrör genom väggen tätat med nåt joks, och sen enbit slang fram till förgasaren, i andra änden en bit slang och sen filtret.

Vad man kan se på sprängskissen så har det från början varigt ett plaströr, precis som Mange säger, med nån krage på mitten som tätar mot väggen. Rimligen en bit slang i var ände också.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599498 Det ska vara en pressgjuten gummisslang. Har det trixats till nåt rör kanske det funkar, bara det blir tätt o bra så spelar det inte nån roll.
Spiral slangen ger onödigt lång transport sträcka och ersätts ofta med vanlig. Man får kolla lite så den rör sig rätt och ligger under ytan i alla lägen bara så det funkar som det ska.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

zebylon  
#599522 jag har bara provat lite på vedbacken och det verkar fungera ska ta med den till skogen i slutet på veckan och prova ordentligt.

Att spiralslangen ger längre transportsträcka kan det ha någon betydelse? Teoretiskt går det förstås lite tyngre att pumpa, men kan det verkligen märkas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

totte  
#599570 Längre slang kan märkas om man kört tomt i tanken. Det blir lite mer rycka i snöret för att pumpa fram soppan till förgasaren, om det inte är en såg med primerblåsa. Under körning är annars flödet genom slangen så litet så det är helt betydelselöst.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna fråga

zebylon  
#693090 jag har en Husqvarna 242 som är delad för en lagerbyte, när man ska sätta ihop vevhushalvorna är det då nödvändigt att använda en riktig orginalpackning eller räcker det med permatex?
jag har tidigare lyckats bra med permatex på en 42. Frågan är egentligen om packningen behövs för att den också är en distans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna fråga

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693095 Det behövs packning av flera orsaker, främst rörelse.
Jag har satt ihop utan några ggr men det är inte säkert det blir 100.
Äldre sågar som 140-serien sår bra med oljat skrivarpapper. Dessa i 133-serien har lite tjockare som tål mer rörelser.
Jag sätter ihop med packning, det funkar bäst för mig. Ibland återanvänder jag den som finns om den är hel. Då limmar jag den med flenstätning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).