Skogsekonomi

Jaktarrende, ersättningsnivå?

44 inlägg 55938 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

T Landström  
#467842 Det är ju många faktorer som spelar in...
Vem som äger marken, markens läge, vilttillgång, rovdjurs trycket, mm, mm...

Runt mig här i norra Dalsland så betalade en aktör 120:- / ha + moms för ca 2100 ha... Inte särskilt stor vilttillgång...
Tror det är en relativt ny jägare som ser jakten som en status grej och har en större aktör i ryggen...
Övriga runt omkring betalat ca 60:- / ha + moms

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Jolly  
#467861 Ja grisar är ett elände. Jobbar man och hat två barn så prioriterar man ju inte att jaga gris på natten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Vilsten  
#467865 Mina delar av södra norrlandskusten 3-15 kr/ha
Oftast för att få jakträtt i vvo, enskild jakt är inte så vanligt

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467901
Andreas99 skrev:
skogh skrev:vad man kan få ut och vad som är skäligt pris är två olika värdar. frågan är hur du vill att det ska skötas, bryr du dig som markägare överhuvudtaget är det kanske bättre med rimlig summa och bra folk som jagar...

Det där förstår jag inte. Går det inte att få tag i bra jägare/folk som vill betala marknadspriset för ett jaktarrende?

Helt rätt.
Jag fundera på detta i en annan tråd och kom nog fram till samma. Finns inga likhetstecken mellan billigt arrende och bra jägare.
Det är jaktmarkens läge, tillgång på vilt, storlek m.m. som sätter priset.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467904
ocke skrev:
Andreas99 skrev:
skogh skrev:vad man kan få ut och vad som är skäligt pris är två olika värdar. frågan är hur du vill att det ska skötas, bryr du dig som markägare överhuvudtaget är det kanske bättre med rimlig summa och bra folk som jagar...

Det där förstår jag inte. Går det inte att få tag i bra jägare/folk som vill betala marknadspriset för ett jaktarrende?

Helt rätt.
Jag fundera på detta i en annan tråd och kom nog fram till samma. Finns inga likhetstecken mellan billigt arrende och bra jägare.
Det är jaktmarkens läge, tillgång på vilt, storlek m.m. som sätter priset.


Men skall man då neka en jägare som man vet / tror är bra bra för att han inte vill betala lika mycket som andra är bredda att ge som man misstänker / vet inte är lika bra...

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Andreas99  
#467909
Zixten skrev:
ocke skrev:
Andreas99 skrev:[quote="skogh"]vad man kan få ut och vad som är skäligt pris är två olika värdar. frågan är hur du vill att det ska skötas, bryr du dig som markägare överhuvudtaget är det kanske bättre med rimlig summa och bra folk som jagar...

Det där förstår jag inte. Går det inte att få tag i bra jägare/folk som vill betala marknadspriset för ett jaktarrende?

Helt rätt.
Jag fundera på detta i en annan tråd och kom nog fram till samma. Finns inga likhetstecken mellan billigt arrende och bra jägare.
Det är jaktmarkens läge, tillgång på vilt, storlek m.m. som sätter priset.


Men skall man då neka en jägare som man vet / tror är bra bra för att han inte vill betala lika mycket som andra är bredda att ge som man misstänker / vet inte är lika bra...[/quote]
Allt är väl från fall till fall. Men om priserna ligger eller har stigit till en viss nivå så förstår jag inte varför jag skall sponsra någons jaktarende med några större summor? Jag försöker sälja allt annat jag säljer till den som betalar bäst eller är uppe och nosar på den nivån men kan erbjuda lite långsiktiga fördelar.

Den här superduper jägaren som bara vill betala hälften av vad jaktvärdet är får helt enkelt leta upp en kompis och dela jakten med om han/hon vill ha den.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Jolly  
#467964 Hittajakt.se gav bra riktmärken. Jag har hittat en som ger över medel så det känns bra. Kul att kunna dra in pengar på något som man inte utnyttjar själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

r93  
#468059 Tja, varför ska man betala dyra pengar till en erkänt bra hantverkare när det finns dom som gör det för en tredjedel av priset?

Vad jag vill säga med detta är att man ska inte "skaffa" jägare efter plånboken utan dom som "känns" bäst.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Andreas99  
#468065
r93 skrev:Tja, varför ska man betala dyra pengar till en erkänt bra hantverkare när det finns dom som gör det för en tredjedel av priset?

Vad jag vill säga med detta är att man ska inte "skaffa" jägare efter plånboken utan dom som "känns" bäst.

Vänd på det. Varför ska en erkänt bra hantverkare ta en tredjedel av priset?

Det är roligt, alla här inne tycker att virkespriserna är för låga, alla vill ha mer betalt för virket man säljer. Men jakten nej nej den är det inte priset som styr och självklart kan inte de som betala mest i arrende vara lika bra eller bättre jägare.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

kungsis  
#468112 När jag anlitar en entreprenör för att utföra en åtgärd i min skog är givetvis priset en viktig del, men långt ifrån det enda jag bryr mig om. Om jag skulle hyra ut jakträtten, skulle jag se på det på samma sett. Dvs det finns inget som säger att varken billig eller dyr skulle göra ett bättre eller sämre jobb, men ändock är min personliga erfarenhet att det, i verkligheten, inte är så. Lagom brukar vara bäst 8) Men allt det jag skrivit är ju givetvis beroende på hur man som markägare ser på ägandet och skötseln. Jag känner t.ex till en markägare som knappt satte sin fot i skogen och hade som enda krav att den skulle få 100tusen/år i intäkt från skogen och översätter man det till jakt så tror jag att den bara skulle bry sig om hur mycket jägarna vore villiga att betala.
Sedan vill jag ge TS några saker att fundera på.
Är det ett jaktlag eller en person du skriver över jakten på? Har de/den personen rätt att ta med gäster? Även betalande sådana?
Tänker de bedriva jakten självständigt eller tillsammans med t.ex redan befintliga grannjaktlag?
Städar de efter sig? Vill du t.ex ha en massa halvtrasiga torn ståendes efteråt?
Har du själv rätt att bedriva skyddsjakt vid behov?
Det finns, officiellt, inget som heter jaktarrende. Det är en nyttjanderätt.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Jolly  
#468133 Dom har rätt att ta med sig två gäster, ej betalande. Eventuella torn är arrendatorns egendom och tas bort vid eventuell uppsägning. Jakt sker ihop med jaktlaget

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468134
Jolly skrev:Dom har rätt att ta med sig två gäster, ej betalande. Eventuella torn är arrendatorns egendom och tas bort vid eventuell uppsägning. Jakt sker ihop med jaktlaget

Du kanske redan har hittat dit men tipsar ändå om att jägarförbundet har ett förslag på avtal om jakt. Följ länken på denna sidan så kommer du till en wordfil.
https://jagareforbundet.se/jakten/jurid ... attsavtal/

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Jolly  
#498396 Vi använde ett sådant avtal som grund. Det blev bra tror jag. Tyvärr har han ingen direkt jaktlycka. Kan bero på att han sitter i skogen medans rådjuren är i min trädgård.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Elias Granqvist  
#599249
ocke skrev:Du kanske redan har hittat dit men tipsar ändå om att jägarförbundet har ett förslag på avtal om jakt. Följ länken på denna sidan så kommer du till en wordfil.
https://jagareforbundet.se/jakten/jurid ... attsavtal/


Hej.

Den länken funkar inte längre, men man kan hitta det här: https://jagareforbundet.se/var-verksamh ... ter-avtal/

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende, ersättningsnivå?

Jolly  
#599305 Inne på tredje året nu. Smidigt när pengar rullar in på något jag inte själv använder ändå..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).