Logistik, Transport

Schaktblad vs Vägsladd?

37 inlägg 19830 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Schaktblad vs Vägsladd?

Krokmark  
#599229 Jag har några kilometer skogsbilvägar att underhålla och har ett tag funderat på att skaffa en vägsladd då den jag lånat tidigare, tillhör Enskilda vägar, är utsliten och troligtvis inte kommer att rustas upp.
Men då man kollar runt lite så hittar man snart även schaktblad som även kan fylla funktion som snöblad , om vi mot förmodan får snö i södra Småland.

Hur ska man tänka när man jämför vägsladd med schaktblad för skrapning av vägar?
Går det få ett bra resultat med schaktblad eller blir det en nödlösning?
Borde det inte bildas en sträng med grus i änden av bladet och hur gör man isf för att slippa detta?
Kan bladet riva upp ytan så man får lika bra resultat eller hamnar materialet på sidan?
En sladd vänder ju runt gruset flera gånger innan strängspridaren jämnar till ytan efter en så är lite fundersam om bladet kan matcha sladden...



   TS
Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599230 En treskärig vägsladd med strängspridare är ett prisvärt redskap till att underhålla skogsvägar. Ett enkelt schaktblad gör i värsta fall mer skada än nytta.
Finns en bonde här som inte förstår skillnaden mellan att sladda en väg och att ploga snö. Han plogar gruset ut i dikena så att vägen är djupast på mitten. :roll:

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Tralsmo  
#599231 Har kört med schaktblad på mina vägar för länge sen ( sisådär 15 år sen) me en mf 35.
Körde alldeles för lite på den tiden. Resultatet blev väl sisådär.

Nu har ja haft en vägsladd efter en mf ( den är sonens) har inte koll på va den traktorn heter) men den funkar bättre än å köra me min Volvo valmet 2105 alla fall.
Köpte den sladden 2008 me nya skär. Funkar betydligt bättre fortfarande trotts att den börjar bli sliten.

Har tänkt å köpa en helt ny skulle va tacksam ochså för tips va som finns.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Tralsmo  
#599233
Skogsola skrev:En treskärig vägsladd med strängspridare är ett prisvärt redskap till att underhålla skogsvägar. Ett enkelt schaktblad gör i värsta fall mer skada än nytta.
Finns en bonde här som inte förstår skillnaden mellan att sladda en väg och att ploga snö. Han plogar gruset ut i dikena så att vägen är djupast på mitten. :roll:




Känner igen det där.

Kan du specificera va du tycker vore lämpligt att köpa ( i mitt fall nytt)?

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

tallen100  
#599234 Nog är en riktig sladd att föredra.
Det går att köra med blad, men då får man ställa så att bladet går ner på dikessidan och upp på inne sidan så det drar ut strängen...

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599235 Jag köpte en från Nima. Enkel och prisvärd. Idag skulle jag nog ha köpt en tyngre med bredare skär. Men eftersom du är smålänning och reflekterar över att sladda väg med ett enkelt schaktblad så vore det nog lämpligt för dig. :grin:

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Tralsmo  
#599237
Skogsola skrev:Jag köpte en från Nima. Enkel och prisvärd. Idag skulle jag nog ha köpt en tyngre med bredare skär. Men eftersom du är smålänning och reflekterar över att sladda väg med ett enkelt schaktblad så vore det nog lämpligt för dig. :grin:



Nja ,, om de va mej du mena så har ja inte tänkt mej ett schaktblad.
Ja betalar gärna för en prisvärd treskärs sladd.
Smålänning ä ja men redea grejer vell ja ha.


Tack alla fall för rådet.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Tralsmo  
#599238 De ä ett beskärs sladd ja har haft nu i många år men den börjar bli sliten.
Tänkte ja skulle köpa nytt nu.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Tralsmo  
#599239 Satans stavprogramm.
Ska ju va treskärs sladd.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599242
Tralsmo skrev:
Skogsola skrev:Jag köpte en från Nima. Enkel och prisvärd. Idag skulle jag nog ha köpt en tyngre med bredare skär. Men eftersom du är smålänning och reflekterar över att sladda väg med ett enkelt schaktblad så vore det nog lämpligt för dig. :grin:



Nja ,, om de va mej du mena så har ja inte tänkt mej ett schaktblad.
Ja betalar gärna för en prisvärd treskärs sladd.
Smålänning ä ja men redea grejer vell ja ha.


Tack alla fall för rådet.


Det var en treskärssladd jag menade! Köpte den från Nima och betalade 14 papp tror jag. Men den verkar inte finnas kvar.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

molnia  
#599243 För det första så är jag novis men kört båda. Vägsladden får man gärna en bra yta med om man bara kommer ner tillräckligt djupt.
Schaktbladet är kraftfullare och lättare att komma djupare så man får bort tvättbrädan som kan bli på grusvägen. Schaktbladet är också lättare att ställa med bombering, dvs lutning på vägen så att vattnet rinner av. Men eftersom schaktbladet är kraftigare och skär djupare kan man förändra vägen även till det negativa om man inte är uppmärksam på vad man gör. För att få nåttsånär lätt att styra höjden/ skärdjupet på ett schaktblad tycker jag att en hydralisk toppstång/ tryckstång är en stor tillgång.

Vi har i byvägsföreningen en 2 skärig vreten med strängspridare. Jag tyckte det var bäst att först fälla upp strängspridaren och gärna lägga i sten i stenlådan. Köra fram och tillbaka på vägen långt ut åt kanterna för att återvinna/ dra in grus mot mitten. Efter der fälla ner strängspridaren och ev ta ur stenen. Köra minst en gång fram och tillbaka på vägen. Är vägen bred och eller möterplatser köra 2ggr med strängspridaren nere.

Har inte jobbat hela hela processen med schaktblad då spridningen/ utbredning av gruset var lättare med sladden.
För o vara mer kortfattad, schaktbladet kan du jämna till en dålig skogsväg, ploga snö och köra till en grusväg men JAG skulle behöva fler vändor med schaktbladet för att få utspridningen av gruset bra då vägsladden sköter det med strängspridaren.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

molnia  
#599261 Så som jag förstått det så kan man inte köra med schaktblad utan att bilda en sträng. Sedan får man ta köra med tvärställt blad eller väldigt liten vinkel och lyfta upp skäret så att den ger några cm springa och på så sätt sprida ut strängen. Men det krävs mer av föraren med schaktbladet , bevaka höjden på skäret då det kan behöva ändras lite då o då beroende på hur förutsättningarna är. En sladd är mer att köra på bara.
Finns många på forat har kört med schaktblad mer än vad jag gjort o kanske kan knep inte jag kan. @slurfi kanske har goda råd?

Avatar Fallback

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Cat554  
#599289 Det kommer også an på om det er kuperat terreng. I småkuperat vill en treskärig sladd dra upp sten på topparna. Jeg anvender bare schakblad, men det er hemgjord og väger när innpå et tonn. Store hjul med hydraulisk justering og hydraulisk toppstag er et måste. Innover dras ene vägkanten inn og bildar en rand i mitten. Utover dras andre kanten inn. Ny tur innover med högre fart sprider strengen og vägen er klar. Og jeg kan använda det på snø og ved vägbygge.
OH

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599297 Någon som provat denna?
:-b

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Vedproducent  
#599299
The Boxer skrev:Någon som provat denna?
:-b

Ja det är klart bästa sladden. Har kört med den senaste15 åren. Kan vara bra någon gång att bombera till vägen med en vanlig sladd vart 5:e år eller så då den ju inte går så djupt och drar en tjock grussträng framför sig. Men till underhåll finns ingen bättre sladd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).