Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285958 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#598995 Fast kniv kanske är bättre för att få bra hållfasthet. Hypro har ju enbart fast kniv även på sin 755.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599016 Menar du att den vickar bakåt och på det viset får en alltför brant skärvinkel?
Jag har inte sett den göra så på min men den är ny och glappfri.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#599059 Ja precis. Den viker sig åt samma håll som trädet matas och får därmed en alldeles för aggressiv vinkel.

Får väl prova att sätta den i pressen och trycka ihop den och se om det blir bättre. Bör ju gå att förstärka så den inte vidgar sig igen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#599081 Såhär mycket glappar min kniv. Och då har jag ändå pressat ihop den lite. Handeln är något sliten i överkant.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#599147 Fungerade något bättre idag när den var hoppressad. Får se vad mer jag kan göra för att minska glappet, samt förstärka så den inte kan vidga sig igen.

Angående dålig kvistning verkar min ganska brutala slipning ha gjort underverk. Jag anser nu att den kvistar helt okej. Kanske går att finputsa lite till, men jag behöver inte längre backa för att få av alla grenar på Kubben.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599168 Jag ska kolla imorgon hur det ser ut på min.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#599193 Du måste pressa ned kniven i höjd med stammens anliggning vid de andra kvistknivarna för att få ett begrepp om glappet. När du har den i topp och lös så kan man inte avgöra verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#599218 Jo det är kanske sant, men kommer den till en krokig stam, gammalt topp-brott eller liknande hugger kniven in i sitt övre läge och får dum vinkel...

Det är ändå så mycket rör inne i vart annat att det inte skulle behöva glappa riktigt så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gonzzos  
#599224
ÅsaNisse skrev:Ängagärdet: Tänk på att du måste justera om flödet till sågen när du byter pump. Det står i instruktionsboken hur ventilen ska ställas beroende på flödet från pumpen.

Hittade en bild i boken men var sitter den på maskinen?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#599256 Ventilen sitter ute vid sågmotorn. Du ser där slangarna är anslutna. En 10mm nyckel och en polygrip så fixar du justeringen

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gonzzos  
#599259 Kanon ska ta en koll på detta!

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#599609 Någon som har koll på om och hur man kan justera den äldre modellen?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599916


Glappar lite i längsled men mer i sidled, knappt inkörd maskin, verkar helt okej.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#600005 Tack!
Då ska jag se vad mer jag kan göra för att minska glappet. Nu när jag vet hur det ska se ut.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Mosseboskog  
#605344 Har precis köpt en kesla lfe är väldigt nöjd med den men funderar på en sak.
Kvistknivarna stängs när man kör tillbaka Såg huvudet, är det något som man kan ändra skulle helst vilja att dom stannar i befintligt läge. Någon med erfarenhet utav det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).