Skördare

Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

21 inlägg 7275 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#598567 För att komma vidare knöt jag lös ls-signalen från kranpaketet och satte ihop det med nevileringspaketets/högtryck ls-signalen med en extern skyttel och reducerare. Nu kunde jag ställa trycket till 240 bar, nått är alltså knas i nevileringspaketet. Ska kolla mer men funkar så här, jag får dock bara 200 bar till nevileringen vilket verkar räcka.

Kunnat provköra lite (30m3) och allt verkar nu funka någorlunda men jag upplever den fortfarande lite vek i kranen? Ska mäta lite ute på kranpaketet framöver också men vad ska en tidig crh kran orka? Sitter ju ett 350.1 på och jag kan nu lyfta det på full arm utan utskjut, börjar jag köra ut utskjutet tappar den fort ork. Sista utskjutet är spärrat, som det är nu är det menlöst att ta lös spärren som jag hoppats på när man ska gallra..

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

JoTh  
#598571 CRH16 och CRH18 är det väl bara i stort lyftcylindern som skiljer på om jag minns rätt.
CRH16 är med standardtryckjustering ingen stark kran.
Det går inte att lyfta tomt 350 aggregat på full arm.
Men med lite teknik går det att använda hela kranen och få ut den, sedan dra in utskjutet minst en meter och då ska det gå att få den att rå lyfta lite sakta.
Men att ompositionera ett 350 aggregat, då måste utsjkutet först köras in och man får börja om igen..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#598633 Någon som vet hur jag kan identifiera vilken cylinder eller kran jag har. Diameter på lyftcylinder kanske? Typskylten på kranen säger 18, dekaler i hytt och inställning i maxi 16. Har jag den mindre lyftcylindern så har jag nog rätt lyftkraft nu.

Nån som har koll på chockventilerna, vilket tryck börjar dom öppna på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

JoTh  
#598718 På lyftcylindern bör det finnas en märkning på cylinderröret där artikelnummer och tillverkningsdatum är stansat innan lackering.
Har för mig att det var i nära anslutning kring minussidans anlutningsnippel.
Att det är konfigurerat CRH16 i datorn har ingen betydelse då styrningen av kranventil och de givare som sitter för ändlägesbegränsning är exakt lika så länge det är en CRH kran.
Med en så pass gammal maskin kan det vara bytt delar både vad gäller lyftcylinder eller övriga krandelar så delen där typskylten sitter monterad kan vara utbytt.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

skogsjan695xl  
#598770 Crh 16 är stången 80mm
Crh 18 är stången 100mm.
Skulle gissa på att felet sitter i nivelleringspaketet. I närheten där ls slangen sitter på det paketet sitter en ventil. Den ser ut som en vanlig plugg (insex 6mm) på den sitter oringar eller ska sitta oringar iaf, det är vanligt dom blåser och då tappar du styrka i framförallt lyften.
Det ska gå fint att lyfta 350 på 11meter med crh 18 iaf.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 Nybörjarfrågor kran och dator

Robert Å  
#599158 Inget nummer på cylindern vad jag kan se men stången är 80mm (yd mantelrör 170, nån kanske kan verifiera även det måttet?) så förmodligen är de en 16 kran där kranfoten där märkskylten sitter är utbytt nångång till en 18. Då har jag väl förmodligen den lyftkraft jag ska ha och jakten på en lyftkolv från en 18 kan börja, nån som har en liggandes...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).