Skogsmiljö och Trädlära

Sjuka sitkagranar

14 inlägg 3707 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sjuka sitkagranar

Tomas88  
#597437 Hej.
Har ett område sitkagran ca 1 ha.
Ungefär hälften av dessa ser nu sjuka ut. Självföryngrad gran i samma område ser friska ut.

Någon som vet vad detta är och om jag bör göra någon åtgärd?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597438 Troligt höstfrost skador. Sittande vintrar in senare än granen och det var riktigt kallt i början av oktober. 5-7 minus i södra Sverige och det är tillräckligt. För att ge dessa skador

Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Tomas88  
#597440 Okej
Om det är frostskador, kommer de klara sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597444 Klarar sig gör de men de kan ha mist hela detta året skott. Mycket beror på om skotten hunnit bli förvedade. Men skadan ser inte så farlig ut. Hur krzftig skadan är märker du när träden börjar vegetera i vår

Avatar Fallback

Re: Sjuka sitkagranar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597455 Kor i Sverige er detta?
Store delar av ytre kyststrekning i Norge er tilplanta med sitka etter krigen, mest på 50 og 60 talet. Mange plasser er dei ett stort problem pga stor evne til sjølvplanting.
Gran veks eigentlig ikkje vilt på Vestlandet.
Kan ikkje klaga eg då når mykje av jobben min går ut på og hogga sitka.

Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Tomas88  
#597547 Jag bor i södra Sverige.
Småland. Ljungby kommun

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597550 Ljungby hade mer än 8 minus i början av oktober. Har själv sitkagran i Ljungby på två fastigheter men de har kommit lite längre så där var inga skador

Avatar Fallback

Re: Sjuka sitkagranar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597567 Sitka trives egentlig berre i ett relativt smalt belte langs med kysten, liker ikkje innlandsklima.
Dersom den blir planta på rett mark og i ett klima den likar seg i så veks den som berre juling.

Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Ängagärdet  
#597594 Släng till dem varsen alvedon så ska du se att de repar sig!

Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Älgfoderodlare  
#597597 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Tomas88  
#598063
Ängagärdet skrev:Släng till dem varsen alvedon så ska du se att de repar sig!


Verkar snarare som att jag får köpa en varsin filt till dem :P

Tack för alla svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Tomas88  
#599110 Min far har samma fenomen på sina Sitka. Han hade frågat en kontakt han har på Sydved. Han hade fått beskedet att det är granrost.
Vad tror ni. Kan det vara det i stället?

Tänkte jag skall fråga min kontakt på södra vad han tror också.

/Tomas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sjuka sitkagranar

BörjeH  
#599117 Jag tror också det är frost. Sitka är känsligare än vad man tror. Jag har planterat mycket sitka någon mil från Kungsbacka. De växer riktigt bra här. Jag har också prövat med sitka i Brattfors i Värmland, inte långt från Filipstad. Där klarade sig bara sitkaplantor som stod i sluttningar i gynnsamt läge. Men de växer inte alls lika bra som på västkusten. Vanlig gran är jämförbar i Brattfors. Ett annat problem är snön på våren. Den del av plantan som sticker upp i snön börjar växa i vårljuset medan resten är täckt av snö. Det är inte heller bra.

Användarvisningsbild

Re: Sjuka sitkagranar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599121 Nä granrost eller skvattramsrost blir mer frekvent på samma gran. Detta är frost. Har inte sett skvattramsrost nu på några år!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).