Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 577254 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fredrik Reuter  
#589470 Bara för att klargöra, ingen, inte då heller Ulf1 har blivit avstängd det senaste. 👍

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#589472 Det tror jag vi alla har räknat ut... Men tack för klargörandet.......

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Fenrir  
#590289 ATL startar trädpodd, får hoppas att de kommer upp i fler än tre trädslag. I första avsnittet lägger de i alla fall till ett: Rönnen. https://www.atl.nu/skog/atl-startar-tradpodd/

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#599021 ja det var skönt med lite semester från skogsforumet, men nu är det slut på zombietillvaron,. vi har en hel del att genomlysa ... och som vanligt gäller TÄNK SJÄLVA ... ingen som du låter tänka åt dig, kommer att göra ditt liv bättre, inte ens jag .. plocka guldkornen själv och låt dom sen bli ditt kapital för resten av ditt liv .. ofta funderar jag på hur enormrt lurade vi blir, när vi låter andra tänka åt oss, div föreningar, miljörörelser, industri, politik, forskare, myndigheter, och journalister ... vilket jävla pack ... alla har dom sin egen lilla skitagenda som oftast bygger på lögner och halvsanningar .. i bästa fall nån sanning som sätts in i ett felaktigt sammanhang som ska passa deras egna lilla verksamhet ... det enda sättet att inte bli hjärntvättad är att .... ja just det ... tänka själv ... i kväll ska jag ta alla sanningar om vedeldning .. eftersom jag som ni alla andra som eldar med ved aldrig hinner få de jävla pinnarna torra så tog jag för några år sen och kollade om det var så jävla viktigt ... nää det var inte alls så viktigt .. fan här har man i alla år lyssnat på packet hur viktigt det är med torr ved för alla olika orsaker, men det var det ju inte .. så numera eldar jag glatt med vedklabbar som är mer vatten än ved .. utan att ha minsta dåligt samvete .. jag kan förklara .. torr ved behövs ju för att få igång eldningen, men sen gäller bara att ha några acktankar och vidöppet spjäll ... allt brinner vid 800 grader och faktiskt utan några förluster på värmevärdet .. med tillräcklig hetta så blir tex vattnet väte, och det brinner utav helvete ... när ett träd torkar så försvinner massor av brännbart godis .. olja, alkohol och terpen tex ... vi är ju lite tröga här i landet, hjärntvättade som vi är .. men i många länder eldar man med helt färskt bränsle och tar tillvara allt det jag beskrev här ovan .. ca 30% mer värme plockar man ut ur färskt virke jämfört med torkade träd .. men vem ska berätta det för er, om inte jag gör det .. vedproducenten kanske .. nää va .. kul och vara tillbaka, ha det bra ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#599024
ulf 1 skrev:ja det var skönt med lite semester från skogsforumet, men nu är det slut på zombietillvaron,. vi har en hel del att genomlysa ... och som vanligt gäller TÄNK SJÄLVA ... ingen som du låter tänka åt dig, kommer att göra ditt liv bättre, inte ens jag .. plocka guldkornen själv och låt dom sen bli ditt kapital för resten av ditt liv .. ofta funderar jag på hur enormrt lurade vi blir, när vi låter andra tänka åt oss, div föreningar, miljörörelser, industri, politik, forskare, myndigheter, och journalister ... vilket jävla pack ... alla har dom sin egen lilla skitagenda som oftast bygger på lögner och halvsanningar .. i bästa fall nån sanning som sätts in i ett felaktigt sammanhang som ska passa deras egna lilla verksamhet ... det enda sättet att inte bli hjärntvättad är att .... ja just det ... tänka själv ... i kväll ska jag ta alla sanningar om vedeldning .. eftersom jag som ni alla andra som eldar med ved aldrig hinner få de jävla pinnarna torra så tog jag för några år sen och kollade om det var så jävla viktigt ... nää det var inte alls så viktigt .. fan här har man i alla år lyssnat på packet hur viktigt det är med torr ved för alla olika orsaker, men det var det ju inte .. så numera eldar jag glatt med vedklabbar som är mer vatten än ved .. utan att ha minsta dåligt samvete .. jag kan förklara .. torr ved behövs ju för att få igång eldningen, men sen gäller bara att ha några acktankar och vidöppet spjäll ... allt brinner vid 800 grader och faktiskt utan några förluster på värmevärdet .. med tillräcklig hetta så blir tex vattnet väte, och det brinner utav helvete ... när ett träd torkar så försvinner massor av brännbart godis .. olja, alkohol och terpen tex ... vi är ju lite tröga här i landet, hjärntvättade som vi är .. men i många länder eldar man med helt färskt bränsle och tar tillvara allt det jag beskrev här ovan .. ca 30% mer värme plockar man ut ur färskt virke jämfört med torkade träd .. men vem ska berätta det för er, om inte jag gör det .. vedproducenten kanske .. nää va .. kul och vara tillbaka, ha det bra ..

Ja det kan jag berätta att den lilla hemmaeldaren får betydligt lägre energivärde från icke torr ved. Däremot så kan man i stora rejäla industrianläggningar få bättre verkningsgrad med lite fuktigare bränsle. Men du är totalt grundlurad om du tror att det gäller din lilla eldstad :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#599025 Att elda med sur ved visar bara att TS inte är torr bakom öronen själv.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599028 Ulf1! Vatten kan inte brinna! Det är därför man brukar använda vatten för att släcka eld...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599030 Visst går det att elda surt virke men den processen i en eldstad i ett hem är som att pissa på brasan..... Sedan har du detta med att röken måste hålla en hög temperatur för att inte blida tjära och sot i skorstenen.

Att elda blötved kan enbart hjälpa till på vägen att få skorstensbrand.

Man eldar ölburkar för att rensa skorstenen men jag eldar hellre med asp...

Vad är det för dumheter du har fått för dig under tiden du varit borta..... Har du blivit mer eller mindre lärd under ditt bortfall? :mrgreen:

Varför skulle jag börja sälja halvtorr till blöt björkved till de som nu åker till stugorna inför jul....?

Eller ska jag sälja torr björkved och kanske få kunderna tillbaka???

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Björn T  
#599032 Fortsätt att elda på röjarn, har vi tur så blir TS både utbränd, uppbränd och nedbränd inom en snar framtid. Det här ska TS få sota för. =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599033 Jag undrar vad din sotare säger vid brandskyddskontrollen..... För en utskällning skulle du få vid vanlig sotning....

Men vänta gärna tills vatten rinner ner tillbaka i pannan genom skorstenen.....
:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599034
Björn T skrev:Fortsätt att elda på röjarn, har vi tur så blir TS både utbränd, uppbränd och nedbränd inom en snar framtid. Det här ska TS få sota för. =)) =)) =))


Fyndigt vilken uppeldad stämning... :lol:
Är väl bara askan kvar av vissas förstånd...
Uppehåll eller ej..... Verkningsgarden är på noll... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#599035 Gör man bara tvärtom mot Ulf så blir det rätt. Så har det varit rakt genom hela tråden 🤗

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#599041 Mirakel träden verkar till och med vara torra på rot hos ulf.... :mrgreen:

Undrar om de travar sig själva... #:-s

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vardon  
#599043 Yterligare en sfoare som ska göra en evighetsmaskin ,elda vatten så man kan elda vätgasen.... vatten är h2o tillför man energi för att bryta molekylen får man h2 och syre. Detta kan sedan eldas och bildar vatten h2 + o som sedan kan sönderdelas och evighetsmaskinen är klar men du kan inte ta ur energi ur den..,

Men nu ska inte jag låta newton tänka utan tänka själv, kan nån påminna mig att spänna nät över äppelträden nästa höst så inte fallfrukten smiter ut i stratosfären...

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#599053 Äntligen är uffe tillbaka, det har varit lite tomt :-bd :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).