Logistik, Transport

Vändplats vid bostadshus/ersättning.

82 inlägg 18042 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Bax  
#599000 Eeeh... mina småländska kompisar berättar om saker ibland som gör att jag nog tror att "röran" finns där också 😉

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

halvproffs  
#599001 Som Jannee skriver så är det här också. Har aldrig upplevt några problem med rågrannar eller bolag.
Det finns bra vändplaner eller rejäla t-platser att vända på och bra underhållna vägar.
Timmerbilsfirmorna brukar kolla om vägen är farbar eller ej vid främst tjällossning.
Finns alltid en vägfogde att kolla med.
Det gäller att man har bra vägföreningar med intresserat folk i styrelsen.

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

jannee  
#599002 Vi har haft lite köld (frusen mark) nu mildväder och lätt regn.
Just nu transporteras det ut massor av virke men även av grot ur skogarna.
Är något som måste göras oberoende väderlek.
Skogsbilvägarna håller bra eftersom de underhållits med 030 eller grövre däremot är bygatorna rena lervällingen som sällan grusats och endast med vanligt väggrus (016).
Där ser man vad snålheten (sparsamhet enligt kommunen) ställer till med.
Denna företeelse var väldigt ovanlig för ett par decenniers sedan, då förekom inte detta sparbeting från kommunerna.
Vinterrojarn kanske då kan tycka att man ska göra uppehåll, tyvärr går inte detta eftersom våra skogsmarker sällan är belägna intill hårdbelagda (asfalterade) vägar.
Ska lastbilschauffören arbetsvägra eftersom det otvivelaktigt blir en hel del spårbildning?.
Arbetsvägren = frivilligt avsagt sig rätten till arbete, lön, A-kassa.

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#599014 Ytterst konstigt att man lyckas att köra fram virket till asfalterad väg under den tiden på dygnet när vägen bär....

Och att man sedan kör bort det virket resten av dagen.... Men det är väl bara här man gör så....

Man behöver inte avtacka sig jobb utan enbart använda huvudet..... Med bra planering och uppföljning så kan man undvika sönderkörningar.

Har aldrig sagt att de måste stå och lyfta a-kassa utan att bättre planering behövs och att "kontorsråttan" som ni så fint beskriver tar och kontrollerar vägens skick.....
Och vilka åtgärder som kan tänkas behövas......

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

jannee  
#599039 Är det bara tre till femmil till sågverket håller man inte på med sådana dumheter, förresten vem är villig att bära den extrakostnaden.
Jag kan förstå att ni där uppe kan hålla på med dessa omlastningar/omflyttningar eftersom ni har så fruktansvärt långt till era terminaler.
Själv har jag 5 sågverk inom 40 - 50 minuters körtid, m.a.o. det går inte att jämföra södra Sverige med norra delen.
För övrigt tycker jag att det verkligen är att utarma landsbygden när inte det offentliga vägnätet hålls inom acceptabel standard.
M.a.o standarden/underhållet på landsbygdens grusvägar blir för varje år mer och mer eftersatt, allt ska in till centra och där sparas det inte alls i samma grad.
Eftersom ingen skolbuss längre framförs på "vår" bygata halkbekämpas den ej heller vintertid, de barn som bor längsmed vägen få gå eller cykla mellan 2 till 3 km till länsvägen.
Hemtjänsten kör med fyrhjulsdrivet och dubbat
Senast redigerad av Fredrik Reuter tor 30 jan 2020, 13:56, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort nedsättande text om region i Sverige

Avatar Fallback

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Avslutat-02  
#599069 Ja vi har inte så mycket till val ibland..
Men man kan ju vända på det också.

Är det inte bättre att köra fram när vägen håller och sedan medans värmen skapar lervälling, lasta från vägkant och på så sätt ändå ha körning som INTE förstör vägen?

Bara för att man har ca 5 mil till industri betyder inte att inte vägen blir sönderkörd.

Användarvisningsbild

Re: Vändplats vid bostadshus/ersättning.

Wij&Hammare  
#621863 För lite info för er som kommenterat så fick vi besök av en lastväxlare med en grävmaskin på flaket 22 december så det blev till att bygga vändplats tillslut. Men virket kommer inte börja köras ut innan tjälen kommer.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).