Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761431 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Avslutat-01  
#594609
det börjar likna nån sorts inredning i Kangoon

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#595270 Fyrhjulingsvagnen har plant lastrede, nu är det mer utrymme för boggiependling.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#598529 Köpte en värmebalja till dricksvatten åt hästarna. Dragit mig länge för den utgiften men fann en balja på kampanj för 1600. När jag fick hem den blev jag besviken, fanns ingen isolering i sidorna.
Så då fick det bli ett bygge. Fann bara 100mm frigolit på logen så det blev det.
Fick börja med att gräva ett dike för elkabeln o fann att hagen aldrig har brukats som åker. Så mycket sten. :((
Saknade material till ramen uppe så fick täcka med plast över natten.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

svampbob  
#598533 Är du inte rädd att dom där två lurvarna ska gnaga sönder din trälåda? Mina har gnagt sönder Termobarer och matlådor. Nu har jag en rund termobar och den har dom låtit bli. Jag byggde också en ny matlåda där jag klädde alla kanter med avklippta cykeldäck. Cykeldäck verkar inte vara något som dom gillar att sätta tänderna i.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

halvproffs  
#598547 Vi har en rund och den har dom aldrig bitit i. Dom är iofs inga krubbitare. Vår är isolerad från början och vattnet har aldrig fruset. Köpt på granngården för några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#598550 Jag vet inte om det stämmer, men bästefar slängde alltid några aspgrenar
in till hästen, eftersom den då fick något att gnaga på så den inte använde
tänderna på krubban. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

halvproffs  
#598552
JensSkoog skrev:Jag vet inte om det stämmer, men bästefar slängde alltid några aspgrenar
in till hästen, eftersom den då fick något att gnaga på så den inte använde
tänderna på krubban. :wink:


Stämmer säkert. Vi ger hästarna gran, en, tall och asp så har dom att välja på. Det ger även en sorts stimulans för hästarna.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598554
molnia skrev:Köpte en värmebalja till dricksvatten åt hästarna. Dragit mig länge för den utgiften men fann en balja på kampanj för 1600. När jag fick hem den blev jag besviken, fanns ingen isolering i sidorna.
Så då fick det bli ett bygge. Fann bara 100mm frigolit på logen så det blev det.
Fick börja med att gräva ett dike för elkabeln o fann att hagen aldrig har brukats som åker. Så mycket sten. :(( :d
Saknade material till ramen uppe så fick täcka med plast över natten.

Snyggt bygge, grävde ut både vatten o el i hagarna för några år sen bla tvärs över gårdsplanen, konstigt att de inte var berg ivägen med :mrgreen:
Hade tidigare en frigolitklädd rund balja som de bara blev is i toppen om den inte täcktes över natten utan värme

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598568
halvproffs skrev:
JensSkoog skrev:Jag vet inte om det stämmer, men bästefar slängde alltid några aspgrenar
in till hästen, eftersom den då fick något att gnaga på så den inte använde
tänderna på krubban. :wink:


Stämmer säkert. Vi ger hästarna gran, en, tall och asp så har dom att välja på. Det ger även en sorts stimulans för hästarna.


När morsan födde upp hästar, så slängde vi också till dem asp och gran emellanåt. I februari-mars var barken mycket begärlig. Övriga tider på året brydde hästarna inte om den inslängda topparna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#598572 De verkar inte vara några krubbitare så jag är inte så otroligt. Åh skulle de börja bita så är trät lättare o billigare o byta ut än en plastbalja för minst 1600kr. Men de har visat tendenser till att vilja tugga på något mer än höet på vintern så har fällt lite asp o annat i hagen tidigare vintrar men nu finns de inte mer o fälla... får jaga tag på nått snart...

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

svampbob  
#598575
molnia skrev:De verkar inte vara några krubbitare så jag är inte så otroligt. Åh skulle de börja bita så är trät lättare o billigare o byta ut än en plastbalja för minst 1600kr. Men de har visat tendenser till att vilja tugga på något mer än höet på vintern så har fällt lite asp o annat i hagen tidigare vintrar men nu finns de inte mer o fälla... får jaga tag på nått snart...


Ta med en grip ris när du kör skogsvagnen hem från skogen. Jag brukar försöka komma ihåg det då jag kör hem skotaren på vintern. Hästarna har lärt sig att det kommer något gnagbart när skotaren närmar sig hagen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#598872 Nu bor vi en mil från föräldragården, skogen och maskiner men har oerhört bra hyresvärdar så riset ska nog ordna sig.

Idag fick jag till "locket" , ramen över toppen. Hade från början en tanke att göra med fall på den, fräsa en profil på det så det hade blivit som en nock för vattenavrinningens skull men nu blev det plant( snabbast så), men gjorde allafall en droppkant på undersidan så vattnet släpper lättare.
Plasten ska bort..

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

fendt311  
#598874 Så himla snyggt. Imponerad av bygget. Hade själv några hästar inhyrda för några år sedan. Dom började gnaga på bräd fodringen inne i ligghallen. Ägaren skaffade då riktig tjära. Hon tjärade på väggen och några stolpar. Hästarna slutade då att gnaga. Hon sa att hon fått tipset av en 92 år gammal man. Som hade hästar i jordbruket till han slutade. Luktar riktigt gott där av tjäran fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

halvproffs  
#598883 Jodå, det funkar. Tabasco på stolpen så biter dom inte där nå mer.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

alias  
#598885 Personer som jag har talat med hävdar att översta lagret på en hästspilta skulle göras av ek eller lärk för att minimera risken för att hästarna skulle gnaga på inredningen.

Jag har även hört att det runt förra sekelskiftet var vanligt med en iblandning på några procent av lärkfrö vid sådd av tall i bergslagen - vill minnas att man även där talade om tillgång till lärkvirke till hästspiltor.

Då detta är andrahandsuppgifter/hörsägen så vågar jag ej gå i god för sanningshalten.

Någon nämnde ju att en stående fråga på skogsexkursioner brukade vara något i stil med "vad fan ska vi göra med lärken?" - kanske skulle inredning i häststallar vara ett potentiellt användningsområde (om det nu smakar illa ur en hästs synvinkel)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).