Skogsvagn (Huggarvagnar)

köpt en timmervagn endast sedd på bild

73 inlägg 13526 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#598660 dök upp en moheda (tror jag) med en fmv 230 kran.

på en lokal annons.

priset kändes bra så jag slog till direkt via telefon.

vad har jag köpt? finns delar om nåt skulle gå sönder?

kan jag koppla den på min ford 7700 ens? =))



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#598661 Åsså bilden då...

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Bax  
#598662 Reservdelar till kranen har väl (bl.a.) Anders Traktorservice i Rättvik.
Hur ser förutsättningarna ut att få in ventilpaketet i Forden?
Kanske snygga till slangdragningen lite....

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#598665 hur man gör med ventilpaketet i forden undrar jag med!
men på nåt vis ska det väl gå
han hade kört denna vagn med en mf 3080, då borde det väl gå med forden med kan ja tycka

sen måste jag ordna fri retur, den har bara 2 dubbelverkande nu.
ska gå justera via nån lucka i golvet enligt förståsigpåare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Bax  
#598669 Just, du får lägga upp en bild på bakändan av Forden så droppar det säkert in en massa tips.

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#598776 nu har man blivit lite klokare efter lite frågeställningar lite här och var.

kommer testa köra med dubbelverkande uttag på forden, man får väl sätta nåt spännband som håller spaken antar jag.

blir inte hämtning förrens nästa lördag dock =(

men då hinner man ju undersöka om hitchkroken fungerar tex, den har jag aldrig testat hehe

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

halvproffs  
#598779 Bara lite snabbt hur jag gjort. Nu är det ju inte säkert att du behöver extra pump men jag tog med det ändå för att illustrera alternativ.

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#598780 alltid inspirerande med bilder...

troligen kommer jag inte "krångla" och sätta dit extern pump, detta är bara en "nödlösning" för mig.. som jag hoppas fungerar ett par år.

vad är det för traktor? belarus?

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

halvproffs  
#598781 Det är en Valmet 305. Tror att du gjort ett köp du kommer att bli nöjd med! 👍 En sak som jag skulle göra är att göra skydd för lyftcylinder och kolv. Är lätt att stockar vid gungning slår i kopplingen. Självupplevt. 😢
Upplever du den som instabil så skulle jag byta till 400hjul. Blir även mycket bättre bärighet.

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#598782
halvproffs skrev:Det är en Valmet 305. Tror att du gjort ett köp du kommer att bli nöjd med! 👍 En sak som jag skulle göra är att göra skydd för lyftcylinder och kolv. Är lätt att stockar vid gungning slår i kopplingen. Självupplevt. 😢
Upplever du den som instabil så skulle jag byta till 400hjul. Blir även mycket bättre bärighet.


för de pengarna så, (20K) så hoppas jag man blir nöjd=)

visst sitter det ett skydd på lyftcylindern? ser så ut när jag zoomar in..

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

halvproffs  
#598785 Det var superbilligt! Svårt att se men hoppas du har rätt.

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

fendt311  
#598799 Har själv en fmv220cd som jag haft i 25år. Kör bara med två slangar till dubbel verkande. Har bara satt en liten gummistropp som jag fäster runt spaken i traktorn. Har själv hydraulisk vinsch uppe på tornet. Samt att det följde med grävskopa när jag köpte den. Har inte provat den någon gång. Enda nackdelen nu när den blivit till åren är att om vagnen lutar mycket. Man har fullt i gripen så orkar den inte riktigt i vridhuset. Bytte tapp och bussningar i tornet för 4 år sedan. Inga problem att få tag på delar. Jag är då mycket nöjd med den.

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Camaro1969  
#598801 kul att höra att du är nöjd med vagnen och att det finns delar!

har sett vissa med dubbla kolvar till vridhuset, denna hade bara enkel, antar din med har enkla om den är klen i svängen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

Erre  
#598802 Erre - Ford 6710

Så här var det på vår Ford när vi köpte den.

Användarvisningsbild

Re: köpt en timmervagn endast sedd på bild

fendt311  
#598805
Camaro1969 skrev:kul att höra att du är nöjd med vagnen och att det finns delar!

har sett vissa med dubbla kolvar till vridhuset, denna hade bara enkel, antar din med har enkla om den är klen i svängen?

Ja den har bara enkel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).