Sågverk (mindre)

Val av svärdlängd, solosågen

5 inlägg 2936 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av svärdlängd, solosågen

Drkeller  
#598714 Ny inom detta, men har precis köpt en solosåg begagnad (M2-M3 tror jag) Sågen är en Stihl 066 som det sitter ett 16” svär på. Min fundering är hur grova träd funkar den svärdlängden upp till? Har många skapligt grova träd som jag måste ta ner...



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Val av svärdlängd, solosågen

Ferguson system  
#598715 Gratulerer med sagbruk.

Du mister fort 5-15cm lengde når du monterer saga i sagbruk, litt avhengig av type.

Hvis du har 16", som er ca. 40 cm +/- , så ender du nok opp på effektiv skjærebredde på ca. 30 cm.

Användarvisningsbild

Re: Val av svärdlängd, solosågen

teed  
#598736 Jag tycker 20” svärd är en ganska lagom längd som standardsvärd på solosågen.

Avatar Fallback

Re: Val av svärdlängd, solosågen

Drkeller  
#598854 Det får nog bli ett 20” svärd. Då får jag åtminstone 40 cm som klyver. Sedan vänder man ju stocken så det borde räcka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av svärdlängd, solosågen

lidköping  
#598858
Drkeller skrev:Det får nog bli ett 20” svärd. Då får jag åtminstone 40 cm som klyver. Sedan vänder man ju stocken så det borde räcka.


Det är en bra början, sen får du erfarenhet och se vilken svärdlängd som passar det du ska såga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).