Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 508168 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#598219 Härlig bild på djur som mår bra och trivs.
De är rena och fina.

Det värmer i hjärtat att se djur som har det bra.

:-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Avslutat-02  
#598396 Mannen, myten,legenden som jag hade som lärare på skogs i Ljusdal...
Gick under namnet gottställtarn 1.

https://www.landskogsbruk.se/skog/han-f ... andra-sig/

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598397 Mycket märkligt att först göra en nyckelbiotop för att sen ta bort den när den blir ifrågasatt? Man undrar ju såna gånger om det var ett beställningsverk åt Länsstyrelsen ...... :???:
Tror att Mikael N gick skogs samtidigt som brorsan ..... 79-80?

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598548 Vedhuggningen nedan "Skolskogen", det var en byskola bredvid min fastighet fram till 40-talet. Min far gick där och även min farmor har gått där!
Undrar vart den här bär vägen?
Har "medstjälpare" Tror inte de har fått kortet om man tittar på tidigare resultat i vänster bildkant!
Blev klart innan snövädret!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#598551 Har den varit där i två umgångar, @isteskog?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598553 Japp, Jens! Om det inte är i tre omgångar ..... Längre ner efter isteån så har de grävt in sig i strandbanken. De har däremot inte börjat dämma .... 🙏

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#598591
isteskog skrev:Japp, Jens! Om det inte är i tre omgångar ..... Längre ner efter isteån så har de grävt in sig i strandbanken. De har däremot inte börjat dämma .... 🙏


Det är väl ca. 30 år sedan jag såg de första bäverfällda träden längs Nyvallån, mellan Nyvallen o Dalsjön. Och med så fina "vattenvägar" som det finns där ner till Ljusnan så var det ju bara en tidsfråga. En fråga "isteskog": - Bor du i "Petters" ?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598593 Japp, jag bor på gården "Petters" :smile: Hade tidigare bäver på min mark vid Dalån som är ett vattenflöde nerströms Nyvallån.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#598596
isteskog skrev:Japp, jag bor på gården "Petters" :smile: Hade tidigare bäver på min mark vid Dalån som är ett vattenflöde nerströms Nyvallån.


Fiskade en hel del både i Nyvallån o Dalån nedströms Lilla Dalsjön i min ungdom. Bara kända marker !

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598598 Där har man fiskat mycket längre tillbaka. Strömgädda i Nyvallån och så brukade vi fiska oss runt Dalsjöarna på kvällarna. Öringsmete i Dalån var spännande! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#598604
isteskog skrev:Där har man fiskat mycket längre tillbaka. Strömgädda i Nyvallån och så brukade vi fiska oss runt Dalsjöarna på kvällarna. Öringsmete i Dalån var spännande! :smile:


- Ja, strömgäddorna fanns det gott om i Nyvallån. Första gången vi fick några, var när vi skulle tjuvfiska kräftor i Nyvallån. Vi fick ju inga kräftor, för i första buren satt det 2 små gäddor ingågna från var sitt håll. Tot. fick vi 7 gäddor den natten. Sen vart det spöfiske för hela slanten i några somrar framöver. De små bäckrödingarna som levde i Kalvbäcken, som mynnar i Järvsöviken, var inte att missa när man var där heller.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598618 Vart bodde du när du var i dessa trakter, Älgfoderodlare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Älgfoderodlare  
#598619
isteskog skrev:Vart bodde du när du var i dessa trakter, Älgfoderodlare?


Nor.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598672 Göran Örlander om publicering av avverkningsanmälan: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... 91203-1866

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#598681 Intressant jämförelse! https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... 91203-1866

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).