Inomgårdsmaskiner

Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket olja?

17 inlägg 15671 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket olja?

soderhamnsmotorer  
#418576 Hejsan! Jag började snoka efter mer info om min gamla slunga och hamnade rätt snabbt här. Det verkar finnas kunnigt folk här som kan hjälpa mig. Jag har precis börjat att gå igenom min maskin och märker att oljestickan saknas. Jag skulle alltså behöva veta vilken oljemängd som det ska vara. Maskinen har sett bättre dagar men jag har försökt att få fram namn och serienummer bland rost och färgsläpp:

NI-TAOL
190102 0893 01 77110711

Otroligt tacksam för all hjälp :smile:


Senast redigerad av soderhamnsmotorer ons 16 nov 2016, 15:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, hjälp med att typbestämma

soderhamnsmotorer  
#418584 Hittade modellnummer nu! Det är en -77. Modell: 55112. Kan någon få fram rätt oljemängd på den rackarna skulle det vara toppen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

Fredrik Reuter  
#418586 Hej,
När totte dyker in på skogsforum så kan du säkert få bra svar.

Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, hjälp med att typbestämma

totte  
#418587 Hej, dök just in!

Skulle tro att det är 190402, det är vad som är vanligast på Gilson. Spelar dock ingen roll, det är samma motor i det stora hela. 19 kubiktum, 311 cc.

1,3 liter enligt manual. Finns ingen oljesticka, påfyllningen är också nivåindikator. Vad du skall göra är att fylla tills det når nästan upp till nedre kanten på den snedlutande oljepåfyllningen. Använd helsyntet SAE 10W-30 eller 10W-40. Rekommenderas av B&S för temperatur under ca +8 grader.

Din motor är byggd 7:e nov 1977.

Manual bifogas:
190400-manual.pdf


Här finns det mesta man behöver veta om Gilson: http://www.gilsonsnowblowers.com/ (Engelska)

Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

soderhamnsmotorer  
#418591 Härliga tider tackar så mycket!! Fantastiskt med hjälpsamma människor :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

totte  
#418597 Ett tips här, du bör kolla ventilspelet. Under förgasaren och den s k ljuddämparen sitter ett lite plåtlock med två skruvar. Lossa det och kolla spelet med bladmått. Bör vara minst 0,15 för insug och 0,20 för utblås. Är det för litet så kommer ventilerna att brännas. Ett standardproblem på dessa motorer, ventilsättet hamras ner i cylindermetallen och spelet försvinner. Justeras genom att slipa av ventilskaftet. Borde gå med ett platt diamantbryne utan att demontera ventilerna.

Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

soderhamnsmotorer  
#418741 Tackar! Det ska jag absolut göra. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

soderhamnsmotorer  
#427854 Tjolahopp! Det verkar som att tändspolen är slut och behöver bytas. Ser dock inget serienummer eller liknande på den gamla så jag undrar om någon har koll på vad det är för spole jag behöver?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

totte  
#427959 Har du kollat att det inte är brytare, kondensator eller kortslutningar som är problemet. Annars om du behöver spole:

Originalspole för brytare: nr 298968
Spole med elektronisk tändning: nr 398811

Den senare kan ersätta det gamla tändsystemet helt, då slipper du brytare och kondensator.

Finns bl a här: http://www.briggsparts.se/grp/tandspolar.php annars bör en bra maskinhandlare kunna ta hem till dig.

Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

soderhamnsmotorer  
#428500 Nej just precis. Det är troligen inte spolen utan kan nog handla om brytarfel.. Finns det möjligen en sprängskiss att få tag på någonstans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

totte  
#428532 Sprängskiss:
190402_old.pdf
Sprängskiss:

Avatar Fallback

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

pelleulf  
#532332 Hej!
Har en fråga till Totte som verkar vara en fena på Gilson 😀
Har du möjligen en manual på själva slungan också? Har en Model: 55187, hittar inte motornumret tyvärr, var ska det stå?
Med vänlig hälsning, Pelle

Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

totte  
#532335 Hej,

Jag har några rätt knapphändiga manualer, kan skicka dom om jag får din epostadress i ett PM.

På motorn på bilden, 1977, är numret instansat vid en röda pilen. En annan lite nyare, 1981, sitter det vid den blå pilen. Kan ofta vara lite svårt att se om det är övermålat och/eller smutsigt. Din maskin är från 1979 enligt https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf. Skulle tro att du har motor 190402. I vilket fall så är sprängskissen i föregående inlägg rätt, den gäller alla 1904xx-modeller.

https://gilsonsnowblowers.com/ är källan till det mesta om Gilson.

1541593552_081030_02a.jpg

Avatar Fallback

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

Daniel M  
#598455 Provar här och ser om någon som är duktig på dessa kan hjälpa mig att få fram en del.
Bromsarmen som går mot remhjulet för slungan , det gummit är borta .
Så det är svårt att koppla ur slungdriften .
Det går inte i rätt i mekanismen för drivning drift/ slunga .
Lyfter jag upp broms armen lite så går mekanismen i rätt när man kopplar ur. Allt avstängt naturligt vis .

Användarvisningsbild

Re: Gilson Örje 8 HK Snöslunga, Model NO 55112. Hur mycket o

totte  
#598566 Lite svårt att förstå vilken detalj det är du menar och vilken modell gäller det. Bild vore förstås allra bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).