Motorsåg och handhållet

Dagens samlarsågar

477 inlägg 61519 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598275 Det ser ut som 52.

Elfving importerade Jonsered och då marnadsfördes de som Elfving Raket
Det hängde med även efter Elux tog vid och Raket släpptes helt i Jonsereds marknadsföring.
Elfving höll dock kvar vid det även efter han inte fick köpa Jonsered mer utan sålde då Elfving Raket Stihl!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

totte  
#598282
mb-man skrev:
1575110407_653103e7-8697-46e0-ad5c-dec0e594cc15.jpeg
1575110407_653103e7-8697-46e0-ad5c-dec0e594cc15.jpeg
Rotade fram ett par sågar idag.
Vilken modell är det och hur gamla är de?


Håller med Mange, båda sågarna är 52. Går att skilja från 51 genom att den har bara ett urtag för skruv i nederkant under tanklocket, 52 har två. Man kan gissa att det varit problem med vevhusläcka på den punkten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

mb-man  
#598288 Tack för svaren! 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598363 Dagens

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598386 På sina ställen finbs det rätt gott on 040-041.
De återförsäljarna som var duktiga o gillade Stihl vid denna tidpunkt var inte många och långt ifrån varandra. Detta var innan Stihl Sverige drog igång, Warihof hette distrobutören då om jag minns rätt. Tror de var ensamma om o sälja Stihl här i Sverige då.
Det fanns en hög varianter av 041 bla en med Quickstop. En frikoppling av kraften från mototn kan man säga som mest kom att användas vid start då det underlättade en del.
Det fañs även lite för Svdrige speciella såg varianter byggda på denna serie som jag kallar Warihof special.. Stihl har inte en aning om dem.. Lite kul faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

HannuRöj  
#598402 041AV Electronic. Första såg vi hade som kunde man lita på har min far sagt. Det vet jag inte har den varit med kedjebromms eller inte. Farbror hade lika men med bromms, jag har varit med i skogen och fällt grova tallar med den. Var är den såg nu vet jag inte, men den här är kvar och funkar ännu. :-bd
Vi har en gammal Stihl här i nästan varje gård. Återförsäljaren var SOK, coop. Då var den mer är bara en matbutik mitt i byn.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598406 Var de med broms åkte den i många fall väck, tyvärr. Förståelse för broms var lika dålig som funktion och prestanda i den hos många användare.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598499 Dagens

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598508 Wright är en Amerikanare som var lite av en doldis. Det fanns säljare här för Wright. Jagvet om två här i skåne som inriktade sig mest på bladsågs modellerna. Fruktodlarna gillade dem.
Dessa modeller med kedjor slog aldrig riktigt här. I Finland finns fler.
Ett märke som var innovativt och tänkte långt utanför normalitetens banor. Fokus kan inte varit på att sälja volymer, den saken är rätt klar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598616 Dagens

Avatar Fallback

Re: Dagens samlarsågar

Avslutat-02  
#598632 Riktigt bra såg och föregångarna också.
2051-2054.

Vissa tyckte att de var klumpiga men de har sin charm och ligger väldigt bra i händerna.
Värmen i handtagen klådde de flesta andra märken...

Vilket Jonsered gör än idag. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598634 Jag gillade dem. Härliga o fälla med. Står sig bra idag med.
På nåt vis tycker jag de är lättskruvade, det faller på plats av sig själv lite grann.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598642 2051 var ju först ut, sen 2054 och sist 2055.
Vissa ÅTF sålde både 2054 och 2055 samtidigt.
2051 hade en variant med en indikatorlampa som lös rött när sågen justerades in i rätt toppvarv.

Användarvisningsbild

Re: Dagens samlarsågar

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598762 Idag kommer det sista av 55 motorsågskorten. Det blir en riktig slitvarg som många tyckte om

Avatar Fallback

Re: Dagens samlarsågar

isteskog  
#598765 Såna har man haft ett antal!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).