Avverkning (slutavverkning)

Avverkning/skotning mossmark

28 inlägg 5803 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

Engstranden  
#598233 8 hjulig skördare och en skotare bestyckad med bärande band runtom samt bra förare. Löser garanterat detdär

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

halvproffs  
#598251 I fjol vår pratade jag med en skotarförare som trodde han var Jesus och kunde gå på grumligt vatten som han sa att skotaren kunde göra.
Det var nog tur att skördaren stoppades för inte tog sig skotaren fram utan att sjunka flera dm efter bara en sväng.
Däremot var det en stor slutavverkning med den gummibandförsedda skotaren på blöt lermark, fulla lass och utan spårbildning. Blev imponerad.
Jag måste då se att det går att köra fram virket på trådskaparens mark utan djupa spår med skotare (medelstor?) Innan jag tror på det.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

värmSkog  
#598267 Gallrade en mosse för ca 4-5 år sedan med Rottne H-11 skördare och en Rottne F-10 skotare, Båda maskinerna hade extra breda band. Det finns igentligen inga spår alls efter maskinerna. Som syns på bilderna så var det rejält tätt så det vart ju gott om ris att köra på.

Tror jag har lagt upp dessa bilder i någon tråd tidigare.

1575109216_20140620_201316.jpg


1575109223_20140620_201327.jpg

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

halvproffs  
#598271 En sån där mosse är säkert dikad och relativt torr och med bredare band går det fint när det är så mycket skog.
Häromkring vete fan om det finns entrepenörer som har bredare band förutom dom som kör åt stora bolag möjligtvis.
Blötmosse som trådskaparen frågade om.blir något helt annat i bärighet.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

hlb  
#598272 VärmSkog, Det där kallar jag inte för blötmosse. 😀

Avatar Fallback

Re: Avverkning/skotning mossmark

Tralsmo  
#598273 Har ochså värt me å kört en hel del mossgallringar å slutaverkningar.
Slutavverkning ä ju oftast inget problem , då finns det gott om ris.
Gallringar ä ju knepigare då måste man hushålla me riset å se till att det kommer där det ska va.

Blötmosse som detta handlar om ä ju betydligt värre.
Håller nog mä halvprofs, om nån påstår att det ä inga problem å få ut det virket så ska man leta reda på nån annan som ä lite mer ödmjuk i den saken.
Gäller för övrigt vanliga mossa avverkningar ochså. Bryter det igenom så kör man troligen inte mer på det stället.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

mb-man  
#598274 Växer det grov gran brukar det inte vara så blött att det inte går att köra med vanliga maskiner.
Iallafall om man kan hugga så man får ris hela vägen från fastmark.
Ska man ut och hugga vissa träd ute på mossen blir det värre.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

halvproffs  
#598277
mb-man skrev:Växer det grov gran brukar det inte vara så blött att det inte går att köra med vanliga maskiner.
Iallafall om man kan hugga så man får ris hela vägen från fastmark.
Ska man ut och hugga vissa träd ute på mossen blir det värre.


Har yta på ett par ha som är så blöt att stövlarna räcker knappt till på sommaren. Växer fin tall där men grov gran och grov klibbal har jag tagit ner.
Jag har hållit andan när jag kört där med traktorn trots idog trampning av allehanda slag.
Kan bara tänka mig hur det skulle se ut med en normal gallringsskotare där.

När grannen högg kördes virket fram en skogsjans Timbear. Det var inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

mb-man  
#598284
halvproffs skrev:
mb-man skrev:Växer det grov gran brukar det inte vara så blött att det inte går att köra med vanliga maskiner.
Iallafall om man kan hugga så man får ris hela vägen från fastmark.
Ska man ut och hugga vissa träd ute på mossen blir det värre.


Har yta på ett par ha som är så blöt att stövlarna räcker knappt till på sommaren. Växer fin tall där men grov gran och grov klibbal har jag tagit ner.
Jag har hållit andan när jag kört där med traktorn trots idog trampning av allehanda slag.
Kan bara tänka mig hur det skulle se ut med en normal gallringsskotare där.

När grannen högg kördes virket fram en skogsjans Timbear. Det var inga problem.


Nu talade jag om mossar det du skrev om låter mer som ett kärr.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

mb-man  
#598287 Sen kanske det är olika var i landet man är vad man menar med mosse.
Det är ju stor skillnad om det är typ torvmosse, svartjordstege eller alekärr.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

halvproffs  
#598289 Dikar man ut en blötmyr så blir det en mur eller mosse. Inte lätt detta kan jag hålla med om.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

mb-man  
#598290 Här pratar vi ju tex aldrig om myr. 😀
Måste ju se marken innan man uttalar sig egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

värmSkog  
#598294
hlb skrev:VärmSkog, Det där kallar jag inte för blötmosse. 😀


Nej det är klart, De finns ju betydligt mycke blötare/värre mossar än den jag visade. Mossen på bilderna är skapligt dikad också.
Jag har dock vart ute på den med en mindre traktor och när ytlagret väl brast så satte jag mig rejält.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).