Avverkning (slutavverkning)

Avverkning/skotning mossmark

28 inlägg 5799 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning/skotning mossmark

jojo72  
#598173 Hur klarar man av att arbeta i blöt mossmark, om man p.g.a. barkborreskada måste avverka innan sommaren.

Finns det maskinpark som klarar av detta utan omfattande markskada?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning/skotning mossmark

älg  
#598176 Terri fixar det

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

hlb  
#598178 Vinsch och ris. Lägger in en gammal bild på min dubbelmontageshypro. Den går nästan på vatten utan att göra spår.
Senast redigerad av hlb fre 29 nov 2019, 20:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

hlb  
#598179
hlb skrev:
1575055151_dsc00053.jpg
1575055151_dsc00053.jpg
Vinsch och ris. Lägger in en gammal bild på min dubbelmontageshypro. Den går nästan på vatten utan att göra spår.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

svampbob  
#598180 Hur ofta sjunker du då du skotar ut efter Hypron?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

hlb  
#598181
hlb skrev:Vinsch och ris. Lägger in en gammal bild på min dubbelmontageshypro. Den går nästan på vatten utan att göra spår.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

hlb  
#598183 Svampbob, Jag sjunker aldrig om jag bara har ris. Vinschar man 30 m från vart håll blir det normalt tillräckligt med ris vid gallring.

Avatar Fallback

Re: Avverkning/skotning mossmark

jojo72  
#598191 Fast den ser inte ut att klara av att processa grov gammelskog? Borde finnas andra skördar- och skotaralternativ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

hlb  
#598193 Tar 45 cm, grövre tar kapar man en eller två bitar manuellt. Du får ändå fram allt virke till vägen.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

svampbob  
#598198
hlb skrev:Svampbob, Jag sjunker aldrig om jag bara har ris. Vinschar man 30 m från vart håll blir det normalt tillräckligt med ris vid gallring.


Ja vinschningen hjälper ju till bra med risningen. Jag får ju det mesta av riset ute i skogen i spökslagen så mina vägar blir väldigt klent risade särskilt då jag gör låga uttag och mest städar i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

hlb  
#598199 Svampbob, Det är ju säkert bra att få riset ute bland träden, men det går ju inte att få allt.

Avatar Fallback

Re: Avverkning/skotning mossmark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598200 Nu blev jag nyfiken om man kunde göra på samma sätt med vajerkranen och motorsågen... :ugeek:

Räcker det med ris i en gles tallgallring måntro... :-ss

Användarvisningsbild

Re: Avverkning/skotning mossmark

hlb  
#598202 Mangan, Tall håller inte lika bra att köra på, men på min bild är det både glest och blött, men det har blivit mycket fint efteråt. Körde kanske inte riktigt fulla lass heller.

Avatar Fallback

Re: Avverkning/skotning mossmark

Avslutat-02  
#598218 Det fungerar men inte optimalt men det är det sällan det gör när det är blött inunder.

Försök att få i riset från alla håll och gärna även gran och björk så håller det bäst.

Jag kör sällan i skogen med traktorn, utan vinschar fram och kvistar på basvägen.

Avatar Fallback

Re: Avverkning/skotning mossmark

Banuso  
#598227 En 8- hjulig rottne H-11 eller Gremo med bärande band runtom som skördare. En Rottne F-10, Valmet 830 eller motsvarande också skodda runtom förstås, å framför allt med rutinerade duktiga förare klarar de flesta mossar!

Vi körde ju mossgallringar me 4-hjuliga Spindlar å F-9 efter, spindeln körde vi pendelarmarna så den gick me buken i mossen me.

Är ju laggen i kanten som brukar va värst, där lär kavlas eller liknande!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).