Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285796 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574986
JohannesG skrev:blir låga stubbar, eller? 😀 😉

Både och, de är ju lösa så man kan göra som det passar.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gonzzos  
#594775 Ingen som har ett vagnsfäste liggande till att sätta på en 10 tons Kesla kärra till stegmataren?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Ängagärdet  
#594838 Jag har ett som satt på patu 525 kan det funka?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gonzzos  
#594842 Är nog inte omöjligt ska ta lite mått på d så kollar vi på detta, var finns du?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#597268 Vi tycker vår patu 40lf kvistar dåligt. Den lämnar klenare kvistar. Tror att tidigare ägare slipat knivarna felaktigt. Någon som har tips på hur man slipar tillrätta knivarna igen?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#597278 Det gör de när de är nya, slipar du dem för agresivt så kanske du inte något virke kvar, bara flis, kör tillbaka några gånger och prova

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#597286 Fast denna maskinen är ju absolut inte ny. Skall syna eggen mer noga, men känner på mig att något är fel. Vimeken kvistade alltid rent och fint.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ÅsaNisse  
#597304 Kolla så du har rätt hydraultryck på knivarna så de ligger an mot stammen ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gonzzos  
#597980
gonzzos skrev:Ingen som har ett vagnsfäste liggande till att sätta på en 10 tons Kesla kärra till stegmataren?


Nytt fäste handlat återstår montering å provkörning.

Avatar Fallback

ÄR INNE PÅ MIN ANDRA PATU KESLA STEGMATARE HAR MB TRACK MED

roland.fridlund  
#598040 Hej Här en Mb Tarck Med 7m KRAN och Radiostyrd vinch och Kesla stegmatare i hydraularmarna Fäller om möjligt från vägen om inte blir de toppfällt går att köra massaved från topp På stegmaterns bom har jag märkt ut TIMMERLÄNGDERNA FUNKAR BRA Fällningen måste vara väl utförd En maskin som funkar i alla väder

Avatar Fallback

Re: ÄR INNE PÅ MIN ANDRA PATU KESLA STEGMATARE HAR MB TRACK

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598049
roland.fridlund skrev:Hej Här en Mb Tarck Med 7m KRAN och Radiostyrd vinch och Kesla stegmatare i hydraularmarna Fäller om möjligt från vägen om inte blir de toppfällt går att köra massaved från topp På stegmaterns bom har jag märkt ut TIMMERLÄNGDERNA FUNKAR BRA Fällningen måste vara väl utförd En maskin som funkar i alla väder

Bild? :d

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

roland.fridlund  
#598061 Har tyvärr ingen bild

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#598075
JohannesG skrev:Vi tycker vår patu 40lf kvistar dåligt. Den lämnar klenare kvistar. Tror att tidigare ägare slipat knivarna felaktigt. Någon som har tips på hur man slipar tillrätta knivarna igen?


Knivarna ska endast slipas på utsidan. In mot stam skall det inte finnas någon egg. Samt när de ska skärpas ska det helst göras med fintandad fil, eller väldigt väldigt försiktigt med sliptrissa. Eggen får aldrig bli varm. Då härdas den och blir svårare o få vass igen samt blir känsligare. Jag hade nog kollat knivtrycket också. Det borde ju vara ställbart om man ska köra gran, tall och björk/löv.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#598078
Seb macahan skrev:
JohannesG skrev:Vi tycker vår patu 40lf kvistar dåligt. Den lämnar klenare kvistar. Tror att tidigare ägare slipat knivarna felaktigt. Någon som har tips på hur man slipar tillrätta knivarna igen?


Knivarna ska endast slipas på utsidan. In mot stam skall det inte finnas någon egg. Samt när de ska skärpas ska det helst göras med fintandad fil, eller väldigt väldigt försiktigt med sliptrissa. Eggen får aldrig bli varm. Då härdas den och blir svårare o få vass igen samt blir känsligare. Jag hade nog kollat knivtrycket också. Det borde ju vara ställbart om man ska köra gran, tall och björk/löv.

Gick försiktigt över med navrondellen. Fel verktyg vad jag färstår, men tog det lugnt så det inte byggde värme. Nästa gång tar jag med fil eller lamelldisk. När jag fått det vasst gick jag ett varv med hammaren och knackade eggen lite inåt. Har inte hunnit köra så mycket klenkvistigt nu, men upplever att det är bättre. Får experimentera lite tills jag blir nöjd tror jag. Får ju inte ta för mycket heller!

På denna modellen behöver jag hålla an kvistknivaran manuellt med spaken. Ska mäta trycket vid tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#598993 Ni som kör Patu/Kesla 40LF. Hur glappigt sitter den flytande kniven? Min har rejält glapp och reser sig gärna och hugger fast i grövre virke. Funderar på om den blivit uttöjd eller om det ska sitta någon plast mellan. För en stund sedan klippte den av stoppskruven och skickade ner kniven i riset. Som väl var satt fjädern kvar på sin plats.

Hur ska det se ut? Jag tycker det verkar felaktigt eller underdimensionerat på det här viset!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).