Motorsåg och handhållet

Maxx Kedjeslip

31 inlägg 9163 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#597924
Mange skrev:"Egen" lösning är det inte. Finns fler tillverkare som vänder motorns rotation och gör det möjligt att köra båda sidor utifrån och in eller inifrån ut om man hellre vill det. Samma som vid filning förresten.
Eventuell råegg hamnat innuti tanden om man kör utifrån och in. Jag hävdar att blir det råegg är det inte rätt. Ska inte bli grader i mitt tycke.

Om du skulle köpa en för runt 5000 vad skulle du välja då .

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

lidköping  
#597948 Jag har köpt slipskivor till min Maxx kedjeslip av Markusson.se, dom slipskivorna fungerar bra även om man behöver slipa extra mycket vid exempelvis stensågning, dom har även en profilerare till slipskivan som jag använder ibland.

Bara för att man har en kedjeslip så hoppar inte sågkedjan upp i maskin och slipar sej själv utan det är den som kör kedjeslipen som bestämmer resultatet, mäta längden på skäret är ju inte något komplicerat moment att utföra och det är ju bara att justera med en ställskruv så att man får rätt längd på skäret

Det enda jag saknar på Maxx kedjeslipen är att lampan skulle vara tänd hela tiden och inte som nu att den tänder sej bara när motorn är igång.

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597968
Sture Andersson skrev:Men vad jag reagera på utan att ha provkört ,är att det verkar vara ett krångligt förfarande ,
Jag fick med en hårdmetallskiva ,och har dessutom olika sågar med olika typ av kedjor .som jag förstår det så är det viktigare ,att skivan är rätt formad när du måste använda bägge siderna på den .
Går du mellan olika tjocklek på skivorna måste du väl justera ,om jag fattat rätt med shims.

Så min enkla fråga är, är inte detta att krångla till det ,för att få den ena tandraden lite skarpare

Jag håller med om att det ser ut att vara ett krångligt förfarande men när man väl börjar använda den så är det inte särskilt krångligt, inte direkt rocket science. Jag har också olika sågar med olika typer av kedjor. Jag använder en 3 mm skiva till den klyvfilade PMX-kedjan, till 21 LP, 21 BP/H25 och 95VP/H30. 4 mm skivan används till 73 LP och 6 mm skivan till ryttare för alla kedjor. Jag köpte nyss en SP33 och får se om den försämras om man slipar den.

Som Mange skriver så är det viktigt att ha rätt form på skivan så därför tycker jag att du borde lämna tillbaka hårdmetallskivan och skaffa en extra 3 och 4 mm skiva istället.

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597986
Sture Andersson skrev:Om du skulle köpa en för runt 5000 vad skulle du välja då .

Jag är inte så fasligt uppdaterad på vad som finns just nu.
Jag har provat några stycken olika och hittar inget lämpligt för mig som gör bättre resultat snabbare. Jag hade satsat på att fila bättre och försökt få dem hålla längre.
Du har en bra grund o starta på och det finns inga gränser på hur bra filning kan bli.
Det är begränsat med slipning. Man kan inte anpassa slipning lika lätt och obegränsat.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#598001
Mange skrev:
Sture Andersson skrev:Om du skulle köpa en för runt 5000 vad skulle du välja då .

Jag är inte så fasligt uppdaterad på vad som finns just nu.
Jag har provat några stycken olika och hittar inget lämpligt för mig som gör bättre resultat snabbare. Jag hade satsat på att fila bättre och försökt få dem hålla längre.
Du har en bra grund o starta på och det finns inga gränser på hur bra filning kan bli.
Det är begränsat med slipning. Man kan inte anpassa slipning lika lätt och obegränsat.

Ja det är kanske så jag borde fortsätta som jag gjort i alla år ,nått som är viktigt vid filning är att inte vara snål med filar utan byta ofta till en skarp.
Men sen är det ju vid stensågning man tänker skulle vara bra med en slip nu ,blir som regel att då åker det på en ny kedja ,och så hänger det en hel hög med kedjor på vägen som man ska fila när man får gott om tid ,och det har tydligen inte hänt än .

   TS
Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Avslutat-02  
#598002 Hade en fundering att skaffa en ny bättre kedjeslip men efter att ha läst på detta forumet om att nästan behöva bygga om maskinerna så av tackar jag detta...

Filar hellre och de som är väldigt dåliga slipar jag som tidigare.

Hela tanken med en kedjeslip är att den ska underlätta inte vara krångligare än en fil och mall...

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#598007
vinterrojarn skrev:Hade en fundering att skaffa en ny bättre kedjeslip men efter att ha läst på detta forumet om att nästan behöva bygga om maskinerna så av tackar jag detta...

Filar hellre och de som är väldigt dåliga slipar jag som tidigare.

Hela tanken med en kedjeslip är att den ska underlätta inte vara krångligare än en fil och mall...

Det är så jag med börjar tänka ,sen får man ju en himla massa kedjor för 5000

   TS
Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Avslutat-02  
#598012 Ja jag som köper kedjorna på biltema för 119 kr styck så finns det ingen som helst tvekan om att det är billigare att köpa någon extra och strunta i slipen.

När jag senare måste slipa/fila så tar jag och fixar ca 10-15 st på en gång.

Jag kan alltid göra en sträckare till lösa kedjor..lite öl eller kaffe i verkstaden och så ett snöfall så brukar kedjorna vara färdiga.

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598026 Det är nog lättare o utveckla filandet än o lära sig slipa rätt. Och stenkörda kedjor får gå några varv i slipen för o inte bli varma, det tar tid det med.
Jag vet inte vad som är bäst för dig men jag håller filen högt.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Avslutat-02  
#598028 För min del så är det filen som gäller.
Brukar mest bara fixa till lite med slipen.
Sedan filar jag upp kedjorna.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

tallen100  
#598031
vinterrojarn skrev:Ja jag som köper kedjorna på biltema för 119 kr styck så finns det ingen som helst tvekan om att det är billigare att köpa någon extra och strunta i slipen.

Passa då på och köp deras slip, om dom säljer den än, kostar/kostade några hundra den duger utmärkt till att putsa upp stensågade kedjor med och sen kan man dra med filen några gånger :wink:

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

halvproffs  
#598032
Sture Andersson skrev:
vinterrojarn skrev:Hade en fundering att skaffa en ny bättre kedjeslip men efter att ha läst på detta forumet om att nästan behöva bygga om maskinerna så av tackar jag detta...

Filar hellre och de som är väldigt dåliga slipar jag som tidigare.

Hela tanken med en kedjeslip är att den ska underlätta inte vara krångligare än en fil och mall...

Det är så jag med börjar tänka ,sen får man ju en himla massa kedjor för 5000


Har ingen kedjeslip och tycker att jag inte behövt någon. Filar när det behövs i skogen på olika sätt beroende på behov. På frihand med sågen på en sten, stubbe, framhjul på traktorn eller på låret. Har även Husqvarnas lilla skruvstäd som man slår fast i en stubbe, klart prisvärt. Filar stensågade kedjor under läslampa i verkstan fastsatt i skruvstädet. Eller kasserar om jag inte tycker det är värt att lägga tid på dem.

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598034 Jag hade nog också fortsatt att fila motorsågskedjor för hand om det inte varit för de klyvfilade kedjorna till sågverket. Efter att ha handfilat dem ett par år och även testat en Filjonte så tröttnade jag på att resultatet blev opredikterbart. Ibland blev det jättebra, ibland så blev brädorna ojämna på ytan eller så varierade dimensionerna lite grand. Med en slip blir tänderna garanterat lika vilket ökar kvalitén på brädorna.

Sedan blir man lite lat om man väl har en slip :oops: . Det börjar med att man snabbt fixar till en stensågad kedja och sedan blir det lite knöligare att fila den. Och så finns det ju heller inga bra mallar till 21LPX och 73LPX som skall ha andra vinklar än BP-kedjorna.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#598133 Nu är min Maxx slip på väg tillbaka till Skogma ,måste ge Skogma hösta betyg ,inget surt att jag ville skicka tillbaka slipen ,bara vänligt bemötande :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Avslutat-02  
#598136 Har handlat där i många år utan ett enda trassel...vissa saker är dyrare än hos någon annan men hur de skött sig gör det värt kronorna extra. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).