Avverkning (slutavverkning)

Fälla övergrovt

15 inlägg 8562 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fälla övergrovt

TrioBrake  
#597840 Hejsan!

Fick idag samtal från en virkesinköpare från ett av dom större bolagen, där han frågade om jag hade möjlighet att fälla övergrova granar åt maskin imorgon redan!

Det jag undrar då är, vad ska man fakturera? Detta gäller Mellansverige.


Det enda jag vet angående betalningen är att jag ska fakturera entreprenören som kör maskin.

Har enbart rotkapat åt skogsbolag så all hjälp är välkommen:)

Innehar ABCE
RA
ESA-RÖJ 15
M.m



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

surjämten  
#597843 Ta så att du känner dig nöjd :smile:

Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

Avslutat-02  
#597844 Jag har fakturerat ca 400 kr i timmen exklusive moms.
Sedan tagit betalt från det att jag stannat bilen, tills att jag är tillbaka vid bilen igen.

Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

surjämten  
#597846 Det jag menar är att man inte ska ställa upp med kompispriser till höger o vänster.
Inger tackar en för det.
Du besitter en yrkesskicklighet o förtjänar bra betalt för detta!

Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

Avslutat-02  
#597848
surjämten skrev:Det jag menar är att man inte ska ställa upp med kompispriser till höger o vänster.
Inger tackar en för det.
Du besitter en yrkesskicklighet o förtjänar bra betalt för detta!


Helt korrekt Surjämten.
Har man dessutom lagt ut pengar på utbildning så ska man ta en prislapp efter den kompetens och yrkes stoltheten som man besitter.

Alla jobb utöver det som är planerat, kostar extra. Sedan behöver man inte ta i så att byxorna spricker för att man kan.
Men tiden som går åt att planera och ställa i ordning för dessa jobb ska man ha betalt för.

Användarvisningsbild

Re: Fälla övergrovt

TrioBrake  
#597964 Dåså, då vet jag vad jag bör eftersträva. sen om jag får den pengen eller inte är ju en annan sak :/

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

Avslutat-02  
#597967 Under 400 kr i timmen exklusive moms ska du inte hugga för.
Då är det bättre du gör något annat.
Har du skaffat utbildningar så ska du ha betalt därefter.
Vill man ha billiga Jonas så kan man ta någon förståsigpåare och fälla.

Erfarenhet och kunskap kostar, glöm inte det. Stå på dig innan någon annan gör det.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

NIM  
#597982 En rörmokare tar minst 500 kr/h med enkla verktyg. Jag tycker du ska ta minst 500 för ett kvalificerat jobb. Du ska ju dessutom hålla såg med drivmedel mm.

Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

utgård  
#597987 När jag far ut och fäller åt bolag så tar jag 400 kr/ tim. Räknar timmarna när jag far hemifrån tills jag är tillbaks. Dessutom kan man behöva förbereda sig lite eller ställa i ordning grejorna efteråt. Alltså snåla inte på timmarna. Fäller jag på tomter så är det 500 kr som jag tar ut.

Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

jannee  
#597988 Jag har inte ett enda kort, är över 70 år och bara jobbat i skogen på deltid och har fått 350 kr/timme när jag ställt upp och upparbetat vindfälle träd åt grannen.
Är du ung och rask med full behörighet ska du minst ha 450 kr/ timme + moms + reseersättning med minst 30 kr/mil.
Eller fullt betalt från det du lämnar gårdsplan tills du återigen är hemma.

Användarvisningsbild

Re: Fälla övergrovt

anersimyra  
#597990 Ju längre körsträcka till och från objekten, eller vid annan användning av bil så måste man helt enkelt debitera högre timpenning. Min Ranger 2013 har ett självkostnadspris på runt 50 kr/timme, och en nyare pickis är förstås ännu dyrare. Börja du förhandla med ett bud på 500 kr/timma exl.moms så kanske du hamnar på runt 450 om du har tur.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fälla övergrovt

Loggerslife  
#598629 450+ moms från det att du startar tills du är hemma. Du måste ju kunna gå runt också.

Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

röjar kalle  
#598641 En annan faktor är hur effektiv du är ju effektivare du är ju lättare att ta betalt.Kunden vet att det blir mycket gjort trots hög Tim kostnad men billigt i slutändan. :?:

Avatar Fallback

Re: Fälla övergrovt

Avslutat-02  
#598644 Fick 400 kr i timmen från ett bolag från det att jag lämnade hemmet medans ett annat vägrade att betala mer än för den effektiva tiden... När sågen gick.....

Jag slutade att fälla åt det sista bolaget men de fortsatte att ringa och skicka kartor på jobb, varje gång avtackade av jobben, tills jag fick vad jag ville ha.

Det blev tyvärr en enda fällning efter detta innan de fick maskinförarna att själva börja fälla...( Egna maskinlag)........

Användarvisningsbild

Re: Fälla övergrovt

svampbob  
#625725 Den här filmen är lite intressant i hur han väljer fällhjälpmedel. Ska man tolka det som att kilen är starkare men konen snabbare?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).