Motorsåg och handhållet

Ny ” elak kedja ” från Björn T.

61 inlägg 13380 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597935
can skrev:Den kjeda du bruke i videoen Anders, er da ei Oregon 21 lpx?

Nej, det är en 3/8 exj.. :-bd

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Avslutat-02  
#597941 Ska väl ta och förklara bättre vad jag menar:

Kedjan och dess slipning är inget problem, utan om man börjar mixtra lite med sågen så kan det möjligtvis vara problem om man har anställda som skadar sig.
Men sågar du själv och skadar dig, så finns inte samma ansvar..

Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597943
anersimyra skrev:
can skrev:Den kjeda du bruke i videoen Anders, er da ei Oregon 21 lpx?

Nej, det är en 3/8 exj.. :-bd


Ja lurte litt på da, men synes da såg ut som saga ikkje var så stor så tenkte da var ei .325.
Men sån filing er vel vanligst med 3/8

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597961
can skrev:
anersimyra skrev:
can skrev:Den kjeda du bruke i videoen Anders, er da ei Oregon 21 lpx?

Nej, det är en 3/8 exj.. :-bd


Ja lurte litt på da, men synes da såg ut som saga ikkje var så stor så tenkte da var ei .325.
Men sån filing er vel vanligst med 3/8

Sågen är en Dolmar 7910.. :ymparty:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597965 Trur eg må stilla siktet mitt inn litt bedre for og sei da sån!
Er vel da me kalla for skivebom innen skyting.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598057
can skrev:
Ja lurte litt på da, men synes da såg ut som saga ikkje var så stor så tenkte da var ei .325.
Men sån filing er vel vanligst med 3/8

Det är nog mer för inte många har mejseltand i .325 tyvärr.
Kvistsr man lite är det o föredra.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

guhra  
#598093
1574988152_20191123_190318.jpg
Skaffade en sådan platt sexkantig fil för att prova lite, kapade lite ved och jedrar vad det går undan. Snart konverterat alla mina kedjor till flatfilat/square eller vad man ska kalla det. Har beställt .325 mejsel till min 550 också så den kan få en squarefilad kedja. Rena terapiarbetet att fila kedja, ett nöje! 🙂

Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598096 Er da mykje vanskeligare og få til en vanlig rundfilt?
Og ikkje minst er det brukande til praktisk hugging, tenker vel helst på .325 deling og kvisting av gran.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598110 Personligen är jag övertygad att det inte är svårare o lära sig fila square tand än rund filad tand.
Tittar man på antal lärotimmar är det nog samma om man inte kan nåt från början.
Lite fler om man kan rundfila när man lär och tvärt om för de som lär rund filning efter square filning. Jo, visst finns det de som lär square först även om de inte är många. Har pratat med två gubbar som upplyste mig om detta.

Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598114 Ja, kanskje eg burde utvida repertoaret mitt får finna noken som kan lera meg

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Björn T  
#598120
can skrev:Ja, kanskje eg burde utvida repertoaret mitt får finna noken som kan lera meg

Hej. Kom och hälsa på hos mig så kan jag lära dig.

Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598122 Seier takk for da! Men du må Vera forsiktig med sånt, eg er redd for og fly men har ein pizzabil (Opel combo) som bruke lite diesel!

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

guhra  
#598168 Tycker nog det är lättare att frihandsfila square än rund, när jag kör med rundfil får jag ofta en aggressiv höknäbb.
Jag hade vana sen tidigare av att fila och slipa eggar på verktyg etc så det gick bra på en gång. Kika på denna film sen är det bara att prova.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#598189 Att en SQ kedja är effektivare framgår tydligt då oljan vid fullt flöde tar slut innan det blir soppatorsk .. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Avslutat-02  
#598216
guhra skrev:Tycker nog det är lättare att frihandsfila square än rund, när jag kör med rundfil får jag ofta en aggressiv höknäbb.
Jag hade vana sen tidigare av att fila och slipa eggar på verktyg etc så det gick bra på en gång. Kika på denna film sen är det bara att prova.


Använd en 5.5 eller 5.2 mm fil först sedan tar du några enkla lätta drag med en 4.8mm så slipper du höknäbb men får ett riktigt bra bett i kedjan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).