Motorsåg och handhållet

Ny ” elak kedja ” från Björn T.

61 inlägg 13376 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Björn T  
#597836
1574840495_f03cc4eb-a16c-46d7-8338-8256bf6a64e0.jpeg
Brynad och redo för test. :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Bosse1  
#597841 Extra tjocka brallor rekommenderas :-ss

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Björn T  
#597850
Bosse1 skrev:Extra tjocka brallor rekommenderas :-ss

Kan hjälpa lite. Men bäst är att såga i trädet och undvika sten och grus. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597862 Kedjor för tävlingsbruk är inte nåt o ha i skogen.
Lite som o att åka på bilsemester i folkracebilen.

Visst är det kul när det går undan och roligt o se hur det kan vara, men i arbete gäller inte en försäkring om det händer nåt.

För många år sen nu gjorde jag lite kedjor med råd av Art Martin. En sågkedje guru och tävlare i USA som hade mycket kul för sig.
Jag experimenterade en del med mindre såg runt 50-60cc och det var rätt kul och lärorikt bus. Både .325 och 3/8.
Stenade kedjor som fick minskad snittbredd visade sig skära en del fortare men samtidigt minskade den tolerans som behövs när tand går ut i sidled av nån anledning (de gör de rätt ofta av olika anledningar) vilket då sänkte skärhastighet betydligt och gjorde kedjan med känslig och beroende av vissa förutsättningar.
Senast redigerad av Mange ons 27 nov 2019, 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Björn T  
#597878
Mange skrev:Kedjor för tävlingsbruk är inte nåt o ha i skogen.
Lite som o att åka på bilsemester i folkracebilen.

Visst är det kul när det går undan och roligt o se hur det kan vara, men i arbete gäller inte en försäkring om det händer nåt.

För många år sen nu gjorde jag lite kedjor .ed råd av Art Martin. En sågkedje guru och tävlare i USA som hade mycket kul för sig.
Jag experimenterade en del med mindre såg runt 50-60cc och det var rätt kul och lärorikt bus. Både .325 och 3/8.
Stenade kedjor som fick minskad snittbredd visade sig skära en del fortare men samtidigt minskade den tolerans som behövs när tand går ut i sidled av nån anledning (de gör de rätt ofta av olika anledningar) vilket då sänkte skärhastighet betydligt och gjorde kedjan med känslig och beroende av vissa förutsättningar.


Jag har inte gjort någon tävlingskedja till Anders. Bara lite små förbättringar jämfört med den första. Och folkrace bilen använder jag inte på semestern utan jag tar en porsche eller Corvette i stället, ligger bättre på vägen.

Vad det gäller tävlingskedjor så är det inte alltid man lyckas få det resultatet man vill, och då åker den på som skogskedja. Min granne tog motorsågskörkort för ett par månader sen. Och då fick han en sq filad kedja av mig som inte höll måttet för tävling. Men det var roligt att se läraren stå som en fågelholk och glo när han fällde en gran, och spånet sprutade.

Vad det gäller försäkring så gäller den så länge du inte överskrider byxornas klassade hastighet.

Vad det gäller stenning av kedja funkar detta alldeles utmärkt om det utförs på rätt sätt. Framför allt på kedjor som används för sågverk. Många som har fått ränder i sina brädor för att någon tand sticker ut lite mer. Blir betydligt bättre yta efter stenning.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597881 Du har nog inte samma regler som vi har i skogen här. Det har kanske ändrats här med förresten. Men modifierade kedjor är inte godkända av AMV. Ofta så går kedjan fortare än byxorna är klassade redan original innan modifieringar eftersom inte många har mer än modifierade såg 28m/sek vilket är klass3 som knappt säljs...

För några år sen var det inte tillåtet o köra kedja utan säkerhets länk kvid ryttaren tex.
LG kedjan tex var inte godkänd. Men nu när Husqvarna gör den så är det kanske. Det har nog andra bättre koll på än jag.
Senast redigerad av Mange ons 27 nov 2019, 15:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597889 Men visst är det roligt o busa lite med kedjor, filning etc...
Det går inte o komma från.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597890 Tänkte lite på det du sa om randigt.
Är ytan jämn i ett snitt så skär tanden rätt och undviker slösa energi på att vrida sig med allt vad det innebär.
Det är ofta flera saker i spel samtidigt när det gäller kedjor och belastning. Ryttarhöjd, skärpa, motorstyrka, hantering, allt spelar roll i detta och det är aldrig så enkelt som man vill det ska vara.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597892 Likaså med delning, skärtands antal, drev, motorstyrka, vikter, svärd etc.

Har du 80cc o den orkar hålla varvet i standard tandning på 9 kugg finns ingen fördel i semiskip.
Har du 60cc och den tappar varv är det nåt helt annat särskilt med större drev då 500 varv ger mer utslag i m/sek med 9 kugg än 7 kugg.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597904 Försäkringsfrågan behöver man inte oroa sig för då man ALLTID är försäkrad om man nu har en olycksfallsförsäkring. Under vissa omständigheter kan man möjligen få en reducerad ersättning vid skada, men ingen är väl såpass korkad att man vidstår att man medvetet förändrat en maskins prestanda såpass att kedjehastigheten överstiger skyddsbyxans skyddsförmåga.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597913 Det är säkert en diskussion som vi kan ha vid annat tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597916
Mange skrev:Det är säkert en diskussion som vi kan ha vid annat tillfälle.

Men du tog ju själv upp frågan.. :???: att en såg inte klarar en CE märkning med en kedjehastighet som vida överstiger 28 meter per sekund kan vi nog vara överens om, men att det skulle existera några formella förbud mot att öka kedjehastigheten på en motorsåg betvivlar jag starkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Björn T  
#597921
Mange skrev:Det är säkert en diskussion som vi kan ha vid annat tillfälle.


Du har aldrig funderat på att ge upp? Det är ofta dina erfarenheter står i motsatt proportion med verkligheten. =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597927 Den kjeda du bruke i videoen Anders, er da ei Oregon 21 lpx?

Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Avslutat-02  
#597933 Alltid roligt när kedjan är vass och skär som i smör med varm kniv.

Men jag undrar lite ja,,, hur amv skulle ställa sig till att ha ändrat på sågarna och slipat på detta viset och olyckan händer med en anställd..... Då sitter man i skiten mest troligt...vid olyckan jag var inblandad i så var det en väldig utredning över sågen och om det verkligen räckte med klass 1 på huggarbyxorna.....

Hur som kul att se och läsa om..
Ska testa min kedja från Björn i helgen på en jonsered cs 2186.... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).