Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 153370 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565072 Ja nu är det nära, fick den demad på nära håll idag av en Kranmansäljare. Jäklar vad den klarade av!
En fråga, ger de större hjulen så mycket mer fördel att de är något man måste ha? Ni som har den med de mindre hjulen, har ni upplevt att ni saknar större hjul och i så fall varför? Jag tror jag väljer bensinmotorn, vill hålla nere kostnaden på den här maskinen :wink:
Tror den bli ett utmärkt komplement till min Bison!
(tittade på demon av Kranmans skördare idag också, men nej, den blir för stor. Ska jag ha en så stor maskin då kan jag lika gärna gå upp till Vimek eller nåt sånt. Det vill jag inte. Inte nu i varje fall är väl bäst att säga.... :lol: )

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#565116 Jag har inte varit mer än tre dagar i skogen med min men än så länge har det inte varit några problem alls, kanske tom bättre med mindre däck då det är enklare att ankra då matarbordet inte sitter så högt upp. Bensinarn går bra och tyst, har inte samma segdrag som diesel så kräver att man har ett visst grundvarvtal för att den inte skall tjuvdö t.ex. då man riktar in bordet och kör vinschen. Tanka blir man att göra ganska ofta då det är ganska liten tank.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566087 Har ni märkt av några problem med P25B när ni vill köra 4 meter och längre massaved/klentimmer? Klarar sågen av att kapa utan att det spricker?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skäribo  
#566110 Det händer att det spricker, speciellt om det är lite grövre, beroende på träd så försöker jag tilta bordet för att minska risken för sprickor vid kapning.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597070 Varit tyst från P25 förarna ett tag. Hur går det för er? Kommit på att jag också vill ha en. Inte för att jag tror att den matchar Rottne F12:an. Det är inte det som är meningen. Den ska bara stå i en tät förstagallring tills man får några dar över. Allt flong nytt. Inte mycket som kan krångla. Bara att dra igång när man vill och binder inte upp någon annan maskin.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#597074
Skogsola skrev:Varit tyst från P25 förarna ett tag. Hur går det för er? Kommit på att jag också vill ha en. Inte för att jag tror att den matchar Rottne F12:an. Det är inte det som är meningen. Den ska bara stå i en tät förstagallring tills man får några dar över. Allt flong nytt. Inte mycket som kan krångla. Bara att dra igång när man vill och binder inte upp någon annan maskin.

Ja vi hann ju bara provköra lite med en Demomaskin när Russell var här. Har lite ont om tid ett par veckor till men jag ska ju få min snart. Så då kommer det nog lite från mig. Så kommer Alstorn på tisdag nästa vecka 🤗

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597075 Här var det en som shoppat loss! 😀

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#597083
Skogsola skrev:Här var det en som shoppat loss! 😀

Japp och nya vedbilen fick jag nu i tisdags :-bd

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ingarhs  
#597136
Skogsola skrev:Varit tyst från P25 förarna ett tag. Hur går det för er?


Det har ikke skjedd så mye på en stund siden vask og service stod på programmet i juni for min del. Skiftet wire (utslitt) og wirestyring siden den gamle jeg hadde på min maskin er oppgradert. Men kjenner lysten virkelig begynner å komme nå!
1574406930_img_20190626_124426.jpg


1574406992_img_20190626_130209.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Kryssfeldt  
#597897 Var ett tag sen nu någon la ut något i tråden hur går arbetet med era P25?
Eller har alla blivit bortbytta mot annat...?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599595 Nu finns det en P25 på blocket med dieselmotor. https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... 5/87615402

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ingarhs  
#599620
Kryssfeldt skrev:Var ett tag sen nu någon la ut något i tråden hur går arbetet med era P25?
Eller har alla blivit bortbytta mot annat...?

Nope, ikke byttet bort, men har ikke kommet igang før nå. Men du verden å tilfredsstillende det er :-bd.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

vedmalen  
#603669 Här kommer lite frågor till er som kör med P25:an. Jag har lite funderingar på att ev skaffa en maskin och det är mest talldominerade marker.
Vad klarar den av för kvistdiameter innan det börjar stoppa upp?
Vid vilken diameter börjar ni uppleva att det blir kapsprickor?
Vilket förhållande är det mellan fällning och upparbetning?
Är det nån som provat andra gallringar med P25:an?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#603686
vedmalen skrev:Här kommer lite frågor till er som kör med P25:an. Jag har lite funderingar på att ev skaffa en maskin och det är mest talldominerade marker.
Vad klarar den av för kvistdiameter innan det börjar stoppa upp?
Vid vilken diameter börjar ni uppleva att det blir kapsprickor?
Vilket förhållande är det mellan fällning och upparbetning?
Är det nån som provat andra gallringar med P25:an?

Jag har ju inte kört mer än kanske 30 timmar så jag har inte jätteerfarenhet än men jag ska svara som jag upplever det hittills.
Kvistdiameter klarar den mycket. Den är riktigt stark men den kan släppa i hållaren som håller fast stocken. Brukar hjälpa att släppa upp knivarna lite grann så går det vidare.
Kapsprickor ja. Det är ju ingen superkap inte. Jag hugger korta kubb 2,45 upp till 20 cm och det är ju inga problem. Men har du en lång ganska grov massavedsbit på 4,5-5 meter så kan man höra det spricker lite. Så timmerstockar av normaltimmer skulle jag kapa med motorsågen.
Förhållandet fällning/körning är jag lite osäker då jag kört för lite. Men kan fälla en tank och sen kör jag kanske 4 timmar eller nåt.
Det jag gallrat hittills är andragallring.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

finnjonte  
#606137 Hej. Är själv lite sugen på en p25:a😁jag har dock ingen erfarenhet av stegmatare. Är det 50 cm steg den tar? Hur gör man när granmassan här i södra finland ska vara 320 cm...får man stegmataren att stanna vid 320 cm?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).