Motorsåg och handhållet

Skuren Husqvarna 346 XP

29 inlägg 5715 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Astrix1  
#597838 543 xpg och se till att få den stjärntandade special förgasarmejseln med

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Avslutat-02  
#597847 Om du väljer en hva 543 men inte får någon mejsel med... Så hör av dig så ska jag fixa en åt dig.

Jag hade personligen renoverat min såg, för det är billigare och är en bättre såg.
Men om jag ska svara på frågan på vilken ny såg jag hade valt så hade nog svaret blivit Stihl 241 eller en Hva 550 eller en Jonsered 2252, de är ju billiga nu.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597856
Astrix1 skrev:543 xpg och se till att få den stjärntandade special förgasarmejseln med

Varför behöver man förgasarmejseln till en ny såg? Min erfarenhet är att fabriksinställningen fungerar alldeles utmärkt i alla väder. Om sågen börjar gå dåligt är det istället bättre att rengöra luftfiltret.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Avslutat-02  
#597857 Ja det kan vara så att 99% av sågarna går optimalt... Men sällan.

Sedan kanske man har långt till sin handlare, ska man då behöva åka dit för att ställa på förgasaren?

Det är inte som förr med vanliga spårskruvar i förgasaren utan specialmejsel behövs.

Även om du rengör luftfiltret så betyder inte det att sågen går optimalt eller fungerar perfekt.

Har varit med om många sågar som varit för snålt ställda på lågvarvet.

Dessutom är det så att efter ca 10-20 timmars körning så ska din såg fin justeras på förgasarinställningen..

Så nja fabriksinställningen är ett krav för att skydda sig själv som tillverkare att sågen inte skär av för snål blandning, men sågen går inte optimalt.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597859 Att såna skruv sitter där är för att man inte ska pilla på dem i onödan. Det är långt ifrån alla som kan justera in en såg rätt. Även om det blir efter väldigt bra beskrivning om hur det ska gå till.
Det är inte för användaren inte kar kunskap och erfarenhet o göra det utan för avgaskraven sågen är klassad efter inte följs om man justerar den rätt.
Mer politiskt än realistiskt helt enkelt.
Ställer du en såg så den presterar rätt och sen kollar är det nog inte många som klarar kraven.
Jag justerar kostnadsfritt. Men är den inte tankad, rengjord och servad i övrigt så kostar det. Då lär de sig rätt snart att sköta sågen.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Avslutat-02  
#597860 Javisst ska man sköta och rengöra sågen.
Men de som bor långt ifrån sin handlare eller verkstad då?

Som när jag jobbade i Härjedalen, närmaste verkstad och återförsäljare fanns i Östersund eller Sveg, närmaste var ca 7-8 mil bort. Då åker man inte dit för att ställa förgasaren.

Jag ställer naturligtvis förgasaren gratis men jag frågar kunden om jag inte har full koll på hur den bor med sin handlare eller verkstad.... Långt ifrån eller om man bara vill ha en mejsel så får man en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597863 Jo, klar de ska få justera o lära om de så vill.
Men det är inte bara en mejsel som behövs för o justera såg. Vältränat öra, erfarenhet och kunskap behövs och det får man bara genom att göra det.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597864 Tror inte många användare har intresset o viljan o lära sig justera rätt. De har mer fokus på varvtal än prestation tex.

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Avslutat-02  
#597866 Tänkte mera på om sågen går lite för snålt, så kan användaren öka på lite själv...

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597868 Just det. De går ofta snålt vid leverans. Avgaskraven som sagt.

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

TrioBrake  
#598948 Säg till om du tänker sälja 346an annars 8)

Användarvisningsbild

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Grålle52  
#598949 Ja här finns flera intressenter :-ss

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

Avslutat-02  
#598962 Skulle vara roligt att veta hur det blivit..
Nytt eller renoverat?
:-bd

Avatar Fallback

Re: Skuren Husqvarna 346 XP

saekb  
#598976 Hej på er! Efter mycket vånda blev det till slut en Husqvarna 550 XPG Mark II. Pris 8400 kr. Jag har jobbat två dagar med sågen. Den går mycket bra. Lättstartad och bra acceleration. Märker tydligt större bränsleförbrukning och tyngre är den. Fick några hundralappar för 346an. De kunde ev plocka en del delar från den. Maskinaffären i Nybro ansåg den inte lönsam att reparera. Jag litar på att Hasse gör rätt bedömning. Han har mångårig erfarenhet av motorsågar. Nu blir det några timmar gallring idag igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).