Motorsåg och handhållet

Ny ” elak kedja ” från Björn T.

61 inlägg 13454 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597757 I dag blev det utprovning av en tämligen aggressivt SQ filad kedja från ” Björn T.” Att gå tillbaks till standardkedjor känns i dagsläget inte aktuellt.. :-bd :ymparty:




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

tallen100  
#597762 Jaha kärringstopp, du får inte släppa kopplingen så fort! :mrgreen:

Det såg ut att bita riktigt bra :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597764
tallen100 skrev:Jaha kärringstopp, du får inte släppa kopplingen så fort! :mrgreen:

Det såg ut att bita riktigt bra :-bd :-bd :-bd

Det var i stort sett slut på bensin.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Axl  
#597769 Hur funkar den att jobba med? Eller är den bara för att kapa trissor med?

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597779 Hörs som hon kunde belastas lite till.
Vad har du för drev?

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597780
Axl skrev:Hur funkar den att jobba med? Eller är den bara för att kapa trissor med?

Den är helt suverän att jobba med, kedjan skär både ek och ask lika effektivt som en standardkedja skär i gran.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597781
Mange skrev:Hörs som hon kunde belastas lite till.
Vad har du för drev?

Det är ett 9 pin, och mer än så känns osäkert då kedjan redan nu roterar ohälsosamt snabbt med tanke på sågskyddet, dessutom hoppar kedjan lätt redan nu.. :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Pamf  
#597787 Hur upplever du att SQ är att kvista med?

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

anersimyra  
#597792
Pamf skrev:Hur upplever du att SQ är att kvista med?

Det går alldeles utmärkt, särskilt smidigt blir det på grova grenar som ligger i spänn då den höga skärpan ger mycket bra kontroll.. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597797 Det är svärdets avslut som gör att den vill hoppa.. svärd för 7 kuggar är inte så lämpligt för 9. En kedja avvägd o anpassad för en viss såg precis rätt för det den kör gör en hel del på kaptiden.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

johan eriksson  
#597800 Såg ut att skära fint.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Björn T  
#597801
Mange skrev:Det är svärdets avslut som gör att den vill hoppa.. svärd för 7 kuggar är inte så lämpligt för 9. En kedja avvägd o anpassad för en viss såg precis rätt för det den kör gör en hel del på kaptiden.


När jag kör stora drev. Brukar jag korta av svärdet och fräsa nytt spår och nya oljehål för att få ett bredare avslut, så minskar risken att kedjan hoppar.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597807 Så gör nog de flesta.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Björn T  
#597830 Hej. Anersimyras kedja som jag har filat är en exj kedja (skipp kedja). Alltid svårt att få till en bra kedja, när man inte har samma såg att prova med. När jag filar exl kedja som inte är skipp, brukar jag bryna sidoskäret så alla tänder skär samma bredd vilket ökar skärhastigheten. Men en skipp kedja är svår att bryna när avståndet mellan tänderna ökar.

Användarvisningsbild

Re: Ny ” elak kedja ” från Björn T.

Björn T  
#597834

OBS kedjan ska gå baklänges när man bryner som på klippet. Och bara några sekunder med en lätt anläggning, inte trycka för hårt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).