Motorsåg och handhållet

Maxx Kedjeslip

31 inlägg 9165 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#597805 Har köpt en kedjeslip på skogma ,blev en inpuls affär samtidigt som jag köpte lite annat ,har inte monterat den än men var ute lite på nätet kolla på filmer när dom slipa med den .Börjar tro jag gjort en dum affär verkar som dom måste vända kedjan och ställa om massa för att slipa andra tanden .Det finns ju bra filmer på Logosol när dom slipar kedjer ,när han byter sida ställer han bara om vinkel och fortsätter .Nån med bra erfarenhet om kedjeslip här och kanske Maxx slip.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597808 Det är sällan så enkelt...
Kolla lite på hur du dressar slipens skiva med. dess form och renhet är viktigt.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#597810
Mange skrev:Det är sällan så enkelt...
Kolla lite på hur du dressar slipens skiva med. dess form och renhet är viktigt.

Hitta en länk här på forumet om Maxx slipen ,blev än mer betänklig .Tydligen är det svårt få tänderna lika långa på en maxx slip ,när man vänder hål på hela slipningen .Det är ju hela grejen mot handfilning att tänderna ska bli lika långa .Nej i morgon packar jag nog ner den igen och skickar till baka den.
Man ska ge fan i inpulsaffärer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

lidköping  
#597814
Sture Andersson skrev:
Mange skrev:Det är sällan så enkelt...
Kolla lite på hur du dressar slipens skiva med. dess form och renhet är viktigt.

Hitta en länk här på forumet om Maxx slipen ,blev än mer betänklig .Tydligen är det svårt få tänderna lika långa på en maxx slip ,när man vänder hål på hela slipningen .Det är ju hela grejen mot handfilning att tänderna ska bli lika långa .Nej i morgon packar jag nog ner den igen och skickar till baka den.
Man ska ge fan i inpulsaffärer.


Jag är helnöjd med min Maxx slip, ja brukar slipa 5-6 kedjor varje gång och ja slipar en sida på alla och ställer om till andra sidan och slipar färdigt kedjorna, ja gillar att det låser fast kedjan när ja sänker sliphuvudet.

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597815 Är också mycket nöjd med min MAXX-slip. Tänderna blir supervassa och skärpan håller bra samt att det finns många möjligheter att få till olika vinklar på kedjan eftersom man bl.a. kan justera hur centrum på skivan hamnar över kedjan. Att byta från vänster- till högertänder är inga problem, särskilt om man som lidköping slipar flera kedjor samtidigt. Problemet med att få till lika långa tänder är rätt lätt att lösa. När man köpt en ny skiva behöver centrum kalibreras med shims, och det kan eventuellt behövas något annat än den 0,5 mm skiva som följer med. Det kräver lite testslipande på en kedja och man behöver mäta tandlängden med skjutmått några gånger. Det behövs i princip bara fyra gånger: Först på en vänster och en högertand och ändra sedan shimsningen med halva skillnaden i tandlängden. Sedan kan man behöva kontrollmäta två ytterligare tänder. Har man gjort detta en gång behövs det inte förrän man köper en ny skiva.

Min erfarenhet är att det är lättare att få till lika långa tänder med MAXX än med handfilning eftersom man alltid handfilar systematiskt lite annorlunda på höger- och vänstertänder.

Den automatiska kedjelåsningen är också en mycket bra detalj.

Kolla även på tråden Kedjeslip köptips
Senast redigerad av th ons 27 nov 2019, 01:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Palakangas  
#597816
Sture Andersson skrev:
Mange skrev:Det är sällan så enkelt...
Kolla lite på hur du dressar slipens skiva med. dess form och renhet är viktigt.

Hitta en länk här på forumet om Maxx slipen ,blev än mer betänklig .Tydligen är det svårt få tänderna lika långa på en maxx slip ,när man vänder hål på hela slipningen .Det är ju hela grejen mot handfilning att tänderna ska bli lika långa .Nej i morgon packar jag nog ner den igen och skickar till baka den.
Man ska ge fan i inpulsaffärer.

Finessen med den slipmaskin fallerar då det blir olika längd på tänderna om man inte mäter med skjutmått och ställer om för andra sidans tänder. Finns en på jobbet men den används som en traditionell.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#597821
lidköping skrev:
Sture Andersson skrev:
Mange skrev:Det är sällan så enkelt...
Kolla lite på hur du dressar slipens skiva med. dess form och renhet är viktigt.

Hitta en länk här på forumet om Maxx slipen ,blev än mer betänklig .Tydligen är det svårt få tänderna lika långa på en maxx slip ,när man vänder hål på hela slipningen .Det är ju hela grejen mot handfilning att tänderna ska bli lika långa .Nej i morgon packar jag nog ner den igen och skickar till baka den.
Man ska ge fan i inpulsaffärer.


Jag är helnöjd med min Maxx slip, ja brukar slipa 5-6 kedjor varje gång och ja slipar en sida på alla och ställer om till andra sidan och slipar färdigt kedjorna, ja gillar att det låser fast kedjan när ja sänker sliphuvudet.

Du skriver att du slipar 5-6 kedjor varje gång ,men kedjor är väl olika slitna ,då måste du ställa om och mäta längden på tanden vid varje kedjebyte .Verkar väldigt omständligt ,i mitt tycka ska tändernas längd bli lika långa utan att behöva mäta .Det ska maskinen sköta inte jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#597828
Palakangas skrev:
Sture Andersson skrev:
Mange skrev:Det är sällan så enkelt...
Kolla lite på hur du dressar slipens skiva med. dess form och renhet är viktigt.

Hitta en länk här på forumet om Maxx slipen ,blev än mer betänklig .Tydligen är det svårt få tänderna lika långa på en maxx slip ,när man vänder hål på hela slipningen .Det är ju hela grejen mot handfilning att tänderna ska bli lika långa .Nej i morgon packar jag nog ner den igen och skickar till baka den.
Man ska ge fan i inpulsaffärer.

Finessen med den slipmaskin fallerar då det blir olika längd på tänderna om man inte mäter med skjutmått och ställer om för andra sidans tänder. Finns en på jobbet men den används som en traditionell.

Hur funkar den att använda som en vanlig slip .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597854
Sture Andersson skrev:Du skriver att du slipar 5-6 kedjor varje gång ,men kedjor är väl olika slitna ,då måste du ställa om och mäta längden på tanden vid varje kedjebyte .Verkar väldigt omständligt ,i mitt tycka ska tändernas längd bli lika långa utan att behöva mäta .Det ska maskinen sköta inte jag.

När man väl kalibrerat centreringen av skivan som jag skrev ovanför så behöver man aldrig mer mäta längden på tanden med användning av samma skiva. Vid ett byte till en kedja med annan längd på tanden skruvar man bara på det vikbara anhållet en gång för att få den önskade längden för både höger- och vänstertänder.

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597855
Sture Andersson skrev:Hur funkar den att använda som en vanlig slip .

Först slipar du alla vänstertänder med t.ex. anhållet till vänster. Sedan vrider du bara "kedjebordet" från säg -30 grader till +30 grader (utan att vända på kedjan som man normalt gör med MAXX-slipen) och slipar alla högertänder. Vänstertänderna kan då få en råegg medan högertänderna blir perfekta, precis som med en vanlig slip.

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597867
Sture Andersson skrev:Det ska maskinen sköta inte jag.

Det är ett vanligt missförstånd när det snackas slipning.
Det är användaren som ger resultatet oavsett slipmaskkn, slip klinga eller fil.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

tallen100  
#597873 Många tycks tro att har man en kedjeslip så har/får man perfekta kedjor, men det är ju egentligen samma sak som med filen, övning ger färdighet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597888 Jo, köp slip så blir allt slipens fel om det inte blir som önskat.

Avatar Fallback

Re: Maxx Kedjeslip

Sture Andersson  
#597910 Brukar berömma detta forum att man får mycket bra hjälp här med frågor ,men ibland spårar det ur .
Men det kanske är jag som uttrycker mig oklart .
Jag har filat för hand 45 år och aldrig använt en kedjeslip ,men funderat på att köpa en ett tag .
När jag var i kontakt med Skogma och handla lite annat, berätta dom att dom hade ett erbjudande på deras kedjeslip ,tänkte ok jag köper en .När jag fick hem den och kolla på den och gick ut på nätet och kolla på filmer på den .Så förstod jag att Maxx hade en egen lösning på sitt sätt att slipa, att dom slipa tänderna ute från och in på båda sidor för att inte få råegg .
Det är säkert jättebra ,man får säkert ett bättre resultat ,vad det gäller hur skarpt det blir .
Men vad jag reagera på utan att ha provkört ,är att det verkar vara ett krångligt förfarande ,
Jag fick med en hårdmetallskiva ,och har dessutom olika sågar med olika typ av kedjor .som jag förstår det så är det viktigare ,att skivan är rätt formad när du måste använda bägge siderna på den .
Går du mellan olika tjocklek på skivorna måste du väl justera ,om jag fattat rätt med shims.

Så min enkla fråga är, är inte detta att krångla till det ,för att få den ena tandraden lite skarpare .
Den kostar 4500 så jag vill ju köpa något som är bra ,kolla med dom i dag och om jag vill lämna tillbaka den var inga problem ,blev väldigt väl bemött .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maxx Kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597915 "Egen" lösning är det inte. Finns fler tillverkare som vänder motorns rotation och gör det möjligt att köra båda sidor utifrån och in eller inifrån ut om man hellre vill det. Samma som vid filning förresten.
Eventuell råegg hamnat innuti tanden om man kör utifrån och in. Jag hävdar att blir det råegg är det inte rätt. Ska inte bli grader i mitt tycke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).