Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Ombergs granskogar

11 inlägg 10118 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ombergs granskogar

Tomas_H  
#597651 Promenerade på Omberg härom dagen och häpnade över storgranarna där. Hur kommer sej detta? Nån annan sort, proveniens? Speciellt växtläge eller någon annorlunda metod för brukandet?

Verkliga jätteträd som ser helt friska ut, snart sagt varenda en. Hur gamla är dom?

Någon som vet vad det handlar om?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombergs granskogar

Fredrik Reuter  
#597653 Hej,
Du kanske var vid Sveriges (näst) högsta träd och kollade?
Jag vet inte, men eftersom det är en exot i att detta är en silvergran så kan det vara så att Staten bedrev skogsförsök på Omberg för 150 år sedan och dessa granar har sedan fått stå på bra mark och växa?

Du kan läsa mer om Silvergranen i tråden Fakta om Sveriges högsta träd 2019

Avatar Fallback

Re: Ombergs granskogar

Tomas_H  
#597654 Aha, så detta är alltså silvergran-skogar? Det såg verkligen inte ut som vanlig granskog så kanske det är så. I så fall ser det i mina ögon ut som ett väldigt lyckat försök.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombergs granskogar

Fredrik Reuter  
#597655 Ja, delar av det är silvergran, även lärk tydligen.

Från broschyren:

Gamla granskogar
Ombergs otillgängliga rasbranter har gjort att granskogarna där
har fått stå relativt orörda och utvecklats fritt. Granarna är i vissa
fall ett par hundra år gamla och i skogarna är det gott om döda
träd och död ved i olika stadier av nedbrytning. Det gynnar en
mängd sällsynta lavar och mossor, men även insekter och hackspettar. Ombergs kalkrikedom gör att granskogarna har en växtlighet som skiljer sig från den vi är vana att möta i granskogar.
Här finns växter som vanligtvis förknippas med ädellövskogar,
som skogsbingel och den väldoftande ramslöken. Vi kommer att
bevara och återskapa granskogar med höga naturvärden.


Och:

Våren 1859 inrättades en statlig skogsskola på Omberg och
skogsbruket blev mer ordnat. Under skogsskolepoken planterades en rad främmande trädslag som silvergran och lärk.
Skogsskolan upphörde 1935. Traditionellt skogsbruk bedrevs på
Omberg fram till 2003 då ekoparken invigdes.


https://www.sveaskog.se/globalassets/tr ... rg-sve.pdf

Avatar Fallback

Re: Ombergs granskogar

uffejohan  
#597664 Vill man förutom sällsynt granskog betrakta vårblommor på Omberg, kan jag rekommendera att åka vägen mellan Naturum och Borghamn på våren. Fantastisk liten väg med blåsippor som bitvis breder ut sig som marktäckare med djupa branter ner mot Vättern.

Avatar Fallback

Re: Ombergs granskogar

uffejohan  
#597665 Lite mer info om en värdefull skatt i vårt skogssverige:
https://www.sveaskog.se/globalassets/tr ... omberg.pdf

Avatar Fallback

Re: Ombergs granskogar

Tomas_H  
#597706 OK, om det nu är så att det jag såg var ett experiment med slivergranskog, så undrar man ju....
Som det såg ut för mej var träden enorma, raka, friska, inte en skymt av barkborre, ganska kvistfria...alltså rejäla kubikmeter av konstruktionstimmer, om nu silvergrantimmer har samma egenskaper som vår vanliga gran. 150 år är ju mer än 60-80 år, men det såg nästan ut som om det skulle vara värt det. Var det när någon form av field try så skulle jag vilja se utvärderingen av experimentet. Jag menar i jämförelse med till exempel contorta....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombergs granskogar

Torbjörn Johnsen  
#597720 Det är nog kombinationen bra (bördig) mark och lång växttid som ger den mäktiga timmerskogen. Vår inhemska gran (Picea abies) har ju också en förmåga att producera kubik och grovt kvalitetstimmer på bra mark om den sköts rätt och får växa länge.

Problemet är nog snarare att de ekonomiska modeller med nuvärdesberäkning som används idag inte klarar att rättfärdiga sådana skötselmodeller. Samt att svenska sågverk inte klarar att såga grovt timmer i sina snabba linjer.

Avatar Fallback

Re: Ombergs granskogar

Tomas_H  
#597722 Tack, nu börjar tråden komma in på det verkligt intressanta. Jag har riktigt bördig perfekt mark för gran. Jag har bestånd som jag minns som plantor i gräset när jag var liten och som nu är ungefär jämnåriga med mej, dvs 60+ och ser ganska fina ut. Men inte i närheten av detta, och även om jag lämnade dom i 80 år till så blir dom inte så här pga röta, stormar och insekter.

Jag skulle hellre har skogar som dom på Omberg på väg upp, alltså inte bara för lyckan att vandra i dom utan mer för lyckan att nån gång nån kommer att köra in maskiner där och skörda kvalitetstimmer som jag varit med och tagit fram.

Problemet är verkligen dom ekonomiska modellerna, eller ekonomerna, som inte riktigt förstått att skogsbruk är långsiktigt, över generationerna. Den här uppdelningen i produktionsskog och reservat som vi har på gång tycker jag i många fall är olycklig och också onödig om man bara riktade in sej på dom omloppstider som faktiskt är naturliga. Om man inte gör det så ska man kalla det för vad det faktiskt är, plantagebruk.

Jag retar mej nog lika mycket på svenskt storskaligt skogsbruk som trädkramare som vill fridlysa all skog som uppnått mogen ålder. Det enda jag egentligen gillar är nog småskaligt privat skogsbruk med olika ideer, det är det enda som ger både diversitet och produktion.

Huva, säger jag, begränsa ekonomernas makt över allt vi gör. Det leder bara till typ hormoslyr och contorta. Inom skogsbruk är det väldigt bra att behålla diversitet efter som man inte vet resultatet av sina åtgärder förren efter ett sekel. O den diversiteten får man nog bara i småskaligt privatskogsbruk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ombergs granskogar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597726 Det är väl inget som hindrar att du låter bli att avverka? Har du gott om pengar ändå, så är det bara att experimentera på! 👍

Avatar Fallback

Re: Ombergs granskogar

Tomas_H  
#597751 Undrar om det hjälper att vänta? Finns det inte dokumenterat vad som planterats och hur det har skötts för att bli sådan bestånd där? Har det handlat om planerade testodlingar borde det gå att hitta dokumentation. Någon som vet?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).