Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

55 inlägg 32765 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

anersimyra  
#590514
isteskog skrev:Ja du Myra! Det finns många "experter" som vet hur skogarna ska skötas ...... 🙃

Ett stående mantra bland ” experterna ” är ” sparbanksek ” och solbelysta lågor. Att det är omöjligt att skapa en ” sparbanksek ” genom att hugga bort en av stammarna på en 20 meter hög slankväxt dubbelstamsek borde t.o.m ett barn begripa.. :lol: och att en låga tvunget ska behöva vara solbelyst för att ha ett biologiskt värde står mig långt upp i halsen..🤮 dock är det rätt kul att få uppleva när biologer och landskapsarkitekter ” svävar ” omkring i skogen och träter med varandra över hur åtgärden ska göras, särskilt då det ändå blir som jag själv tänkt från början.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

isteskog  
#590517
anersimyra skrev:
isteskog skrev:Ja du Myra! Det finns många "experter" som vet hur skogarna ska skötas ...... 🙃

Ett stående mantra bland ” experterna ” är ” sparbanksek ” och solbelysta lågor. Att det är omöjligt att skapa en ” sparbanksek ” genom att hugga bort en av stammarna på en 20 meter hög slankväxt dubbelstamsek borde t.o.m ett barn begripa.. :lol: och att en låga tvunget ska behöva vara solbelyst för att ha ett biologiskt värde står mig långt upp i halsen..🤮 dock är det rätt kul att få uppleva när biologer och landskapsarkitekter ” svävar ” omkring i skogen och träter med varandra över hur åtgärden ska göras, särskilt då det ändå blir som jag själv tänkt från början.. :lol:

Men det lär dom väl aldrig erkänna! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

anersimyra  
#590529 Det ska ändå sägas att den överväldigande majoriteten av stadens och kommunernas biologer är bra folk som inte direkt blandar sig i hur jobbet ska göras. Vi får helt enkelt information över områdets historia, målbilden för området, information över olika insekter och växter som finns inom området och hur dessa bäst gynnas vid behov e.t.c, Är det en ny stadsdel/kund så ses man förstås på plats och får enkelt uttryckt visa vad man går för under genomgången, och hittills har vi fått utföra åtgärderna efter eget huvud.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

isteskog  
#590532 Vackert så, Myra 🙂

Avatar Fallback

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596253
vinterrojarn skrev:Ska det komma till föryngring så bör man ha fram lite mineraljord också...

Kanske köra med band till skotare efter en traktor...

Eller vinscha till sig virket, det har danat mycket ny skog.

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Torbjörn Johnsen  
#597590 Nu har Jönköpings kommun gallrat ut gamla granar ur tallskogen vid Axamo friluftsområde. Tidigare försökte man sig, efter inrådan från Lubecksmodell-profet, på luckhuggning och högg upp små luckor i den gamla tallskogen i hopp om föryngring (se trådstart). Nu har man tagit konsekvenserna av att det inte går att föryngra tall i luckor på den här marken och istället gallrat ur det mesta av de gamla granarna och lämnar ett rent tallbestånd. Man har även gallrat bort det mesta av granunderväxt som bitvis fanns i ett lägre skikt. Närmast vägen (rv 40) har man lämnat skogen orörd.

Beståndet blev mycket fint med mäktiga tallar som säkert kommer att stå kvar under lång tid framöver och som trivs bra på den sandiga marken.

Vedertagen skogsskötselkunskap - Lûbeckmodellen: 1-0

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

halvproffs  
#597606 Det är väl allmänt vedertaget att tallen som är ljusälskande inte gillar att vara i underläge. Dom som kommer upp blir bara tunna slanor mest.
Känns som att dom som förespråkar detta skogsbruk?gör det mest för att tjäna pengar på kurser!
F.ö så gillar jag pelarsalar nästan lika mycket sim klibbalskogar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597648 Har just röjt igenom en ca 3,5 ha stor avverkningsmogen tallskog (T24) på dikad myrmark med en ofta djungelartad underväxt. På dessa ca 3,5 ha hittade jag tre (3) st. fula och taniga tallplantor i ena kanten bland all undertryckt gran, som röjdes bort.

Redan i ÖSI (år 1986) fanns det här en anmärkning om granunderväxt (och området har inte röjts förrän nu), men det var inte många av dessa undertrycka granar som ens hade kommit upp i massavedsdimension.

Och ja, Husqvarna 535 iFR fungerade helt ok i detta bestånd.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597727 Intressant, hur skall du föryngra? Det brukar väl vara svårföryngrat på sådana där ställen, jag har undrat vad som hänt om man låtit granunderväxten vara kvar och ta tallen. Kommer granarn att klara sig, stanna eller tom dö?

Användarvisningsbild

Re: Lübeckmodellen fungerar inte på tall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597750 Förmodligen med fröträd + markberedning + skyddsdikning. Kanske högläggning?

Att ta ner tallen + mogna granar (ca 20% enligt gammal plan) och lämna kvar granunderväxten (ofta 1-3 meter hög) hade helt säkert resulterat i en s.k. grön lögn (Ulf1-skog? :grin:)

Dels hade en massa granar garanterat skadats i samband med avverkningen och skotningen. Å då hade ju all potentiell kvalitet varit borta i nästa generation.

Dels blir det en rejäl ljuschock för den kvarvarande underväxten, som lär ta mycket stryk av detta.

Nej, att lämna kvar underväxten var inget föryngringsalternativ för mig och hade nog bara lett till en fördyrad slutavverkning.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).