Motorsåg och handhållet

Stihls duro kedjor

12 inlägg 3111 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihls duro kedjor

svampbob  
#597570 Jag är mest nere i marken och sågar nuförtiden. Sågar bort gamla stubbar i drivningsvägarna. Jag har kollat lite på duro kedjorna och har några funderingar. Går de att få lika vassa som vanliga kedjor och hur besvärliga är de att fila?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

Fredrik Reuter  
#597571 Enligt testet av Duro i videon nedan så kan man själv inte slipa dessa kedjor, de måste specialslipas av Stihl, troligtvis beroende på karbiden i tanden.


Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

svampbob  
#597574 Det borde ju gå att fila till kedjan med ett diamantbryne typ flatfil om man hittar något tillräckligt smalt att få ner i 3/8 kedjan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

JensSkoog  
#597586 Jag slipar dom med min Stihl USG med diamantskiva. Går bra om inte kedjan är allt för illa, och det är dom ofta efter grävmaskinentrepenörar eller andra som använder sågen när dom behöver såga röter eller annat mellan sten eller stål. :mrgreen:
Men, jag skulle inte rekommendera kedjorna till ordinarie användelse. För det första är de dyra och nya skärer de inte lika bra som vanliga kedjor, och senn ser jag att de ofta användas halvdårliga mycket länger än andra kedjor.
Har testat specialfil (platinafil som det kallas) på dom, men inte tar jag det jobbet igen, inte. Det är svårt att få bra, och det tar tid, och filen kostade en förmögenhet.
Diamantskivan kostade väl något mellan 1500 och 2000, och jag har slipat et bra antal kedjor med den, men man ska ju slipa några kedjor innan den har betalat sig.
Testade ut kedjorna när de kom, men köper inte igen. Jag sparar heller på halvkassa kedjor och svärd och använder där jag vet att här kommer jag till att hitta sten/grus/spik. Så får jag heller ta lite extra tid med att göra ren sågen efterpå :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597598 Oregon har sina "M" kedjor som tål mer bus. De går o fila, inte lätt men det går.
Hade för mig Stihl hade nåt liknande. Kedja utan karbid men mer tålig...

Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

anersimyra  
#597607 https://www.skogsutrustning.se/skogsbru ... 1-6mm.html. Den här är en Durakedja.

Avatar Fallback

Re: Stihls duro kedjor

axwell  
#597616 Det skulle vara av intresse att få veta vilken kedja som sitter på Oregons egen cs300 med Power Sharp som har PN573268 kedja.
Såg en test av kedjan där den beskrivs som omöjlig att få lika skarp som en standardkedja pga en annan legering i metallen.
Att den aldrig blir vass med inbyggda slipstenen visste vi ju sen tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597628 Det har lite mer med slipvinklar och metod o göra mer än material.
Det funkar dåligt oavsett märke, material eller marknadsföring.

Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

totte  
#597631 Dock kunde kanske sån här sågning vara ett användningsområde för Power Sharp.

Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

Björn T  
#597633 För att såga i och under mark är det motorkap med diamantklinga som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597641 Jag tror inte på autosharp i svåra förhållande när det inte funkar i bra.

Användarvisningsbild

Re: Stihls duro kedjor

svampbob  
#597642
Björn T skrev:För att såga i och under mark är det motorkap med diamantklinga som gäller.


Visst är jag lite sugen på en sådan också men det är inget som man drar med sig till skogen och sågar stubbar med.

Det går ändå rätt bra att såga stubbar med 3/8 kedjan även om det yr gnistor en stund så finns det ändå hyfsad skärpa kvar för att fortsätta kapa.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).