Öppna kategorin

Byte av takledlampa.

7 inlägg 2528 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byte av takledlampa.

anersimyra  
#597548
1574609553_fdbcdb82-f146-466b-975c-e8be5240b156.jpeg
Hej alla.. :-bd
Hur tusan demonteras dessa fjäderlåsta takspotar? Jag kan dra den nedåt endast någon cm innan det tar stopp, det verkar som att fjädrarna inte går att vika samman som man gör vid monteringen..🤔



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Byte av takledlampa.

Fredrik Reuter  
#597553 Hej,
Hoppas de inte gått sönder och låst sig bakom, då kan det bli svårt utan att skada innertaket.
När jag tagit ur dessa så har det varit som du beskriver och sedan får man ta i ännu mer, då kommer fjädrarna över en kritisk punkt eller vad man ska kalla detta, i sin spänning och de ger med sig.

Är det gips så har är risken stor att det blir bestående märken runt hålet, har jag märkt...

Användarvisningsbild

Re: Byte av takledlampa.

anersimyra  
#597557
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Hoppas de inte gått sönder och låst sig bakom, då kan det bli svårt utan att skada innertaket.
När jag tagit ur dessa så har det varit som du beskriver och sedan får man ta i ännu mer, då kommer fjädrarna över en kritisk punkt eller vad man ska kalla detta, i sin spänning och de ger med sig.

Är det gips så har är risken stor att det blir bestående märken runt hålet, har jag märkt...
Ok, tackar för det.. :-bd då instruerar jag grannen om att det bara är att ta i ordentligt.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av takledlampa.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597566 De roliga blir sen när dom väl är ute ur hålet är att fjädrarna kan smälla dej ordentligt på fingrarna 😉

Användarvisningsbild

Re: Byte av takledlampa.

halvproffs  
#597568 Ibland funderar man vilken inrättning konstruktörerna har släppts ut från.
En stor orsak till att jag tog ut pension tidigare än 65 år är dessa bedrövliga ritningar som oftast var felaktiga på olika sätt.

Användarvisningsbild

Re: Byte av takledlampa.

anersimyra  
#597576
gnisten83 skrev:De roliga blir sen när dom väl är ute ur hålet är att fjädrarna kan smälla dej ordentligt på fingrarna 😉

Det är nog lugnt, i barndomen härdade jag och mina bröder fingrarna i mormor och morfars råttfällor.. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av takledlampa.

rokon  
#597582 När jag gick i slutet av mellanstadiet, så fick vi en ny klasskamrat som var rätt hejdlös, han kom från Stockholmsområdet och kallades följaktligen för Stockis.
Minns att han blev portad från att besöka det på den tiden stora varuhuset Tempo då han hade lagt en gillrad musfälla på bandet till expediten, hon hade inte härdats, men på råttfällan var det inget fel på härdningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).