Skogsekonomi

Bokföringsprogram för dummies

37 inlägg 14010 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bokföringsprogram för dummies

Dalskog  
#597472 Detta med lämpligt bokföringsprogram för skogsägare har stötts och blötts i flera trådar tidigare. Men, det händer väl en del genom åren med de tjänster som finns. Användarvänlighet, koppling mot bank, priser, vilka rapporter mm som man kan ta ut.
Alltså, vad är era aktuella erfarenheter - och gärna med samma perspektiv som för mig: knappt 100 verifikationer per år.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

rokon  
#597477 Har sedan 1984 använt mig av kaos-systemet med efterföljande införande i kronologisk ordning inför bokslut bokföring och deklaration hos mindre redovisningsfirma med personlig service och låg avgift och de är stationerad på landsbygden.
Jag är ärlig att berätta att det är det bästa beslutet, de är kunnigare och har bytt och uppdaterat program åtskilliga gånger under dessa år.
Jag väljer att må dåligt en gång om året i stället för att plita med dessa papper som jag avskyr.
En gång hade mitt kaossystem upphört att fungera och jag fick hot om skönstaxering som låg flera hundra tusen över vad som skulle vara, Jag blev helt paralyserad och visste inte i vilken ända jag skulle börja,
Men jag sansade mig och ringde min lilla byrå och berättade situationen och sade jag vill att du kommer hem och hjälper mig, jag betalar för själv är jag oförmögen att reda ut det hela, du måste sitta vid mig så vi kan göra det tillsammans.

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597482 De flesta bokföringsprogram är kolossalt överdimensionerade för oss småskuttar med ett par hundra verifikationer per år. Hittade en diskett från saligt insomnade SPCS. Guld värt med kvantitetsredovisningen. När dieselåterbäringen ska sökas så räcker ett par knapptryck för att få fram inköpt dieselmängd och skotad volym.

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

rokon  
#597484 Jag googlade själv nu reda på definitionen på Kaossystem hittade detta på dess mästare Karolinska Institutet
Svensk definition
Studier av system som uppför sig oproportionerligt (icke-linjärt) under initialförhållanden eller vid störande påverkan. Icke-linjära system kan uppvisa "kaos" som enligt klassisk syn kännetecknas som känslighet för förändrade förhållanden. Kaossystem, till skillnad från mer ordnade, periodiska system, är inte slumpmässiga. Om deras beteende över tiden åskådliggörs på rätt sätt ses inskränkningar som förklaras med "mystiska attraktorer". Fasrumsframställningar av kaossystem, eller "mystiska attraktorer", ger ofta fraktala självupprepningar över tidsskalor. Naturliga system, inkl. biologiska, uppvisar ofta icke-linjär dynamik och kaos.
Verkar vara mycken teori bakom kaossystem, så jag får väl kalla mitt för ett praktiskt kaossystem, dvs lägg ett papper där det finns en yta att lägga det på.
Ps dom där mystiska attraktorerna har påverkat mig under hela min levnad, men inte till den grad att jag har tappat fattningen. Ds

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

Camaro1969  
#597506 Lrf har väl digital skogsägare.
Baserat på fortnox

Ca 5000:- per år och då gör konsulten bokslutet och deklarationen

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

rokon  
#597510 Jag betalar 3500kr/år Det innefattar kontering av verifikaten bokslut och deklaration samt även för momsen. Utföres vid ett och samma tillfälle inför deklarationen då det ej är så många verifikat, och momsen sker endast en gång per år i efterhand. Samt att vi har trevlig samvaro och genomgång av läget.
Kommer hädanefter skicka kopior på verifikaten för deklarationen då nu avståndet efter flytten för gott från Hälsingland till Norrbotten är klar och avståndet är ca 760 km till redovisningsbyrån som jag tänker fortsätta att anlita.
Och då jag är expert på mitt eget kaos så funkar det bäst.

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597511 Sköter mitt kaos själv helt och hållet. Det blir med all säkerhet inte rätt men jag är nöjd och myndigheterna är nöjda.

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

rokon  
#597515 Skogsola så mycket papper som jag vill skicka in kan jag ej producera, min filosofi har varit att föda myndigheter med papper då det är det billigaste, minns ett år när jag var in med deklarationen att det var den största bunt det hade mottagit.
Det krävs rejäla bokföringssystem för denna pappersflod, och hitintills så har det för det mesta ej lämnats in digitalt, men nu pga avstånd kanske det blir ändring på den punkten.

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597516 Skickar allt elektriskt numera. Krångliga uträkningar som man fick räkna och kontrollräkna fixar elektriciteten själv. Man behöver inte ens förstå!

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

rokon  
#597518 Bra Skogsola är man förståndig nog så förstår man att man inte behöver förstå!

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597520 Har kört med speedledger som är sparbankernas/swedbanks variant som körs direkt mot bankkontot så alla summor du betalat eller fått in på kontot finns direkt i programmet.
Blir mindre knappande än fortnox som vi använder oss av i fiberföreningen

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Tralsmo  
#597546 Ja har ett väldigt gammalt spcs program som kostade 600kr.
Gör bokföringen själv (ca 300 verifikationer per år), momsredovisning per kvartal.
Lämnar saldo lista på det till revisorn och årsbesked när det är dags för bokslut.
Revisorn o ja gör bokslutet tillsammans , kostar 2 till 3000kr.

Har haft samma revisor sen 89. Nu har han gått i pension. Den nya ä lite billigare men inte riktigt så bra.

Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

Dalskog  
#597555 Någon som kör Visma e-ekonomi?
- Fotografering/scanning av verifikationer verkar chill.
- Visma kan man väl också koppla mot bankkontot för att få kassabok automatiskt och till största delen auto-konterat dessutom?
- Klarar Speedledger motsvarande?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföringsprogram för dummies

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597559
Dalskog skrev:Någon som kör Visma e-ekonomi?
- Fotografering/scanning av verifikationer verkar chill.
- Visma kan man väl också koppla mot bankkontot för att få kassabok automatiskt och till största delen auto-konterat dessutom?
- Klarar Speedledger motsvarande?

Speedledger jobbar ifrån bankkontot och efterhand så lär sig systemet vilka konton de olika fakturorna ska bokföras på o då är de bara att trycka ok.
Sen kommer de alltid lite jobbigare verifikationer som ska bokas på flera konton o värst är efterlikviden från södra #:-s

Användarvisningsbild

Re: Bokföringsprogram för dummies

svampbob  
#597560
gnisten83 skrev:
Dalskog skrev:Någon som kör Visma e-ekonomi?
- Fotografering/scanning av verifikationer verkar chill.
- Visma kan man väl också koppla mot bankkontot för att få kassabok automatiskt och till största delen auto-konterat dessutom?
- Klarar Speedledger motsvarande?

Speedledger jobbar ifrån bankkontot och efterhand så lär sig systemet vilka konton de olika fakturorna ska bokföras på o då är de bara att trycka ok.
Sen kommer de alltid lite jobbigare verifikationer som ska bokas på flera konton o värst är efterlikviden från södra #:-s


Fakturorna med flera olika momssatser inte att förglömma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).