Skördare

skördare VS grävmaskin

77 inlägg 40511 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Skogsmange  
#59030 Jag har kört lite grävmaskin i skogen men det är inget vidare. Klumpigt och långsamt och banden slits hårt. En skördare är byggd för skogen! Grävmaskiner ska böka i jorden!

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Jonas Nilsson  
#59031 men det fins ju en hel del folk som markbereder med grävare ochså det om nått borde ju slita sitta o köra utanför stick vägarna. :???:

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#59033 Godt med lite fakta Anders, detta e det vettigaste jag har lest til nu i denna tråden. :geek:
Vil bara legga til om detta med svängmomentet, fast en gravere har mer masse at setta i bevegelse, så blir det ochså mer masse til at gje moment, när den er kommet i bevegelse.
I övrigt håller jag med deg i alt du skriver.
Kan tillegga, at priset e vel ochså ca det halva av en hjulskördare, och har man redan en gravare innan,så blir ju regnskapen rett så bra. ( kan ju vara en fin komplement til graveren, höst/vinter och vår), fast kanskje inget för dom som sitter i sin skördare varje dag? :???:

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#59071 Her er lite video av skifte från skördare til gravere( på under 4 min.)

och motsatt ordning.

skulle nog själv vilja haft en skopa med jibb för lettere manövrering i skogen, fast en fin utyttelse av en gravere er det dog.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59139 Här en rätt stor bandgående skördare!



Vilket as! :surp:

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Prorider  
#59596 Går minst 2 olika grävskördare häromkring och det är en j*vla sprutt på dom. Tar aldrig stopp för dom och kan jämna till vägarna någorlunda för skotarna. Helt klart något jag skulle kunna tänka mig att prova iaf.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59611
Prorider skrev:Går minst 2 olika grävskördare häromkring och det är en j*vla sprutt på dom. Tar aldrig stopp för dom och kan jämna till vägarna någorlunda för skotarna. Helt klart något jag skulle kunna tänka mig att prova iaf.


men det gäller att få betalt för de man gör. om man ska göra iordning vägar till en skotare så har du ett sködaraggregat hängande som inte dra in några pengar. funkar möjligtvis om du kör på timpening men är det acord så blir det nog svårt.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#59617
Niklas H20 skrev:
Prorider skrev:Går minst 2 olika grävskördare häromkring och det är en j*vla sprutt på dom. Tar aldrig stopp för dom och kan jämna till vägarna någorlunda för skotarna. Helt klart något jag skulle kunna tänka mig att prova iaf.


men det gäller att få betalt för de man gör. om man ska göra iordning vägar till en skotare så har du ett sködaraggregat hängande som inte dra in några pengar. funkar möjligtvis om du kör på timpening men är det acord så blir det nog svårt.


Her er man ve sakens kjerna, en gravskördare e en bra multimaskin(som jag nog ville valgt til eget bruk), Svärigheten ligger i at få penger för alt man gjör. Dom jag själv har sett, har tagit seg fram der ingen ordinarie skördare kunne kjört, då dom skuffad iväg stenar stora som "hus", för sedan fortsätta att skörda, och slutligen ordnat kjörsporen ved slutad avverkning. Alt dette med samma maskin.
(De virker ochså som at en grävere e mera driftsäker en en skördare, och mycket billigare.)
Fast problemet e at få betalt för detta, men skulle funka bra för en självägare.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Skogsmange  
#59658 Jag tror inte att en grävmaskin är så mycket driftsäkrare än en skördare när den går i skogen! Mycket värre slitage i skogen än normal grävning.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#59665
Skogsmange skrev:Jag tror inte att en grävmaskin är så mycket driftsäkrare än en skördare när den går i skogen! Mycket värre slitage i skogen än normal grävning.


Och hur forklarer man detta? :geek:
Va er det som gir värre slitage i skogen?

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59670 jag har kört på marker där en grävare skulle behöva gräva en heldag för att ta sig fram pga sten där har jag klättrat mig över med hjälp av lite ris. hur fungera en grävmaskin i kuperad teräng? med tanke på den svaga svängen. nä skogsmaskiner i skogen o gräv maskiner där det ska grävas

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Prorider  
#59674
Niklas H20 skrev:jag har kört på marker där en grävare skulle behöva gräva en heldag för att ta sig fram pga sten där har jag klättrat mig över med hjälp av lite ris. hur fungera en grävmaskin i kuperad teräng? med tanke på den svaga svängen. nä skogsmaskiner i skogen o gräv maskiner där det ska grävas

som du vet så består norrland till stora delar av kuperad terräng och därför är grävskördare optimala då det gäller slutavverkningar i branter . Och då det skall grävas serpentinvägar för att skotaren skall komma upp så har du ju det gjort på en gång istället för att dra dit två maskiner.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59679 jag är inte mycket för kombi maskiner av något slag.de brukar just bli bra på inget alls. men vist är det nån spm vill hålla på med de så s'äger jag lycka till. i dom trakterna jag kör är det rätt kuperat. när man åker utför med en Rottne H20 o den bara glider utför så fort du släpper gasen o stannar inte förens du får en stubbe eller sten framför då tro inte jag att det skulle gå fotare att hugga med en grävare. o ska man böka upp vä'gar överallt där man ska fram ska inte de då kallas för körskodor? för det kan väl knappas vara befogat att göra om ett hygge till ett vägnät det måste bli dyrare oavsett hur kul det är gräva

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#59686 Niklas, der er ingen som menar at det går snabbare med en gravere, bara at man blir mer flelsibel. Snakker inte om at anlegga vägar i skogen, bare underlette forhållande ved at skopa undan stora stenar o.l.
Hur hinnar skotaren med i dessa branter du glider utför med din rottne?
Vet inte vilken grävere du har kjört ,men den svaga svängen du taler om stemmer inte med fakta som Anders olson har på föregåande sida i denna tråden.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59756 oftas när vi körde 2 skift med sködaren så hade vi offtast 2-3 skotare efter oss. det berode just på att vi kör delvis i mycket kuperad teräng med långa skotningsavstånd spm följd men jag har svårt att se att anlägga basvägar med grävmaskin skulle bli så mycket biligare så det var lönt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).