Motorsåg och handhållet

Luftning kedjeolja 242

19 inlägg 3771 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Luftning kedjeolja 242

sveakatten  
#596565 Den vita stela vita slangen o oljetanken, är det en luftning?
Skulle titta på filtret utan att tömma oljan, och råkade dra ur den slangen i stället, och nu är jag osäker på vart den ska sitta.
Har skruven till oljan utskruvad så mycket det går, och nu har jag kört sönder topp trissan, verkar som den skar, första gången det hänt, men har inte kört på raps förut så myvket.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

Avslutat-02  
#596568 Japp den är till avluftningen i tanken.

tar den någon olja alls nu?
eller tar den olja men det kommer inte svärdet till gagn?

Min personliga åsikt, kör på det som alltid har fungerat...
CHAIN-SAWS_242_242-1994-04_KOPPLING-OCH-OLJEPUMP.pdf

Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

sveakatten  
#596571 Ja, det kanske det är värt, har alltid kört på sågkedjeolja från granngården, men det är ju så många som gillar raps, så jag tänkte prova, ser ut som det går små bitar ur svärdet också, men håller jag sågen mot en stubbe så får jag en fin sträng av olja, så borde ge rätt bra. Vet inte vad som annars är fel,
Slangen ska den sitta i tryckt i hålet mitt för olje ut loppet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

Avslutat-02  
#596575 Slangen ska sitta längst upp till vänster på skissen, där du ser en liten plugg sitta. kan bli lite bökigt att sätta dit igen inifrån.

det verkar ju helt knasigt att svärdet ramlat sönder... om det fått olja...
måste ha hänt något.....

håller det på så så blir kostnaden stor till slut... har detta hänt förut?

Användarvisningsbild

Re: Luftning kedjeolja 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596634 Jag har hittills inte sett nåt slitage mer än normalt på såg med raps. Det är rätt några stycken här som kör på det...
Tvärt om faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

sveakatten  
#596685 Ja, ni är ju många som förespråkar raps, jag satt på ett nytt svärd och körde en tank bensin, det gick åt nästan hela tanken olja, (ren raps), men jag fick spänna kedjan 2 gånger, en kedja jag användt ganska länge.
Borde väl inte vara så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

Avslutat-02  
#596688 Det måste bero på något ..... väldigt konstigt.....om sågen smörjer så bör inget hända....

Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

Avslutat-02  
#596692 Bara för att vara nyfiken, vad var det för svärd?
Hva hade på weborder att det blivit fel på några svärd i en serie....

Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

sveakatten  
#596695 Svärdet som gick sönder var ett oregon, ska testa att köra på riktig olja få se om det blir någon skillnad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Luftning kedjeolja 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596709 Det borde funka oavsett olja. Fick duspänna ett par ggr innan det sa kaboom tror jag du fick stopp i flödet, kanske skit i hålet...

Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

sveakatten  
#596744
Mange skrev:Det borde funka oavsett olja. Fick duspänna ett par ggr innan det sa kaboom tror jag du fick stopp i flödet, kanske skit i hålet...

Det var på nya svärdet med ny rapsolja som jag fick spänna kedjan 2gånger, hade även gjort ren olje tanken, och det gick åt nästan en hel tank raps på en tank bensin,testade mot en stubbe och fick ett fint oljespår.
Ett nytt svärd, kan det slitas in så jag ska behöva spänna kedjan 2 gånger?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Luftning kedjeolja 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596748 Det är nog rätt. Brukar vara 1/3 max kvar om pumpen är på max (även med mineral olja) och svärd/kedja klarar av o svälja undan, men aldrig torr.
Det har lite med drevets skick och montering o göra oxå. Så ja, visst det KAN hända, men bör inte.
Rätt gjort o grejerna i ordning blir det max en efterspänning. Byter du drev vid svärdsbytet så sliter det mindre.

Allting ska slitas in ihop så byter man en av de tre delarna så blir slitaget överdrivet.
Jag rek. att rotera flera kedjor på samma drev/svärd samt byta drev och svärd ihop.

Kör in på en MC verksta o säg du ska ha ett drev till en hoj o håll i dig...

Användarvisningsbild

Re: Luftning kedjeolja 242

Björn T  
#596763 Till sveakatten. En försäljare tjänar betydligt mer pengar på att sälja svärd, kedjor och drev än några liter olja. Därför rekommenderas raps, för att öka förtjänsten samma med aspen bensin. Sågen går lika bra på vanlig bensin. Men som återförsäljare förlorar man pengar. Kör gammal hedelig mineral olja så funkar det bra. :-bd

Avatar Fallback

Re: Luftning kedjeolja 242

Avslutat-02  
#596765 Bra skrivet Björn.

Jag kan ge ett exempel här uppe i Härjedalen.

Det finns olja att få tag på, men inte kedjor eller svärd inom rimligt avstånd.
Det är flera mil till närmaste ställe som kanske har grejer...

Då väljer inte jag att köra på en oljebas som kan riskera att slita ut grejerna i förtid utan kör på riktigt fin ny mineralolja och grejerna håller och jag slipper stillestånd medans jag väntar på leverans av grejer jag måste köpa på nätet för de inte finns att få tag på.

Håller med dig om olja Björn, men inte det om bränslet...Aspen är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Luftning kedjeolja 242

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596767
Björn T skrev:Till sveakatten. En försäljare tjänar betydligt mer pengar på att sälja svärd, kedjor och drev än några liter olja. Därför rekommenderas raps, för att öka förtjänsten samma med aspen bensin. Sågen går lika bra på vanlig bensin. Men som återförsäljare förlorar man pengar. Kör gammal hedelig mineral olja så funkar det bra. :-bd

För mig är det precis tvärt om. Ju mer mina kunder kör sina grejer ju mindre omsättning och vinst får jag.
Innan sålde jag nästan 1000 liter kedjeolja, nu inte nåt.
Har nog halverat svärd o kedjeförsäljning med men har bra mycket gladare kunder.
Min verksamhet är liten, jag har råd o sälja det som funkar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).