Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Virkesbil.

47 inlägg 7496 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkesbil.

halvproffs  
#596512 Klev upp kl 03 för att följa med grannen som kör timmerbil. Började med inloggning av förare. Blivit lerigt på skogsbilvägen efter varmvädret. Snart lastat och sen bär det av mot Dalarna. Rejält gungigt att sitta i hytten när lastning pågår. Fortsättning följer.



   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

isteskog  
#596527 "Proffs" på väg ........ 😉

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596530 Nu har vi varit till Balungsstrand och fått lasten avplockad av en stor truck.
13,4 mil enkel resa. Incheckning och iväg till Hedesunda igen. Just nu står vi bredvid vägen och fikar för tiden att köra är nästan slut så rast, vila 45minuter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

isteskog  
#596532 Visst sågar dom klentimmer i Balungsstrand?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596539 Vanligt grantimmer och klentimmer tall.
Stora problem med dyngsura skogsbilvägar nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

Avslutat-02  
#596540 Ja det kan jag tänka mig att det är.. Är det så illa att man kanske ska bara köra på tidiga mornar när det är lite kall fortfarande?

Det är ju ingen ide att köra sönder vägarna bara för att...

Här uppe ( Hede) regnar det och är plusgrader, innan var det ca 15-20 cm snö på backen...
Nu bara slask.....

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596541 Inga minusgrader i sikte. +7 hela tiden 👎

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

Blivande snickare  
#596543
vinterrojarn skrev:Ja det kan jag tänka mig att det är.. Är det så illa att man kanske ska bara köra på tidiga mornar när det är lite kall fortfarande?

Menar du att vi ska stå 08-03.30 å sen vara snabba som fan i några timmar? :mrgreen:

Så som vädret är nu skulle vi inte alls få köra då. Regn å flera plusgrader i flera veckor åt båda hållen.

Suger såklart som fan men vädret rår inte ens en timmerbilskusk på :d

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

Avslutat-02  
#596544 Nja på många vägar här och hemma är man tillåten att hämta virke på morgonen och sedan stängs vägen för dagen.
Det man gör då är att köra ut virke och lägga virket vi större asfalterade vägar där man kan hämta och köra dygnet runt.

I mina ögon är det alltid bättre att avstå körning än att förstöra.

Allt jag skriver om detta, för annars så hamnar vi snett i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596556 Tillbaka i Hedesunda och nu lastar vi lövmassaved som ska in till Korsnäs i Gävle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596563 Större hage att hugga i!🤔

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596569 Snart last igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

Avslutat-02  
#596573 "Är tydligen fullt vid industrin med massaved dock inte blövved."

"blövved?" nytt sortiment eller samma under nytt alias? :lol: :lol:
(bara små retas lite) :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

Vardon  
#596582
halvproffs skrev:Nu har vi varit till Balungsstrand och fått lasten avplockad av en stor truck.
13,4 mil enkel resa. Incheckning och iväg till Hedesunda igen. Just nu står vi bredvid vägen och fikar för tiden att köra är nästan slut så rast, vila 45minuter.


Hade jag varit hemma hade du fått fika :-)

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

axwell  
#596583
vinterrojarn skrev:"blövved?" nytt sortiment eller samma under nytt alias? :lol: :lol:
(bara små retas lite) :mrgreen: :mrgreen:


Kan tänka mig att det inte är nån verklig höjdare att sitta högt i en skakig lastbilshytt och skriva. :|
Bravo Proffset, vi följer dig på färden. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar