Avverkning (slutavverkning)

Grovskogen sinar i Sverige

22 inlĂ€gg 12316 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grovskogen sinar i Sverige

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#596433 Lite sarkastisk, ja. 🙂 Men jag tror att avverkningen minskar och genomsnittsĂ„ldern pĂ„ stĂ„ende skog kommer att öka vid lĂ„gkonjunktur.

Sen Àr vÀl inte den grova skogen som sinar, utan den gamla?

HÀr blir ju granarna 70 cm pÄ 80-100 Är utan problem. Vill vi ha grövre?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvÀrd, NorrlÀndsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Grovskogen sinar i Sverige

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#596454 Som sagt sÄ har jag en kÀnsla av att slutavverkningsskogen blir allt grövre i medeldiameter. Kanske för att den numera har fÄtt vÀxa pÄ hyggen och fÄtt optimala förutsÀttningar för tillvÀxt. Det var inte förrÀn pÄ 80-talet nÀr gripskördarna kom som det blev nÄgon fart pÄ gallringen och det mÀrks nu. Har just gjort fÀrdigt ett projekt med att hugga ur de övergrova granarna ur ett bestÄnd. För grova bÄde för skördaren och som normaltimmer. Trodde att jag var klar med sÄnt men under helgens Àlgjakt hittade jag ett sÄnt stÀlle till.

Avatar Fallback

Re: Grovskogen sinar i Sverige

isteskog  
#596456
Skogsola skrev:Som sagt sÄ har jag en kÀnsla av att slutavverkningsskogen blir allt grövre i medeldiameter. Kanske för att den numera har fÄtt vÀxa pÄ hyggen och fÄtt optimala förutsÀttningar för tillvÀxt. Det var inte förrÀn pÄ 80-talet nÀr gripskördarna kom som det blev nÄgon fart pÄ gallringen och det mÀrks nu. Har just gjort fÀrdigt ett projekt med att hugga ur de övergrova granarna ur ett bestÄnd. För grova bÄde för skördaren och som normaltimmer. Trodde att jag var klar med sÄnt men under helgens Àlgjakt hittade jag ett sÄnt stÀlle till.

Är det nĂ„got slags förhuggning inför avverkningen, Skogsola?

Avatar Fallback

Re: Grovskogen sinar i Sverige

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#596457 Ja precis sĂ„. NĂ€r skördaren vĂ€l kommer sĂ„ vill jag fokusera pĂ„ skotningen och inte rĂ€nna runt och fĂ€lla sĂ„nt som blir vrakat om det hamnar i normaltimmret. NĂ„n sorts höggallring har jag inte för mig. Även om det kan gĂ„ nĂ„got Ă„r till slutavverkning ibland.

Avatar Fallback

Re: Grovskogen sinar i Sverige

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#596460 Vad det gÀller bolagsskogen sÄ kan det nog stÀmma. HÀr gallrar de bara en gÄng och slutavverkar vid 60 Är Àven pÄ ganska magra marker. Men det Àr en högst medveten strategi och inte för att de Àr tvungna. Vad gÀller sÄgverken sÄ Àr den största dimension som det Àr stor efterfrÄgan pÄ 50 X 200 och dÄ rÀcker det att stocken Àr 25 cm för att fÄ ut sÄna. Allt dÀrutöver Àr bara besvÀrligt.

Avatar Fallback

Re: Grovskogen sinar i Sverige

isteskog  
#596487
Skogsola skrev:Ja precis sĂ„. NĂ€r skördaren vĂ€l kommer sĂ„ vill jag fokusera pĂ„ skotningen och inte rĂ€nna runt och fĂ€lla sĂ„nt som blir vrakat om det hamnar i normaltimmret. NĂ„n sorts höggallring har jag inte för mig. Även om det kan gĂ„ nĂ„got Ă„r till slutavverkning ibland.

KorsnÀs-Marma höll pÄ med nÄgot liknande hÀr pÄ 90-talet. Det kallades för fraktionering och innebar att de gick in och högg bort det klena först och Äterkom efter ett antal Är och avverkade det grova. Försöken pÄgick ett antal Är men upphörde. Fast hÀr handlade det inte om övergrova trÀd som i ditt fall, Skogsola.

Avatar Fallback

Re: Grovskogen sinar i Sverige

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#596489 Nej men det dÀr har jag ocksÄ varit med om men som entreprenör pÄ 80-talet.. DÄ gick vi in med en gripskördare först och tog det klenare. Sen tog de resten med en tvÄgreppare. NÀr engrepparna blev större och klarade av allt sÄ var det inte aktuellt lÀngre.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).