Motorsåg och handhållet

Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

30 inlägg 11087 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

berraX  
#596064 ]Hej
Jag har en Husqvarna e-series 445 X-TORQ.
Fösta året var allt stabilt men nu börjar den att efter mycket kort körning tappa kedjespänningen. Den har en praktisk lösning för att utan verktyg justera spänningen. Tidigare har det fungerat men nu släpper det snabbt och kedjan behöver justeras igen... och igen... och igen.Så var det inte tidigare. Kan något ha blivit skadat som gör att det lättare rör sej? Låsvredet är ju i plast och man kan ju fundera på hur mycket man kan ta i utan att det går sönder. Och som sagt, förra året fungerade det.
Tips på saker att kontrollera?
1573908966_img_20191116_125209_2.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Westra Aros  
#596066 När jag jobbade hos hva åf så avrådde jag alla från att köpa sågar med verktygslös kedjespänning, det är väldigt smidigt men det fungerar inte och det kvittar hur hårt du drar det lossnar ändå.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Palakangas  
#596072 Kan man modifiera till traditionell spännare?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

berraX  
#596075 Jag kan väl tycka att ett plastvred inte ger det högsta förtroendet och inte inbjuder till att dra åt alltför hårt. Men ändå, förra året var jag nöjd...

I princip är det bara en axeltapp med en gänga.
Är det mm-gänga så är det lätt, i alla fall om den sticker ut tillräckligt långt. Är det någon skum tum-gänga så blir det svårare men förmodligen inte omöjligt.

Nytt försök i morgon. Det ser ut som ett kortare pass med motorsågen så med lite tur har jag svaret till kvällen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Kjell_valtra  
#596077 Har en sthil med "verktygslös" spännare, Det går inte att spänna med fingrarna längre, så måste ändå ta fram motorsågsnycklen samt besvärligare att rengöra när allt ska demonteras/monteras'. Ska INTE köpa en sån mer, den har dessutom "kärringstart" den fungerar men är opålitlig och känns onödig.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

berraX  
#596080 Kärringstart?
Nu blev jag nyfiken. Vad är det?
Du har väl inte elstart på motorsågen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Avslutat-02  
#596081 Vad är det du vill ha? En svärdskåpa med enkel mutter och spännare för spårskruv?

Då har du dokumentet här för att beställa rätt delar.

Ordinarie pris: 587 kr exkl moms och frakt.

Forumpris: 350 kr exkl moms och frakt.

Mutter ingår.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Pamf  
#596083
berraX skrev:Kärringstart?
Nu blev jag nyfiken. Vad är det?
Du har väl inte elstart på motorsågen...


Antar att easy2start avses , dvs du drar lugnt ut startsnöret som då spänner upp en fjäder som sedan startar motorn. När det funkar är det mkt smidigt

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596091 Kan va så att den går varm o sträcker sig med. Ofta för dålig smörjning/kylning.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Kjell_valtra  
#596095
berraX skrev:Kärringstart?
Nu blev jag nyfiken. Vad är det?
Du har väl inte elstart på motorsågen...

Det är typ fjäder som dras upp, så man ska bara dra sakta, sen slungas den runt iaf. Den lurade mig en gång. Drog nog inte tillräckligt runt, så den startade inte utan jag böjde mig ner för att kolla att kedjan var sträck, då stötte maskin mot något och den startade... hade alltså utan bromsen i.. tja alltid lärd man sig nått av misstag.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Avslutat-02  
#596110
Kjell_valtra skrev:
berraX skrev:Kärringstart?
Nu blev jag nyfiken. Vad är det?
Du har väl inte elstart på motorsågen...

Det är typ fjäder som dras upp, så man ska bara dra sakta, sen slungas den runt iaf. Den lurade mig en gång. Drog nog inte tillräckligt runt, så den startade inte utan jag böjde mig ner för att kolla att kedjan var sträck, då stötte maskin mot något och den startade... hade alltså utan bromsen i.. tja alltid lärd man sig nått av misstag.


Det där lät inge vidare.... hoppas du inte skadade dig......

Hur kan en sådan startanordning vara säker enligt arbetsmiljöverket?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596113 För kedjebroms ska vara aktiverad vid start...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Avslutat-02  
#596116 Just ja jag glömde bort att det var en myndighet och de har ingen verklighets förankring.....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596124 Men du.. Det står ju i Instruktionsboken! hur kan du missat det? Har du lyckats starta dem utan o läsa på?
Hahahaha

Avatar Fallback

Re: Husqvarna motorsåg tappar kedjespänning

Avslutat-02  
#596125 Tydligen... :surp: :surp: hur kunde det hända..`? :lol: :lol: :lol:

Tror inte jag har läst en enda sån där, men berätta inte för någon..... :wink: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).