Motorsåg och handhållet

Sneda bommar på svärdet - Varför?

49 inlägg 6245 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

lidköping  
#595941
Mange skrev:Är det Duromatic?
Kan du inte byta det mot ett rollomatic?


Varför tycker du att jag ska byta?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

anersimyra  
#595945
dhaglund skrev:Jag har sågat ett tag nu med ett Oregon Pro-Lite 20-tums svärd i Solosågen. Detta gick fint förut men på slutet har det blivit riktigt snett när jag sågar. Ju längre planka jag sågar desto mer böjs svärdet neråt i toppen. Det första man tänker är ju att kedjan inte är riktigt slipad men jag har mätt tänderna, ryttarna och slipat om kedjan i kedjeslipen utan förbättring. Men jag tror jag har hittat problemet nu. Bommarna på svärdet var ojämnt slitna! Jag testade att ställa svärdet på högkant på en bänk och det gick ju inte eftersom svärdet lutade för mycket.

Är det normalt att ett svärd slits snett på det sättet? Eller betyder det att jag slipat kedjan dåligt tidigare? Eller vad kan det bero på? Jag har mest använt rapsolja till kedjan och tycker att det hela tiden gått lätt och fint och att kedjan inte blivit torr.

Vänd svärdet flera gånger om du sågar under flera timmar då både drivlänk och svärd slits onormalt mycket på sidorna. Sen är väl ett PRO lite ett tämligen billigt svärd med en inte alltför högkvalitativ legering.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Björn T  
#595946
lidköping skrev:
Mange skrev:Är det Duromatic?
Kan du inte byta det mot ett rollomatic?


Varför tycker du att jag ska byta?


Duromatic har ingen topptrissa, rollomatic har topptrissa. Kan vara detta som Mange menade.

Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

lidköping  
#595983
Mange skrev:Är det Duromatic?
Kan du inte byta det mot ett rollomatic?


Vad är det som gör Rollomatic bättre än Duromatic?

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595991 Framför allt går det lättare o kallare.
Mindre slitage...

Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

lidköping  
#595997 Har du något artikelnummer på Rollomatic med 1,3 spår med 3003 fäste.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

dhaglund  
#596006
anersimyra skrev:Vänd svärdet flera gånger om du sågar under flera timmar då både drivlänk och svärd slits onormalt mycket på sidorna. Sen är väl ett PRO lite ett tämligen billigt svärd med en inte alltför högkvalitativ legering.


Svärdet var ungefär lika snedslitet på båda sidor. Men det är nog som du säger att Oregon Pro-Lite är kanske inte alltför hög kvalitet. Fördelen med det Stihl Duromatic jag har nu är att det är betydligt styvare. Så det är ju ett plus. Fördelen med Pro-Lite är ju priset och att det har noshjul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Palakangas  
#596016 Att bommarna på svärdet till ett kedjesågverk blir snedslitna, det har sin förklaring.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596089 Fortsätt gärna o skriv förklaring(ar).
Det hjälper alltid någon.

Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Bosse1  
#596109 Nu ska jag grotta ned mej,en sida får alltid mer olja :d

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596114 Nej, det tror jag inte..
Men en sida belastas mer än den andra oftast för ojämn skärpa som nämnts tidigare eller felaktig ryttarställning.

Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Palakangas  
#596119 Snedbelastning.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596122 Inte alls omöjligt

Avatar Fallback

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Palakangas  
#596317 Innan du kommit så långt att det är block du sågar, har du snedbelastad kedja och svärd. I synnerhet om du vill ha så lite bakor som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Sneda bommar på svärdet - Varför?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596339 Va? Att det belastas mindre på en sida vid kantskärning är en väldigt liten sak o ska inte påverka slitage på banorna nämnvärt.
De finns de som kör rätt mycket och inte har snedslitna bommar, nånsin!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).