Motorsåg och handhållet

Tolka en kolv!

35 inlägg 4926 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595765 Satt o tänkte på trådens titel. Kom då o fundera lite på hur mycket kunskap det finns om detta och tänkte tipsa lite för de som känner sig kunskapstörstiga.
Tillverkarna har ofta material att läsa om hur kolvarna ser ut när de skurit av olika anledningar. Det är hyfsat träffsäkert sätt o se var man ska börja leta fel, för skärning i sig är ett resultat av nåt som inte är rätt.
Generella sidor om tvåtakt och annat kan vara nyttig läsning men det gäller inte så ofta luftkylt vilket har stor betydelse för vätskekylt och MC visar sig ofta olikt från sågar. Temperatur sann och belastnings kurvor är helt olikt.
Det här med o kolla kolvar ser jag lite nöje i och bollar bilder med andra när jag ser nåt lite lurigare.
Jag sparar ofta de skurna kolvarna i en bröback skrivet vad kolven tillhör så man vid senare efterforskning kan förstå mer. Finns rätt mycket man kan utläsa från ett gäng skurna kolvar fast det är skrot.
Köper man 10 kolvar från en tillverkare o ser att de kommer tillbaka snabbt beställs inga fler därifrån.
Kvalité på eftermarknads grejer skiljer rätt rejält, även hos de som är populära och varit veckans snackis på nåt skruvar forum... Ibland förvånansvärt bra, till o med bättre än original.
Eftersom jag samlar och samlar på mig skrotsåg och ibland i partier så blir det snabbt en hög kolvar.
Lämnade ett släplass cylindrar till skrot efter en rensning av platsbristskäl. Det gjorde på sig rätt bra vad det gäller plats... Men saknar dem för referens... Inte lätt o va samlare.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

DalslandsAnders  
#595781 Därav namnet på tråden ,för man kan ju se hur en motor mår genom att se på kolven bland annat.
Jag har ju än så länge inte jättestor erfarenhet av motorsågar ,o sådana motorer.
Enligt mig ,så är en sådan kolv jag visade ,ett litet tecken på att den gått för varm ,alltså felaktig blandning luft/bränsle ,eller för lite olja,
Men ville få fler åsikter ,o det har jag fått..tackar!
Tycker i alla fall att det är ytterst tillfredsställande att pyssla med sågar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

DalslandsAnders  
#595798 Har renoverat en 201 ,o det är inga kul maskiner att skruva i...tyvärr....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tolka en kolv!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595806 Så farligt är det inte, väl..
Det är lite annat tänk bara..
Betydligt roligare än 334/338.

Avatar Fallback

Re: Tolka en kolv!

Avslutat-02  
#595809 Ingen ny såg är underbar att skruva tills man lärt sig lite trix...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).